Monday, April 20, 2015

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4187[1 Attachment]

8 Messages

Digest #4187

Messages

Sun Apr 19, 2015 8:27 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Pengeluaran Caruman KWSP Berperingkat Pada Umur 55 Tahun Dan 60 Tahun
telokbakong.blogspot
http://rafiziramli.com

Saya sedia maklum cadangan oleh Barisan Nasional untuk menaikkan had umur pengeluaran caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dari 55 tahun hingga 60 tahun. Cadangan ini dibuat berasaskan pertimbangan-pertimbangan berikut:
1. Untuk menyelaraskan had umur pengeluaran caruman kepada had umur persaraan baru yang ditetapkan kerajaan iaitu 60 tahun

2. Mengambil kira jumlah caruman yang rendah pada umur 55 tahun sehingga dibimbangi pesara akan menggunakan sepenuhnya caruman yang dikeluarkan dalam tempoh 4-5 tahun selepas dikeluarkan

3. Dibimbangi tanpa caruman yang mencukupi, pesara-pesara swasta akan dihimpit kesempitan hidup berdepan dengan kos sara hidup yang tinggi

Saya mengambil inisiatif mendapatkan sendiri penerangan dari KWSP untuk memahami kenapa dasar baru ini hendak diperkenalkan.

Sementara saya bersetuju bahawa caruman pekerja-pekerja swasta adalah terlalu rendah hingga menyebabkan jumlah simpanan mereka tidak mencukupi bagi menghadapi zaman persaraan, saya tidak bersetuju sekiranya mereka "dihukum" dengan tidak membenarkan mereka mengeluarkan caruman mereka pada umur 55 tahun.

Caruman yang rendah dan kesempitan hidup akibat kos sara hidup yang tinggi tidak wajar dipersalahkan kepada pencarum-pencarum kerana ia berpunca dari kegagalan Kerajaan Persekutuan seperti berikut:

1. Barisan Nasional sejak dari pentadbiran Tun Mahathir Mohamad telah menggalakkan dasar gaji rendah yang pro-majikan atas alasan untuk menggalakkan pelaburan. Malah, Barisan Nasional secara besar-besaran membenarkan kemasukan tenaga buruh tidak mahir dari negara luar untuk mengekalkan gaji purata pada kadar yang rendah. Barisan Nasional juga menolak dasar gaji minima selama berpuluh-puluh tahun. Akibat dari dasar-dasar ini, gaji pekerja swasta (dan kerajaan) kekal rendah sedangkan konglomerat besar untung berbilion ringgit tiap-tiap tahun. Oleh kerana dasar pro-majikan yang menggalakkan dasar gaji rendah inilah caruman KWSP pekerja-pekerja swasta kekal rendah sehingga persaraan.

2. Kos sara hidup meningkat secara keseluruhannya berpunca dari dasar-dasar Barisan Nasional yang mengambil jalan pintas demi menyelesaikan masalah kewangan Perbendaharaan Negara yang berpunca dari keborosan dan penyelewengan di bawah Barisan Nasional sendiri. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Barisan Nasional telah menghapuskan subsidi petrol dan diesel, menaikkan tariff elektrik dan terbaru memperkenalkan GST yang meletakkan beban cukai kepada rakyat terbanyak. Oleh yang demikian, walaupun pekerja swasta mengeluarkan caruman pada umur 60 tahun, jika kenaikan harga barang tidak dibendung jumlah simpanan mereka pada umur 60 tahun masih tidak dapat menangani kos sara hidup akibat kenaikan kos yang berterusan.

Oleh itu, saya menyeru supaya pentadbiran Dato' Seri Najib Tun Razak dan pengurusan KWSP membatalkan hasrat menaikkan had umur pengeluaran simpanan kepada 60 tahun. Janganlah ditambah kemarahan rakyat di saat rakyat benar-benar terkesan dengan pelaksanaan GST.

Mengambil kira pertimbangan-pertimbangan di atas, saya mengsyorkan supaya pencarum KWSP dibenarkan membuat pengeluaran secara berperingkat pada umur 55 tahun dan 60 tahun. Misalnya, pencarum boleh membuat pilihan mengeluarkan simpanan pada nisbah 60:40 (iaitu 60% pada umur 55 tahun dan baki 40% pada umur 60 tahun), atau 50:50 atau 60:40. Pilihan nisbah pengeluaran ini bolehlah diserahkan kepada pencarum masing-masing.

Selain itu, saya juga berpendapat pentadbiran Dato' Seri Najib Tun Razak perlu menggantung pelaksanaan GST serta-merta sehinggalah persoalan gaji rendah diselesaikan terlebih dahulu. KWSP pula perlu menggiatkan taklimat dan kursus pelaburan selepas pengeluaran caruman kepada pencarum-pencarum agar mereka dilatih untuk membuat pelaburan berhemah demi melindungi simpanan mereka di hari tua.

Saya yakin jika Barisan Nasional meneruskan juga cadangan menaikkan had umur pengeluaran KWSP ini, ia satu lagi isu yang akan terus melemahkan Barisan Nasional.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

MTUC wajar beri pilihan kepada pencarum KWSP!

Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
tranungkite.net

Oleh Jimmy Adit

SEKILAS PANDANG: Kongres Kesatuan Pekerja Malaysia (MTUC) bertegas ia melakukan perkara yang betul di dalam permintaannya agar pengeluaran caruman KWSP wajar dinaikkan daripada usia 55 tahun ke 60 tahun.

Setiausaha MTUC Bahagian Sarawak Andrew Lo berkata:

"Simpanan hari tua perkara yang serius, dan kita tidak bersetuju dengan beberapa pendapat seperti "KWSP wang saya dan saya tahu bagaimana mahu menggunakannya' atau "Saya perlu dibenarkan mengeluarkan caruman pada bila-bila masa'.

"Sekiranya bukan kerana KWSP yang mewajibkan anda mencarum 11 peratus daripada pendapatan bulanan dan mewajibkan majikan turut mencarum 13 peratus lagi, tak mungkin anda miliki caruman di dalam KWSP atau sebarang simpanan hari tua."

Walaupun MTUC mahukan yang terbaik buat pekerja, ia tidak bercakap bagi pihak semua pencarum.

As much as MTUC wants the best for workers, it cannot claim to speak for all contributors.

Ada pencarum yang mahu mengeluarkan caruman kerana pelbagai alasan seperti membiayai anak ke universiti, mahu ke majlis konvokesyen anak di Australia, mahu melihat dunia sebelum tua, mahu memulakan ladang sawit, membina rumah dan sebagainya.

MTUC tak boleh berkata ianya alasan kurang sesuai bagi mengeluarkan caruman KWSP. Mengapa perlu ke bank, atau lebih buruk memohon dari along bagi membiayai pelajaran anak-anak atau ke majlis konvokesyen mereka?

Ada salahnya mengeluarkan caruman KWSP bagi memulakan ladanga sawit atau mengubahsuai rumah?

Dan ya, ada pencarum yang jatuh miskin dan merana sepanjang hayat selepas beberapa bulan mengeluarkan caruman pada usia 55 tahun.

Tetapi mewajibkan pengeluaran pada usia 60 tahun tidak menjamin pencarum akan hidup bahagia ke hujung nyawa. Ia mungkin menangguhkan kesusahan mereka.

Hujah Lo: "Pencarum secara purata memiliki RM120,000. Ini tidak mencukupi untuk mencapai usia 79 tahun. Menjelang 2060, 25% rakyat akan mencapai usia di atas 65 tahun.

"Siapa akan menjaga mereka?"

Tentu sekali bukan MTUC ataupun KWSP. Berapa ramai pencarum akan menyalahkan KWSP dan MTUC?

Hidup hari ini perlu diraikan, termasuk caruman KWSP.

Anda tentu mahukan yang terbaik buat anak, cucu dan juga cicit, sebelum anda tamatkan usia. Sekiranya anda mampu melakukannya pada usia 55 tahun, mengapa menanti sehingga usia 60 tahun?

Ya, ada kisah sedih keluarga berpecah belah dengan anak-anak meninggalkan ibubapa yang telah tua.

Tetapi ada ibubapa yang menggunakan setiap sen wang caruman KWSP namun dijaga oleh anak-anak mereka akhirnya.

MTUC tak harus menentukan nasib pencarum. Biarkan pencarum memilih mahu mengeluarkan simpanan pada usia 55 atau 60.

Kita mungkin papa kedana pada bila-bila masa, tetapi selalunya, yang lambat sentiasa rugi.

Sun Apr 19, 2015 7:41 pm (PDT) . Posted by:

"jiwalara"

Aku pekerja swasta, mmg tak setuju!

2015-04-19 23:27 GMT+08:00 '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg
[automobil] <automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> 
>
>
>

--
*Anda ingin bercuti bersama keluarga atau sahabat handai di tepi pantai,
memerlukan ruang penginapan yang lebih luas dengan bajet lebih murah dari
menginap di bilik hotel?*

<http://goog_1835740020/>

*Apartment* 2 bilik di Mayangsari Resort, Port Dickson yang fully
furnished, ada *ruang tamu *& dapur, balkoni mengadap laut dan dilengkapi
kolam renang. Sesuai untuk penginapan peribadi, keluarga dan organisasi,
selesa seperti duduk di rumah sendiri.

Hubungi
Mohd Fuad Sadali
PM/WhatsApp: 019 665 4335

*MINYAK MORHABSHI*

Minyak Herba Tradisional Pelbagai Guna berkesan untuk merawat *kayap, kurap,
panau, gatal-gatal (termasuk celah jari kaki & pangkal paha), jerawat batu
(termasuk bisul kecil pada muka, kepala,
tubuh), luka/pendarahan, kudis, bisul, melecur terkena api atau air/minyak
panas, gigitan serangga & binatang bisa* dan sebagainya...

Hubungi
Mohd Fuad Sadali
PM/WhatsApp: 019 665 4335

Sun Apr 19, 2015 8:28 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

GURU DI BELASAH TERUK OLEH SEKUMPULAN MAT REMPIT.

Posted by OMAK KAU!!!

 

Difahamkan guru ini baharu sahaja ditukarkan dari Gua Musang mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Lemal, Pasir Mas, Kelantan.

