Tuesday, May 24, 2016

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4504[1 Attachment]

12 Messages

Digest #4504
3
6
Fw: Baka 'Kuda Emas' Milik Nabi Muhammad by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
8
Fw: "Terima Kasih Kerana Selamatkan Kami" by "-:eSpAcE9808:-" rienacom

Messages

Mon May 23, 2016 8:14 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Bilal Rebah Ketika Mahu Laungkan Iqamat

siakapkeli.my

BUTTERWORTH, 22 Mei - Seorang bilal menghembuskan nafas terakhir ketika baru hendak melaungkan iqamat dalam kejadian di sebuah masjid di Teluk Air Tawar petang semalam.

Mohd Radzi Othman, 78, rebah ketika hendak melaungkan iqamat untuk solat Zohor kira-kira jam 1.30 petang.

Mangsa, yang ketika itu baru lepas mengambil wudhu dilihat memegang dadanya berulang kali sebelum rebah dalam ruang solat masjid tersebut.

Jemaah yang terkejut dengan apa yang berlaku lantas mendapatkan arwah.

Mohd Radzi bagaimanapun disahkan meninggal dunia oleh kakitangan perubatan yang tiba di tempat kejadian.

Jenazah Mohd Radzi kemudiannya dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Telok Air Tawar malam tadi, lapor Sinar Online.

Kadi Rebah Ketika Baca Doa Selepas Solat Isyak Malam Nisfu Sya'ban
siakapkeli.my

KLUANG: Penolong Pegawai Hal Ehwal Islam, Pejabat Kadi Daerah Kluang disahkan meninggal dunia ketika malam kelmarin selepas beliau dilaporkan rebah selepas menunaikan solat isyak pada malam Nisfu Sya'ban di Masjid Jamek Bandar Kluang, lapor Sinar Harian.

Kejadian berkenaan berlaku kira-kira jam 9 malam di mana Bongkari Marimon, 47 dilaporkan telah rebah secara tiba-tiba.

Anak bongdu arwah, Saidatul Humairah, 15 mengesahkan kejadina berkenaan di mana beliau berkata, ahli keluarganya dimaklumkan kejadian itu kira-kira jam 9.30 malam.

Menurutnya, dia yang hanya diberitahu bapanya jatuh selepas menunaikan solat Isyak segera ke masjid berkenaan bersama ibu, Ramlah Abdul Razak, 46, abangnya, Mohd Zaki, 19, dan kakak, Siti Maisarah, 17.

"Apabila tiba di masjid, kami tak sempat berjumpa dengan abah kerana abah dah meninggal dunia. Semua berlaku dengan cepat.

"Kami sekeluarga juga masih dalam keadaan terkejut kerana sebelum pergi ke masjid, abah seperti biasa, tiada sebarang perubahan cuma demam sedikit.

"Abah juga tiada penyakit, tapi tak sangka abah pergi dengan cepat, abah jatuh lepas tu terus meninggal dunia. Semuanya dipermudahkan," katanya ketika ditemui di Tanah Perkuburan Islam Haji Manan Kluang, semalam.

Terdahulu, jenazah Allahyarham Bongkari disolatkan di masjid berkenaan dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Haji Manan Kluang, jam 11 pagi. - Siakapkeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon May 23, 2016 8:15 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Kompleks Arkeologi Sungai Batu Diisytihar Tamadun Tertua Asia Tenggara
kitabantai.info
Posted by Kita Bantai

SUNGAI PETANI: Kompleks Arkeologi Sungai Batu pada Isnin melakar sejarah buat negara dan Asia Tenggara apabila diisytihar secara rasmi sebagai tamadun terawal dan tertua di rantau itu.

Acara bersejarah itu diabadikan melalui penyerahan plak pengisytiharan oleh pakar arkeologi daripada Universiti Oxford, Profesor Dr Stephen Oppenheimer kepada Pengarah Pusat Penyelidikan Arkeologi Global di Universiti Sains Malaysia, Profesor Datuk Dr Mokhtar Saidin.
Ia berlangsung pada majlis penutupan Festival Kedah Tua 2016 di sini yang disempurnakan Pengerusi Jawatankuasa Agama, Pelancongan dan Warisan dan Kerja Raya Kedah Datuk Mohd Rawi Abd Hamid yang mewakili Menteri Besar Kedah.
Lima pakar arkeologi mewakili lima tamadun utama dunia iaitu Mesopotamia, Indus, Mesoamerica, China dan Greek-Rome menandatangani plak pengisytiharan itu, kata Mokhtar kepada Bernama.