Motif kejadian masih dalan siasatan pihak polis.

Gangster Mengganas, Bunuh Dan Bakar Pengawal Keselamatan
bloglist-malaysia.blogspot
Posted by Jeebond BLM

Sekumpulan lima lelaki bertindak ganas menyerang tujuh pengawal keselamatan dan membakar tiga pondok kawalan, menyebabkan seorang daripadanya terbunuh dalam kejadian di kawasan perumahan mewah Bandar Bukit Raja di sini, pukul 1.45 pagi ini.

Kejadian itu dipercayai berpunca daripada berebut kawasan kawalan keselamatan.

Mangsa, Muhammad Ridzhuan Che Bi, 26, yang baru berkahwin pada 28 Februari lalu maut selepas ditetak dan dibakar di salah sebuah pondok kawalan berkenaan.

Enam lagi rakan setugas mangsa yang sedang membuat rondaan turut cedera parah akibat ditetak.

Lima lelaki yang menaiki motosikal Honda EX5 difahamkan datang menyerang mereka menggunakan senjata tajam menyebabkan mangsa melarikan diri ke dalam pondok pengawal.

Suspek terus bertindak ganas dengan membakar pondok kawalan terbabit sehingga menyebabkan mangsa terperangkap di dalam pondok dan maut di tempat kejadian.

Timbalan Ketua Polis Daerah Klang Utara, Superintenden Zailan Tasir berkata, dua lagi pondok pe­ngawal yang terletak dalam jarak 500 meter turut diserang oleh kumpulan lelaki terbabit.

Selain itu, katanya, enam lagi pengawal keselamatan mengalami kecederaan akibat ditetak kumpulan lelaki terbabit.

"Kita percaya punca kejadian ialah akibat perebutan kawasan tetapi masih belum dapat dipastikan dan siasatan lanjut sedang dijalankan.

"Hasil siasatan awal mendapati tidak ada sebarang kamera litar tertutup (CCTV) di tempat kejadian dan pondok kawalan itu juga baharu dibina," katanya ketika dihubungi di sini.

Zailan berkata, mangsa yang maut dan cedera dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) di sini untuk bedah siasat serta rawatan.

"Semua mangsa yang cedera kini berada dalam keadaan stabil. Tiada senjata dijumpai di tempat kejadian dan usaha mengesan suspek masih diteruskan berdasarkan maklumat daripada mangsa dan saksi-saksi lain di tempat kejadian," ujarnya.

Sun Apr 19, 2015 8:29 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Wakil rakyat desak Putrajaya jawab bila tol Lebuhraya Persekutuan akan dimansuhkan
bloglist-malaysia.blogspot
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
OLEH SHERIDAN MAHAVERA

Kenderaan beratur di Plaza Tol Batu Tiga di Lebuhraya Persekutuan untuk membayar tol. – Gambar The Malaysian Insider oleh Kamal Ariffin, 19 April, 2015.

Ahli Parlimen dan pemimpin politik menuntut Putrajaya menjelaskan mengapa tol masih dikutip di Lebuhraya Persekutuan Laluan 2 (FHR2), satu daripada lebuh raya terawal yang diswastakan, kerana mereka mendakwa, perjanjian menguruskannya patut berakhir tahun ini.

Mereka mendakwa, terdapat mesej yang bercanggah daripada pentadbiran Datuk Seri Najib Razak mengapa perjanjian konsesi dengan pengendali lebuh raya itu, PLUS Malaysia Berhad, dilanjutkan.

Dalam satu kenyataan, PLUS Malaysia Berhad berkata, FHR2 yang sepajang 16 km ialah sebahagian daripada konsesi Lebuhraya Utara Selatan (NSE) yang disemak semula pada 2011. Perjanjian ini dijadual berakhir pada Disember 2038.

Perjanjian konsesi asal, menurut syarikat itu, sepatutnya berakhir pada 2018.

Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad berkata, lanjutan itu dikemukakan melalui kenyataan yang dibuat pihak pentadbiran sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), mengatakan ia sedang mengkaji semula semua perjanjian lebuh raya, sama ada untuk menstrukturkan semula tol atau memansuhkannya.

"Itu gambaran yang diberikan kepada rakyat oleh Barisan Nasional (BN), selepas Pakatan Rakyat (PR) kata kami akan hentikan beberapa perjanjian konsesi sekiranya kami mengambil alih pentadbiran negara.

"Tetapi, kami dimaklumkan untuk Lebuhraya Persekutuan, perjanjian itu dilanjutkan 20 tahun lagi.

"Jadi, kami kecewa kerana ia bertentangan dengan gambaran yang mereka berikan sebelum PRU," kata Khalid ketika dihubungi.

Satu laporan bertarikh 6 Mei, 2012 memetik menteri kerja raya ketika itu Datuk Seri Shaziman Abu Mansor berkata, Putrajaya sedang melihat kepada beberapa cadangan sama ada untuk menghapuskan atau menstruktur semula kadar tol.

"Syarikat konsesi terlibat positif dalam respons mereka terhadap aspirasi kerajaan hendak mengurangkan beban rakyat berhubung kutipan tol," Shaziman dipetik berkata akhbar Sinar Harian.

Lebuh raya yang menghubungkan Subang dan Klang itu mempunyai dua plaza tol, Batu Tiga dan Sungai Rasau.

Kenderaan dari Klang ke Subang perlu membayar RM1 di Sungai Rasau dan RM1.10 di Batu Tiga.

Pada 17 Disember, 2013 Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli mendedahkan, PLUS memperoleh keuntungan sebelum cukai sebanyak RM2.5 bilion pada 2011.

Rafizi berkata, berdasarkan laporan tahunan syarikat itu pada 2011, ia membelanjakan RM241 juta untuk kerja penyelenggaraan pada 2010 berbanding mengutip RM4.098 bilion tol pada 2011.

Dua hari lepas, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Selangor Rodziah Ismail membangkitkan isu itu dalam akhbar kerajaan Selangor SelangorKini, menuntut kerajaan menjelaskan kewajaran melanjutkan perjanjian konsesi selepas 2015.

Dalam satu kenyataan PLUS Malaysia Berhad, kadar di Batu Tiga disusun semula pada 1999, 2002 dan 2011 sebagai sebahagian usaha untuk mengurangkan kenaikan kadar tol pada orang ramai.

"Jika mengikut perjanjian konsesi asal, yang menyatakan konsesi akan berakhir pada 2018, kadar tol Batu Tiga hari ini akan menjadi RM2.40 berbanding kadar semasa RM1.10, kadar sama sejak 2005.

"Tiada kenaikan tol dilaksanakan kerajaan dan/atau PLUS di Batu Tiga sejak 2005," kata syarikat itu dalam satu kenyataan melalui emel kepada The Malaysian Insider.

Syarikat itu berkata, ia membelanjakan RM410 juta dari 1992 hingga 1993 untuk menaik taraf sepanjang jalan Sungai Rasau-Batu Tiga daripada laluan dua lorong kepada laluan 2 hala dengan 3 lorong.

"Setiap tahun, PLUS melabur untuk penyelenggaraan jalan Batu Tiga-Sungai Rasau," kata syarikat itu.

Selain FHR2, PLUS mengendalikan 5 lebuh raya lain termasuk Lebuhraya Utara Selatan sejauh 772km dari sempadan selatan Thailand di Bukit Kayu Hitam ke sempadan utara Singapura di Johor Baru.

Kira-kira 2 tahun lalu, Khalid berkata, ahli Parlimen PR di Dewan Rakyat bertanya kerajaan sama ada perjanjian itu akan dilanjutkan selepas ia tamat tempoh.

"Mereka berkata akan meneliti perkara itu tetapi tidak memberi komitmen sama ada akan melanjutkan atau tidak," katanya.

Khalid membuat spekulasi yang lanjutan itu dibuat supaya Putrajaya tidak perlu menanggung kos penyelenggaraan lebuh raya itu. Di bawah PLUS, syarikat itu mengutip tol dan bertanggungjawab menjaganya.

Khalid berkata, memandangkan PLUS dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan, persoalannya ialah sama ada Putrajaya harus terus membenarkan ia mengutip tol atau tidak.

Dan jika syarikat itu dibenarkan terus mengutip tol, adakah kadarnya perlu dikurangkan bagi menggambarkan hanya kos penyelenggaraan jalan itu.

Ini kerana, menurut laporan kewangan 2011, ia menghabiskan sebahagian kecil daripada pendapatan untuk penyelenggaraan.

Khalid berkata beliau akan membawa perkara itu pada persidangan Dewan Rakyat bulan Mei akan datang dan mendesak kerajaan menyatakan sebab perjanjian itu dilanjutkan.

Permintaan untuk tol itu disemak semula juga dibuat Umno, komponen terbesar kerajaan BN.

Ketua Bahagian Umno Shah Alam Datuk Azhari Shaari mahu Putrajaya tidak melanjutkan perjanjian konsesi itu.

"Kami tidak menerima pengesahan yang perjanjian itu dilanjutkan. Jika ia tidak dilanjutkan, kami mahu kerajaan tidak menimbangkan untuk mengkajinya semula," katanya ketika dihubungi.

"Jika perjanjian itu dilanjutkan, kami mahu orang ramai dapat sesuatu sebagai balasan. Kadar tol itu perlu adil dan lanjutan itu mesti tidak membebankan orang ramai," katanya. – 19 April, 2015.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/wakil-rakyat-desak-putrajaya-jawab-bila-tol-lebuhraya-persekutuan-akan-dima#sthash.hqqllIq7.dpuf

Sun Apr 19, 2015 7:22 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Beribu tania kpd semua yg ada **automobil dan guna batu 3.Batu dua pun tak takut, inikan pula batu tiga.

On Sunday, April 19, 2015 11:29 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  
Wakil rakyat desak Putrajaya jawab bila tol Lebuhraya Persekutuan akan dimansuhkan
bloglist-malaysia.blogspotkedahlanie.infoPosted by Kedah LanieOLEH SHERIDAN MAHAVERA

Kenderaan beratur di Plaza Tol Batu Tiga di Lebuhraya Persekutuan untuk membayar tol. – Gambar The Malaysian Insider oleh Kamal Ariffin, 19 April, 2015.