Malangnya pakar arkeologi Mesir, Dr Zahi Hawas, tidak hadir ke Persidangan Antarabangsa Kedah Tua menyebabkan kita tidak berjaya mendapatkan beliau untuk menandatangani plak itu," katanya.
Beliau sepatutnya hadir sebagai pakar tamadun Mesir tetapi tidak dapat dihubungi pada saat akhir. Sekiranya ada keperluan untuk kita ke Mesir dan dapatkan tandatangannya, kita akan ke sana, kata Mokhtar.
Menurutnya, pengisytiharan itu akan membantu melancarkan usaha mendapatkan pengiktirafan Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa Bersatu (UNESCO) ke arah menjadikan Kompleks Arkeologi Sungai Batu sebagai Tapak Warisan Dunia.
Selain itu, ia juga akan membantu membangunkan tapak arkeologi itu sebagai produk arkeopelancongan, katanya.
Tetapi apa yang lebih penting ialah bagaimana kita hendak menjalankan usaha pemuliharaan tapak ini pada masa akan datang, tambahnya.
Persidangan Antarabangsa Kedah Tua (KTIC) yang berakhir semalam dianjurkan bersempena Festival Kedah Tua 2016 bagi mengetengahkan tamadun Kedah Tua serta kepentingannya di rantau Asia Tenggara.
Read more: http://www.kitabantai.info/2016/05/kompleks-arkeologi-sungai-batu.html#ixzz49UJULuiu
Follow us: @kitabantai on Twitter | kitabantai on Facebook

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon May 23, 2016 8:16 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Saya Ingat Ibu Bapa Saya Yang Masukkan, jelas Pelajar Yang Tersalah Terima RM18.75 Juta Dari Bank
siakapkeli.my

Australia, 22 Mei - Selepas membelanjakan US$4.6 juta (RM18.75 juta) untuk beg tangan dan barangan berjenama dalam masa 11 bulan, pelajar Malaysia yang belajar di Australia memberi penjelasan mengenai tindakannya itu ketika ditanya oleh pihak pengurus bank tersebut.

Pelajar yang berusia 21 tahun itu menerima panggilan telefon pada 8 April tahun lepas dari bank Wespac yang telah membekukan akaunnya setelah mengetahui bank itu tersalah memberi overdraf tanpa had ke akaun pelajar tersebut.

Ketika ditanya mengapa keluarkan wang yang banyak US4.6 juta (RM18.75 juta) pelajar itu menjawab dia menyangka ibu bapanya yang memasukkan duit tersebut ke akaunya.

"Saya beli pakaian, kasut dan banyak beg tangan.. Mereka semua di rumah saya di Rhodes", katanya sambil menambah dia kini hanya mempunyai wang $4,000 (RM12,000) ditangan.

"Ibu saya akan datang melawat pada Jun dan akan memberi cek bank

"Saya sudah memberitahu ibu bapa saya tentang perkara ini dan mereka tidak gembira dengan saya', katanya yang dipetik dari transkrip perbualan dalam panggilan telefon itu.- Siakapkeli.my

Sumber : smh.com.au

----- Original Message -----
From: -:eSpAcE9808:-
To:
Sent: Saturday, May 07, 2016 11:33 PM
Subject: Fw: Tak Ambil, Bank Yang Bagi

"Dia Tak Ambil, Bank Yang Bagi RM13.8 Juta"
siakapkeli.my

Jiaxin Lee

Sydney: Seorang wanita Malaysia ditahan di lapangan terbang Sydney semalam ketika dia hendak meninggal negara ini kerana didakwa membelanjakan jutaan ringgi membeli barang mewah menggunakan wang AS$4.6 juta (RM13.85juta) yang dimasukkan ke dalam akaunnya secara kesilapan.