Ahli Parlimen dan pemimpin politik menuntut Putrajaya menjelaskan mengapa tol masih dikutip di Lebuhraya Persekutuan Laluan 2 (FHR2), satu daripada lebuh raya terawal yang diswastakan, kerana mereka mendakwa, perjanjian menguruskannya patut berakhir tahun ini.

Mereka mendakwa, terdapat mesej yang bercanggah daripada pentadbiran Datuk Seri Najib Razak mengapa perjanjian konsesi dengan pengendali lebuh raya itu, PLUS Malaysia Berhad, dilanjutkan.

Dalam satu kenyataan, PLUS Malaysia Berhad berkata, FHR2 yang sepajang 16 km ialah sebahagian daripada konsesi Lebuhraya Utara Selatan (NSE) yang disemak semula pada 2011. Perjanjian ini dijadual berakhir pada Disember 2038.

Perjanjian konsesi asal, menurut syarikat itu, sepatutnya berakhir pada 2018.

Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad berkata, lanjutan itu dikemukakan melalui kenyataan yang dibuat pihak pentadbiran sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), mengatakan ia sedang mengkaji semula semua perjanjian lebuh raya, sama ada untuk menstrukturkan semula tol atau memansuhkannya.

"Itu gambaran yang diberikan kepada rakyat oleh Barisan Nasional (BN), selepas Pakatan Rakyat (PR) kata kami akan hentikan beberapa perjanjian konsesi sekiranya kami mengambil alih pentadbiran negara.

"Tetapi, kami dimaklumkan untuk Lebuhraya Persekutuan, perjanjian itu dilanjutkan 20 tahun lagi.

"Jadi, kami kecewa kerana ia bertentangan dengan gambaran yang mereka berikan sebelum PRU," kata Khalid ketika dihubungi.

Satu laporan bertarikh 6 Mei, 2012 memetik menteri kerja raya ketika itu Datuk Seri Shaziman Abu Mansor berkata, Putrajaya sedang melihat kepada beberapa cadangan sama ada untuk menghapuskan atau menstruktur semula kadar tol.

"Syarikat konsesi terlibat positif dalam respons mereka terhadap aspirasi kerajaan hendak mengurangkan beban rakyat berhubung kutipan tol," Shaziman dipetik berkata akhbar Sinar Harian.

Lebuh raya yang menghubungkan Subang dan Klang itu mempunyai dua plaza tol, Batu Tiga dan Sungai Rasau.

Kenderaan dari Klang ke Subang perlu membayar RM1 di Sungai Rasau dan RM1.10 di Batu Tiga.

Pada 17 Disember, 2013 Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli mendedahkan, PLUS memperoleh keuntungan sebelum cukai sebanyak RM2.5 bilion pada 2011.

Rafizi berkata, berdasarkan laporan tahunan syarikat itu pada 2011, ia membelanjakan RM241 juta untuk kerja penyelenggaraan pada 2010 berbanding mengutip RM4.098 bilion tol pada 2011.

Dua hari lepas, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Selangor Rodziah Ismail membangkitkan isu itu dalam akhbar kerajaan Selangor SelangorKini, menuntut kerajaan menjelaskan kewajaran melanjutkan perjanjian konsesi selepas 2015.

Dalam satu kenyataan PLUS Malaysia Berhad, kadar di Batu Tiga disusun semula pada 1999, 2002 dan 2011 sebagai sebahagian usaha untuk mengurangkan kenaikan kadar tol pada orang ramai.

"Jika mengikut perjanjian konsesi asal, yang menyatakan konsesi akan berakhir pada 2018, kadar tol Batu Tiga hari ini akan menjadi RM2.40 berbanding kadar semasa RM1.10, kadar sama sejak 2005.

"Tiada kenaikan tol dilaksanakan kerajaan dan/atau PLUS di Batu Tiga sejak 2005," kata syarikat itu dalam satu kenyataan melalui emel kepada The Malaysian Insider.

Syarikat itu berkata, ia membelanjakan RM410 juta dari 1992 hingga 1993 untuk menaik taraf sepanjang jalan Sungai Rasau-Batu Tiga daripada laluan dua lorong kepada laluan 2 hala dengan 3 lorong.

"Setiap tahun, PLUS melabur untuk penyelenggaraan jalan Batu Tiga-Sungai Rasau," kata syarikat itu.

Selain FHR2, PLUS mengendalikan 5 lebuh raya lain termasuk Lebuhraya Utara Selatan sejauh 772km dari sempadan selatan Thailand di Bukit Kayu Hitam ke sempadan utara Singapura di Johor Baru.

Kira-kira 2 tahun lalu, Khalid berkata, ahli Parlimen PR di Dewan Rakyat bertanya kerajaan sama ada perjanjian itu akan dilanjutkan selepas ia tamat tempoh.

"Mereka berkata akan meneliti perkara itu tetapi tidak memberi komitmen sama ada akan melanjutkan atau tidak," katanya.

Khalid membuat spekulasi yang lanjutan itu dibuat supaya Putrajaya tidak perlu menanggung kos penyelenggaraan lebuh raya itu. Di bawah PLUS, syarikat itu mengutip tol dan bertanggungjawab menjaganya.

Khalid berkata, memandangkan PLUS dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan, persoalannya ialah sama ada Putrajaya harus terus membenarkan ia mengutip tol atau tidak.

Dan jika syarikat itu dibenarkan terus mengutip tol, adakah kadarnya perlu dikurangkan bagi menggambarkan hanya kos penyelenggaraan jalan itu.

Ini kerana, menurut laporan kewangan 2011, ia menghabiskan sebahagian kecil daripada pendapatan untuk penyelenggaraan.

Khalid berkata beliau akan membawa perkara itu pada persidangan Dewan Rakyat bulan Mei akan datang dan mendesak kerajaan menyatakan sebab perjanjian itu dilanjutkan.

Permintaan untuk tol itu disemak semula juga dibuat Umno, komponen terbesar kerajaan BN.

Ketua Bahagian Umno Shah Alam Datuk Azhari Shaari mahu Putrajaya tidak melanjutkan perjanjian konsesi itu.

"Kami tidak menerima pengesahan yang perjanjian itu dilanjutkan. Jika ia tidak dilanjutkan, kami mahu kerajaan tidak menimbangkan untuk mengkajinya semula," katanya ketika dihubungi.

"Jika perjanjian itu dilanjutkan, kami mahu orang ramai dapat sesuatu sebagai balasan. Kadar tol itu perlu adil dan lanjutan itu mesti tidak membebankan orang ramai," katanya. – 19 April, 2015.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/wakil-rakyat-desak-putrajaya-jawab-bila-tol-lebuhraya-persekutuan-akan-dima#sthash.hqqllIq7.dpuf   #yiv5868285372 #yiv5868285372 -- #yiv5868285372ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-mkp #yiv5868285372hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-mkp #yiv5868285372ads {margin-bottom:10px;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-mkp .yiv5868285372ad {padding:0 0;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-mkp .yiv5868285372ad p {margin:0;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-mkp .yiv5868285372ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-sponsor #yiv5868285372ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-sponsor #yiv5868285372ygrp-lc #yiv5868285372hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-sponsor #yiv5868285372ygrp-lc .yiv5868285372ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv5868285372 #yiv5868285372actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv5868285372 #yiv5868285372activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv5868285372 #yiv5868285372activity span {font-weight:700;}#yiv5868285372 #yiv5868285372activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv5868285372 #yiv5868285372activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv5868285372 #yiv5868285372activity span span {color:#ff7900;}#yiv5868285372 #yiv5868285372activity span .yiv5868285372underline {text-decoration:underline;}#yiv5868285372 .yiv5868285372attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv5868285372 .yiv5868285372attach div a {text-decoration:none;}#yiv5868285372 .yiv5868285372attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv5868285372 .yiv5868285372attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv5868285372 .yiv5868285372attach label a {text-decoration:none;}#yiv5868285372 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv5868285372 .yiv5868285372bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv5868285372 .yiv5868285372bold a {text-decoration:none;}#yiv5868285372 dd.yiv5868285372last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv5868285372 dd.yiv5868285372last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv5868285372 dd.yiv5868285372last p span.yiv5868285372yshortcuts {margin-right:0;}#yiv5868285372 div.yiv5868285372attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv5868285372 div.yiv5868285372attach-table {width:400px;}#yiv5868285372 div.yiv5868285372file-title a, #yiv5868285372 div.yiv5868285372file-title a:active, #yiv5868285372 div.yiv5868285372file-title a:hover, #yiv5868285372 div.yiv5868285372file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv5868285372 div.yiv5868285372photo-title a, #yiv5868285372 div.yiv5868285372photo-title a:active, #yiv5868285372 div.yiv5868285372photo-title a:hover, #yiv5868285372 div.yiv5868285372photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv5868285372 div#yiv5868285372ygrp-mlmsg #yiv5868285372ygrp-msg p a span.yiv5868285372yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv5868285372 .yiv5868285372green {color:#628c2a;}#yiv5868285372 .yiv5868285372MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv5868285372 o {font-size:0;}#yiv5868285372 #yiv5868285372photos div {float:left;width:72px;}#yiv5868285372 #yiv5868285372photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv5868285372 #yiv5868285372photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv5868285372 #yiv5868285372reco-category {font-size:77%;}#yiv5868285372 #yiv5868285372reco-desc {font-size:77%;}#yiv5868285372 .yiv5868285372replbq {margin:4px;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-mlmsg select, #yiv5868285372 input, #yiv5868285372 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-mlmsg pre, #yiv5868285372 code {font:115% monospace;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-mlmsg #yiv5868285372logo {padding-bottom:10px;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-msg p#yiv5868285372attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-reco #yiv5868285372reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-sponsor #yiv5868285372ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-sponsor #yiv5868285372ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-sponsor #yiv5868285372ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv5868285372 #yiv5868285372ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv5868285372

Sun Apr 19, 2015 8:29 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

BEZANYA KOS DAN KELAJUAN JALUR LEBAR NEGARA LAIN TERUTAMANYA ASIA TENGGARA DENGAN MALAYSIA.

Posted by OMAK KAU!!!!