Laporan Harian Metro melaporkan, wang tersebut dimasukkan ke dalam akaun Bank Westpac Christine milik Jiaxin Lee, 21, pelajar kejuruteraan kimia sebagai overdraf pada 2012.

Jiaxin ditahan polis persekutuan Australia di lapangan terbang itu malam tadi dan dikatakan sudah membelanja RM9.9 juta membeli beg tangan serta barangan mewah yang lain.

Hari ini, Jiaxin dihadapkan ke Mahkamah Tempatan Waverley bagi menghadapi pertuduhan curang mengambil kesempatan kewangan biarpun tahu ianya satu kesalahan.

Menurut dokumen mahkamah, Jiaxin Lee yang beberapa kali melakukan kesalahan itu antara Julai 2014 hingga Mac 2015, didakwa gagal memaklumkan kepada bank bahawa dia tidak berhak memilik wang terbabit.

Polis memulakan siasatan pada 2012 namun waran tangkap terhadapnya hanya dikeluarkan Mac tahun ini.

Mahkamah juga diberitahu, wanita itu sedar polis cuba menghubunginya menyebabkan dia memohon pasport kecemasan Malaysia dalam usahanya meninggalkan Australia.

Bagaimanapun, peguamnya menyatakan wanita itu mahu pulang untuk melawat ibu bapanya.

Ketika membenarkan Jiaxin diikat jamin A$1,000 (RM3,000), Majistret Lisa Stapleton berkata: "Ia tidak sampai ke tahap jenayah. Ia mengenai wang yang kita semua inginkan.

"Dia tidak mengambilnya daripada bank. Mereka yang memberi kepadanya."

Menurut majistret itu, jika itu keadaannya, Jiaxin hanya berhutang wang yang sudah dibelanjakannya tetapi tidak melanggar undang-undang.

Wanita itu yang tinggal di Australia sejak lima tahun lalu bersama teman lelakinya di Rhodes, utara Sydney, sekali lagi akan dihadapkan ke mahkamah 21 Jun depan. - Siakapekeli.my

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon May 23, 2016 8:42 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Proton panggil semula Inspira dan Exora CPS 1.6
paultan.org

By Mohd Farid Awaludin

Berikutan panggilan semula global yang dilakukan oleh Mitsubishi Motors Corporation (MMC) berhubung suis indikator sebelah kanan yang tidak berfungsi pada Mitsubishi Lancer, Proton turut memanggil semula Proton Inspira yang diasaskan dari sedan segmen-C yang sama untuk memperbaiki kerosakan yang serupa.

Panggilan semula tersebut melibatkan sejumlah 20,330 unit Proton Inspira yang diproduksi antara 2010 hingga 2014.

Dalam masa yang sama, Proton turut memanggil semula sekitar 90,000 unit Exora CPS 1.6 yang diproduksi dari 2009 hingga 2015. Proton memanggil semula unit-unit Exora tersebut untuk dilakukan pemeriksaan pada bahagian sistem penghantaran bahan api.

Pelanggan dinasihatkan untuk membuat temu janji terlebih dahulu untuk memperbaiki kerosakan-kerosakan yang dinyatakan di pusat servis Proton bertauliah. Kesemua kos alat-ganti dan kos buruh adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak Proton. Untuk info lanjut, pelanggan boleh menghubungi Proton di talian bebas tol 1800-888-398 atau email kepada customercare@proton.com.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon May 23, 2016 8:45 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Lampu kabus belakang – bila masa yang perlu anda pasang atau matikan lampu tersebut?
paultan.org

By Mohd Farid Awaludin

Lampu kabus belakang menrupakan ciri asing untuk rakyat Malaysia melainkan mereka yang biasa menggunakan kenderaan premium buatan Eropah di mana ciri tersebut sudah lama dilengkapkan pada kereta-kereta sedemikian. Walaubagaimana pun, lampu kabus kini merupakan ciri wajib yang perlu bekalkan untuk kereta-kereta baharu yang dilancarkan bermula tahun 2013, sebagai syarat di bawah undang-undang UN yang telahpun diguna pakai oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Malaysia.