 

Malaysia mensasarkan menjadi sebuah negara maju dalam masa lima tahun lagi. Dan biarpun rakyat negara ini semakin celik IT, hakikatnya kadar kelajuan jalur lebar di negara ini masih rendah. Ini diburukkan lagi dengan kos langganan jalur lebar yang dilihat tinggi berbanding negara-negara serantau.

Jika dilihat pada kajian-kajian yang dijalankan sebelum ini, negara-negara seperti Singapura dan Thailand lebih ke hadapan dari segi kos dan kepantasan jalur lebar. Singapura dan Thailand, masing-masing secara purata memiliki kepantasan jalur lebar 61 megabits per saat (Mbps) dan 17.7Mbps. Ini diikuti Vietnam (13.1Mbps) dan Kemboja (5.7Mbps). Malaysia pula, mempunyai kepantasan 5.5Mbps.

Kadar purata kepantasan Internet di negara-negara Asia Tenggara ialah 12.4Mbps, dan ini meletakkan negara kita di bawah kadar purata.

Kos jalur lebar 10Mbps di Malaysia dianggarkan RM199 (TM, September 2014). Di Singapura, kos jalur lebar 15Mbps ialah RM95.15 manakala di Thailand, kos jalur lebar 12Mbps ialah RM79.30.

Agak menarik juga untuk melihat bagaimana perkembangan jalur lebar di Korea Selatan yang diiktiraf negara dengan kelajuan Internet terpantas.

Korea Selatan tahun lalu, memperkenalkan jalur lebar dengan kelajuan 10Gbps, yang berupaya memuat turun fail dengan saiz 1GB dalam masa 0.8 saat.

Secara purata, kos jalur lebar 100Mbps di Korea Selatan ialah US$27 (RM98.88).

Amerika Syarikat pula, biarpun memegang status negara maju, turut berdepan situasi yang sama dengan Malaysia. Untuk jalur lebar dengan kelajuan 45Mbps, pengguna di sana perlu membayar kira-kira US$90 (RM330).

Semalam, Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, mengumumkan penuurunan kadar kos jalur lebar dalam masa dua bulan lagi.

Kadar terbaharu itu menyaksikan penurunan di antara 10 peratus dan 57 peratus dari kadar sedia ada.

Tarif asas berharga RM25 untuk 1GB akan ditawarkan oleh semua pembekal perkhidmatan.

Kadar Internet akan turun hingga 57%
bloglist-malaysia.blogspot
batuvskayu.blogspot

Kerajaan mengumumkan, pengguna bakal menikmati kadar bayaran lebih rendah untuk penggunaan Internet jalur lebar.

Satu kenyataan yang dikeluarkan melalui Bernama menyebut, ia melibatkan pengurangan antara 10 peratus hingga 57 peratus bagi kadar tertentu.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, pengurangan tarif itu akan mengimbangi kadar enam peratus yang dikenakan melalui cukai barangan dan perkhidmatan.

Pakej jalur lebar mudah alih dengan had data 1GB dengan frekuensi 3G akan dikenakan kadar baru RM25 sebulan.

Pakej jalur lebar talian tetap 1Mbps pula akan bermula pada kadar RM38 sebulan, katanya.

"Pengurangan ini sangat positif bagi pengguna dan saya mengucapkan terima kasih kepada pembekal komunikasi kerana memperkenal pakej yang berbaloi dengan harga.

"Adalah penting untuk semua pihak turut serta dalam arus perdana digital dan mengambil bahagian dalam ekonomi digital dan Internet," kata Shabery.

Perkara itu diumumkannya selepas mesyuarat mingguan Kabinet.

a.. Kamsani Mohd Salleh · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
Boleh percaya kah?
a..
Alezz Lizz · ACS Ipoh
asan, mat maslan,shaberi..ni...adalah 3 menteri three stoogest...x leh pake punye orang,,,
a..
Danil Din · Top Commenter
Bukan boleh percaya ckp menteri umno..

a..
a.. Em Jay · Top Commenter · DOUBLE U TUTU at RAKYAT MALAYSIA
tau takper....
a..
Md Isa · Top Commenter · Smk kota gelanggi 02
adakah ini juga termasuk mengunakan internet talian telipon dirumah?

a..
Farid Solihin · Top Commenter · Smk Padang Negara
Suatu tindakkan yang baik untuk cover kemarahan rakyat terhadap GST.
a..
Dinpaktak Paktak · Top Commenter · Works at Parti Islam Semalaysia
ada akai ka tarak menteri=menteri UMNO kat Malaysia ni....jalur lebar turun bukan boleh dibawa makan....kita pun bukan tengok hari-hari....tu kita mau harga barang turun laaaa...FOMCA kata harga barang naik 30%...mampuih lagu niiii

Sun Apr 19, 2015 8:31 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

TAMBAH NILAI PRABAYAR DI KEDAI 7 ELEVEN .... CELCOM TIDAK ADA GST SEDANGKAN MAXIS ADA.

Posted by OMAK KAU!!!