Kebelakangan ini, kerap terjadi pengguna di Malaysia menyalahgunakan ciri tersebut dengan menyalakan lampu kabus pada masa yang tidak sepatutnya. Ini menyebabkan pemandu lain di belakang menjadi silau kerana lampu tersebut yang sangat cerah.

Berikutan masalah ini, UMW Toyota telah menyiarkan satu video untuk menerangkan bila sepatutnya lampu tersebut perlu digunakan. Secara asasnya, lampu berkenaan hanya perlu dinyalakan dalam situasi kadar penglihatan yang sangat rendah contohnya seperti dalam keadaan jalan berkabus ataupun semasa hujan lebat.

Tonton video ini, fahamkan, sebarkan, dan sentiasa memandu dengan cermat dan bersopan!

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon May 23, 2016 8:56 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Baka 'Kuda Emas' Milik Nabi Muhammad Dijual Dengan Harga RM8 Billion

Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
tranungkite.net


Para pengguna media sosial semalam gempar apabila beberapa pengendali laman Facebook menyebarkan gambar 'kuda emas' yang dikatakan sebagai tercantik di dunia.

Mereka antara lainnya mendakwa kuda yang berasal dari Turki itu merupakan baka dari kuda perang milik Nabi Muhammad SAW.

"Kuda ni berasal dari Turki dikatakan sebagai kuda tercantik di dunia (dan) rekod harga kuda paling mahal di dunia ialah RM8 billion iaitu baka kuda perang milik Rasulullah SAW" memetik kenyataan di status tersebut.

"Suatu ketika, 40 ekor kuda dikuarantin dan diberikan makan tanpa diberi air untuk satu tempoh tertentu untuk tujuan pemilihan baka. Suatu hari 40 ekor kuda ini dibawa ke satu kawasan oasis, di sana Rasulullah melepaskan semua 40 ekor kuda yang dahaga tersebut.

"Sebelum sempat 40 ekor kuda sampai digigi oasis tersebut, lalu Rasulullah saw memanggil kesemua kuda-kuda tersebut dengan isyarat tertentu.

"Dari 40 ekor kuda tersebut, hanya 4 ekor kuda sahaja yang berpaling dan berlari semula kepada Rasulullah SAW tanpa mempedulikan air tersebut, walaupun ia tersangat dahaga.

"Maka 4 ekor kuda inilah yang dipilih oleh Rasulullah SAW sebagai kuda perang Baginda, kerana kuda ini setia yang rela berkorban demi pemiliknya iaitu Rasulullah SAW," katanya memetik sebagai berkata.

Bagaimanapun tidak dapat memastikan kesahihan dan kebenaran kisah tersebut kerana tidak dinyatakan sumber dari mana kisah tersebut dipetik.

Namun hasil carian yang dilakukan mendapati kuda dari baka emas itu memang terkenal antara yang paling cantik dan mahal.

Berikut adalah catatan ringkas mengenai kuda tersebut:

Kuda emas adalah sejenis baka kuda yang berasal dari Turkmenistan yang terkenal kerana pantas, lasak, cerdik, serta unik dengan bulu yang 'berkilat' sehingga dikenali dengan jolokan "Kuda Emas". Kuda ini sesuai dengan keadaan iklim yang melampau, malah dipercayai sebagai antara baka kuda tertua yang masih wujud. Kuda dari baka ini dikatakan semakin pupus.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon May 23, 2016 9:10 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Menu "Cika Coop", "Fisan Cips", "Burger Benju" Jadi Viral
siakapkeli.my

Kuala Lumpur, 20 Mei - Sekeping gambar menu makanan yang dikatakan dari sebuah kafe di sebuah univerisiti tempatan menjadi viral di media sosial, selain dicemuh orang rmai.

Menu yang menyediakan "bestan food" (Western Food?) itu menyenaraikan beberapa item dalam bahasa inggeris tapi dalam sebutan bahasa malaysia.

Antara item yang mendapat perhatian ramai adalah "cika coop" (chiken chop?), fisan cips (fish and chips?), lem coop (lamb chop?), sedbij (sandwich?), fenfarais (French fries?) dan burger sepesal (burger special?).

NST melaporkan, gambar itu mula kelihatan di media sosial Reddit, yang dimuat naik oleh pengguna 'eccentrickjack' yang mendakwa ia dari universiti tempatan

Seorang pengguna, 'hytag' menulis komen "Saya harap kamu hanya melawat di universiti itu. Tak boleh bayang jika kamu belajar di sana".

Sama ada menu itu adalah kesalahan manusia atau hanya sekadar marketing tidak dapat dipastikan. Apa yang pasti, ia sudah menjadi terkenal di media sosial.

Sebelum ini, gambar menu makanan "scissors salad" pernah menjadi viral di media sosial. Ia turut mendapat perhatian Menteri Belia & Sukan, KJ.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon May 23, 2016 9:11 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



"Terima Kasih Kerana Selamatkan Kami" Ucapan Dari Wanita Yang Hampir Disamun Kepada Hero Ini
siakapkeli.my

Hero yang dimaksudkan

*Gambar lelaki ini Siakapkeli kaburkan sebagai langkah keselamatan beliau

PETALING JAYA, 23 Mei: Seorang lelaki yang baik hati kerana membantu seorang wanita dan anak wanita tersebut dari satu kumpulan penyamun kini sedang dicari oleh orang ramai khususnya netizen di media sosial.

Wanita berkenaan, Reena Peter, berkata dia dikacau oleh kumpulan penyamun itu ketika sedang menaiki Komuter ke KL Sentral pada petang Sabtu.

Kumpulan lelaki terbabit dikatakan cuba menyamun Reena dan anaknya di dalam komuter itu yang kosong itu.

Namun, perbuatan kumpulan itu gagal apabila lelaki baik hati itu datang membantu..

Ketika ingin menyelamatkan Reena dan anak Reena, lelaki tersebut terlibat dalam satu pergaduhan dengan kumpulan itu dan berjaya mengalahkan ketua kumpulan tersebut.

Selepas pergaduhan itu, kumpulan terbabit melarikan diri di stesen berikutnya. Bagaimanapun, Reena dan anaknya, yang dalam keadaan terkejut, tidak sempat mengucapkan terima kasih kepada penyelamat mereka itu.

Bagaimanapun, anak Reena sempat mengambil gambar hero mereka itu menggunakan telefon bimbit.

Reena kemudian memuat naik kisah berkenaan di Facebook bagi menyampaikan ucapan terima kasihnya, dan meminta pertolongan orang ramai untuk menyampaikan ucapan tersebut.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon May 23, 2016 9:40 am (PDT) . Posted by:



Saya ingin tau apa TARGET dan Cita-Cita kamu Tahun ini ? reminder
When: Monday, 23 May 2016 06:00 PM to 07:00 PM
(GMT) Greenwich Mean Time - Dublin / Edinburgh / Lisbon / London

Where: http://rokokkesehatan.com/?ref=8429

Notes: Halo sahabat...

Saya ingin tau apa TARGET dan Cita-Cita kamu Tahun ini ?

- . Apakah ingin memiliki Mobil Mewah ?
- . Ingin memiliki Rumah Mewah ?
- . Ingin memiliki Bisnis Besar ?
- . Bebas Finansial ?
- . Hidup Mapan dan Sejahtera ?

TETAPI... Bagaimana CARA meraih itu semua ?

- . Butuh Modal BESAR ?
- . Harus berpendidikan TINGGI ?
- . Harus Bekerja sangat KERAS ?

Mampukah kamu ?

Coba luangkan waktumu sejenak melihat situs ini :
http://goo.gl/1foLME

Di rokokkesehatan.com anda akan mendapatkan penghasilan
milyaran rupiah tanpa perlu bekerja keras!
Menggunakan sistem otomatis yang pasti akan menghantarkan
anda menjadi seorang milyuner! DIJAMIN!

Perlu BUKTI ?
Kunjungi Website saya :
http://goo.gl/1foLME

Sukses Selalu!

Darman
http://goo.gl/1foLME

From: automobil Calendar

Privacy:
http://privacy.yahoo.com/privacy/us

Terms:
http://docs.yahoo.com/info/terms/

Mon May 23, 2016 10:24 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Salleh Keruak lebih lucu dari kartun2 Zunar
bloglist-malaysia.blogspot
dollahyankee.blogspot
Posted by dollahyankee Numero Quarto

KUALA LUMPUR: Tindakan kartunis kontroversi, Zulkifli Anwar Ulhaque atau Zunar yang mengkritik Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak melalui karyanya pada satu pameran di Geneva, Switzerland disifatkan sebagai menghina pemimpin yang telah dipilih rakyat.
Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata selain memalukan negara, beliau tidak menolak kemungkinan wujud unsur gabungan yang mahu menjatuhkan Perdana Menteri."Saya kesal dengan perbuatannya. Kalau ada pun perbezaan pendapat dan sebagainya, uruslah dalam Malaysia."Tidak salah jika kita berbeza pendapat, bahkan tidak salah juga jika tak setuju dengan pandangan kerajaan tapi kenapa perlu libatkan negara lain," katanya kepada pemberita selepas sesi meja bulat dan dialog kementerian berkenaan di sini, Khamis.
Zunar mendapat perhatian netizen di laman sosial apabila mengutuk Perdana Menteri melalui karyanya.Salleh berkata Malaysia adalah negara demokrasi yang tidak menyekat mana-mana pihak untuk memberikan pendapat namun perlulah secara berhemah.Selain memberi gambaran negatif tentang masyarakat Malaysia kepada negara luar, tindakan seumpama itu juga dilihat mensabotaj ekonomi negara yang secara tidak langsung membantutkan keyakinan pelabur ke Malaysia.
Menteri Multimedia dan Komunikasi, Salleh Keruak dalam kenyataan medianya berkata bahawa pameran saya di Geneva bertujuan memalukan perdana menteri (PM). Ini adalah kenyataan balas saya kepada Salleh.
SALLEH: Salleh berkata dia tidak menafikan kemungkinan ada usaha kolektif daripada kartunis Zunar untuk menjatuhkan PM.
ZUNAR: Kalau kartunis boleh jatuhkan PM, itu bukan kesalahan tetapi kelucuan.
SALLEH: Malaysia adalah negara demokratik yang tidak menghalang sesiapa daripada mengeluarkan pendapat, tetapi ia harus dilakukan melalui saluran yang betul.
ZUNAR: Siapa yang kamu cuba perbodohkan? Makhluk asing dari Marikh pun tak akan percaya kata-kata kamu. Kalau Malaysia begitu demokratik, kenapa lebih dari 100 individu telah disiasat, ditangkap atau dihukum di bawah Akta Hasutan semata-mata kerana mengeluarkan pendapat mereka sejak 2014?
Mengeluarkan pendapat mestilah melalui saluran yang betul? Saya sendiri telah ditangkap, diganggu, pejabat diserbu dan secara berterusan ditekan pihak berkuasa semata-mata kerana menzahir pendapat melalui cara kreatif! Apakah melukis kartun dan menerbitkan buku kartun bukan saluran yang betul?
SALLEH: Tidak salah untuk mempunyai pendapat yang berbeza atau tidak setuju dengan kerajaan, tetapi kenapa melibatkan negara luar?
ZUNAR: Sebagai pemenang anugerah 2016 Cartooning for Peace, saya telah dijemput oleh Yayasan Cartooning for Peace dan Datuk Bandar Geneva untuk mempamerkan 10 karya kartun di Switzerland bermula 3 Mei lalu. Karya bersaiz besar itu dipamerkan di lokasi strategik di tasik Lac Leman sehingga awal Jun ini.
Sebagai menteri komunikasi, Salleh harus sedar bahawa kita sekarang hidup dalam dunia tak bersempadan. Semua isu telah menjadi masalah sejagat. Untuk pengetahuan, saya juga telah dijemput untuk berucap di PBB ketika di Geneva kerana bagi mereka kebebasan bersuara adalah isu gobal.
Dunia telah menjadi rapat. Kerana itu, media seperti The Wall Street Journal di New York boleh membuat laporan mengenai apa yang berlaku di Malaysia. Kerana itu juga perdana menteri boleh menyaman mereka dari Malaysia, cuma dia masih menunggu hari Selasa datang!
Adakah kamu telah melihat pameran saya, Salleh? Jika tidak, biar saya beritahu kamu bahawa isu yang terkandung ialah rasuah, kebebasan bersuara, konspirasi terhadap Anwar dan Majlis Keselamatan Negara. Adakah antara kartun ini tidak menceritakan kebenaran?
Kalau kamu masih tak jelas mengenai kartun-kartun saya, dipersilakan datang ke pelancaran buku baru saya, WASABI (Wa Sapu Billion) hari Sabtu ini (14 Mei) dan beli satu. Sila ke capaian di sini untuk maklumat lengkap.
Tidak, kamu tidak boleh mendapatkan buku saya di kedai buku kerana kerajaan 'demokratik' kamu telah mengharamkannya.
SALLEH: Pameran Zunar adalah satu penghinaan kepada pemimpin yang dipilih rakyat.
ZUNAR: Ketika di Geneva, orang di sana telah mengetahui mengenai isu rasuah di Malaysia kerana ia telah disiarkan secara besar-besaran oleh media antarabangsa. Soalan popular ialah: "Kenapa RM2.6 billion dikatakan sebagai derma?".
Jadi sebenarnya PM dan seluruh kabinet telah memalukan diri mereka sendiri dan negara. Bukan saya. Saya ingin mengulangi kenyataan bahawa menjadi tanggungjawab seorang kartunis untuk mendedahkan korupsi dan saya akan terus melukis hingga ke titisan dakwat terakhir!
SALLEH: Disamping memberi imej buruk kepada negara, pameran Zunar juga dilihat sebagai sabotaj kepada ekonomi negara dan menjejaskan keyakinan pelabur asing terhadap Malaysia.
ZUNAR: Lebih dari RM42 billion wang rakyat lesap dalam skandal 1MDB, kamu masih menyalahkan kartunis kerana masalah ekonomi. Kamu adalah menteri yang sangat lucu, Salleh!
dollah yankee -
Kah..Kah..Kah..yang curi tak hina kah?!

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.

Mon May 23, 2016 10:26 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



"Sesiapa Yang Salah Guna Lorong Kecemasan Ketika Kejadian Semalam, Anda Adalah Pembunuh!"
siakapkeli.my

Kelmarin kira-kira jam 3.30 petang telah berlaku kemalangan berhampiran susur keluar tol Simpang Ampat, Alor Gajah, Melaka, di mana dua orang penunggang dan pembonceng motosikal yang merupakan adik dan abang telah terlanggar sebuah kereta rosak.

Kemalangan menyebabkan kedua-dua mereka mengalami cedera parah dan memerlukan rawatan secepat mungkin.

Namun, kerana dek sifat tidak bertanggungjawab dan mementingkan diri sesetengah pemandu kenderaan yang menggunakan lorong kecemasan menyebabkan pihak ambulan telah tiba begitu lewat sehingga 3 jam.

Dikhabarkan kedua adik beradik yang terlewat menerima rawatan sepatutnya angkara pemandu-pemandu yang tidak bertanggungjawab ini telah meninggal dunia di Hospital Seremban semalam.

Kepada mereka yang memandu kenderaan menggunakan lorong kecemasan yang menyebabkan ambulans lambat sampai untuk memberi rawatan kepada mangsa, anda adalah pembunuh.

Berikut adalah luahan Mohd Zulhairi Shariff yang merupakan seorang saksi yang berada ditempat kejadian.

PEMBUNUH!

Sesapa yg ikut plus arah utara area lps tol simpang ampat ptg td mesti sangkut jem trok kn. Sesapa yg ikut lorong kecemasan time tu, dukacita aku nk maklumkn bahawa korg adalah PEMBUNUH.

Ya pembunuh, tp jgn risau sbb kemungkinan besar korg xkn kena tangkap dan hukum gantung. Tp pasti ada balasan utk korg kalau x di sini, mesti di sana nnt akan diadili seadil2nya.

Kepada PEMBUNUH2 yg terlibat, aku nk cerita jenayah korg so