 

Helo Ahmad Maslan CGPA 3.85 dan Hasan Malek KDPNKK ... ini apa cerita ni???? .. tambah nilai di kedai 7 Eleven Celcom tidak ada GST sedangkan Maxis ada dikenakan GST .. kenapa ada berlainan dalam melaksanakan GST pula ... apa jawapan dan alasan mau diberikan kepada rakyat .. tak kan nak suruh rakyat buka syarikat telekomunikasi sendiri pula jika enggan bayar GST .

Mohon respon sikit dengan jawapan yang logik dan berasas.

 

Sun Apr 19, 2015 8:16 pm (PDT) . Posted by:

"Syahril Riz" syahril_riz

Siapa yang masih simpan kad prabayar maxis digi celcom sebelum tahun 2011. 
* Termasuk 5% Cukai Kerajaan Untuk kad top up digi maxis celcom dan lain-lain sebelum tahun 2011 memang ada tertera di kad! 5% tu dah termasuk dalam nilai RM100 RM50 RM30 RM5 yang kita bayar. Kalau gov/telco kenakan charge lagi 6% jadi pengguna sebenarnya membayar GST 11%!
Kad prabayar mulai 2011 sudah tidak ada lagi statement * Termasuk 5% Cukai Kerajaan tersebut!

On Sunday, April 19, 2015 11:48 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  TAMBAH NILAI PRABAYAR DI KEDAI 7 ELEVEN .... CELCOM TIDAK ADA GST SEDANGKAN MAXIS ADA.Posted by OMAK KAU!!! Helo Ahmad Maslan CGPA 3.85 dan Hasan Malek KDPNKK ... ini apa cerita ni???? .. tambah nilai di kedai 7 Eleven Celcom tidak ada GST sedangkan Maxis ada dikenakan GST .. kenapa ada berlainan dalam melaksanakan GST pula ... apa jawapan dan alasan mau diberikan kepada rakyat .. tak kan nak suruh rakyat buka syarikat telekomunikasi sendiri pula jika enggan bayar GST .Mohon respon sikit dengan jawapan yang logik dan berasas.  #yiv1900368232 #yiv1900368232 -- #yiv1900368232ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-mkp #yiv1900368232hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-mkp #yiv1900368232ads {margin-bottom:10px;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-mkp .yiv1900368232ad {padding:0 0;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-mkp .yiv1900368232ad p {margin:0;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-mkp .yiv1900368232ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-sponsor #yiv1900368232ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-sponsor #yiv1900368232ygrp-lc #yiv1900368232hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-sponsor #yiv1900368232ygrp-lc .yiv1900368232ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv1900368232 #yiv1900368232actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv1900368232 #yiv1900368232activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv1900368232 #yiv1900368232activity span {font-weight:700;}#yiv1900368232 #yiv1900368232activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv1900368232 #yiv1900368232activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv1900368232 #yiv1900368232activity span span {color:#ff7900;}#yiv1900368232 #yiv1900368232activity span .yiv1900368232underline {text-decoration:underline;}#yiv1900368232 .yiv1900368232attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv1900368232 .yiv1900368232attach div a {text-decoration:none;}#yiv1900368232 .yiv1900368232attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv1900368232 .yiv1900368232attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv1900368232 .yiv1900368232attach label a {text-decoration:none;}#yiv1900368232 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv1900368232 .yiv1900368232bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv1900368232 .yiv1900368232bold a {text-decoration:none;}#yiv1900368232 dd.yiv1900368232last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv1900368232 dd.yiv1900368232last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv1900368232 dd.yiv1900368232last p span.yiv1900368232yshortcuts {margin-right:0;}#yiv1900368232 div.yiv1900368232attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv1900368232 div.yiv1900368232attach-table {width:400px;}#yiv1900368232 div.yiv1900368232file-title a, #yiv1900368232 div.yiv1900368232file-title a:active, #yiv1900368232 div.yiv1900368232file-title a:hover, #yiv1900368232 div.yiv1900368232file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv1900368232 div.yiv1900368232photo-title a, #yiv1900368232 div.yiv1900368232photo-title a:active, #yiv1900368232 div.yiv1900368232photo-title a:hover, #yiv1900368232 div.yiv1900368232photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv1900368232 div#yiv1900368232ygrp-mlmsg #yiv1900368232ygrp-msg p a span.yiv1900368232yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv1900368232 .yiv1900368232green {color:#628c2a;}#yiv1900368232 .yiv1900368232MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv1900368232 o {font-size:0;}#yiv1900368232 #yiv1900368232photos div {float:left;width:72px;}#yiv1900368232 #yiv1900368232photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv1900368232 #yiv1900368232photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv1900368232 #yiv1900368232reco-category {font-size:77%;}#yiv1900368232 #yiv1900368232reco-desc {font-size:77%;}#yiv1900368232 .yiv1900368232replbq {margin:4px;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-mlmsg select, #yiv1900368232 input, #yiv1900368232 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-mlmsg pre, #yiv1900368232 code {font:115% monospace;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-mlmsg #yiv1900368232logo {padding-bottom:10px;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-msg p#yiv1900368232attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-reco #yiv1900368232reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-sponsor #yiv1900368232ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-sponsor #yiv1900368232ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-sponsor #yiv1900368232ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv1900368232 #yiv1900368232ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv1900368232

Attachment(s) from Syahril Riz
1 of 1 Photo(s)
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: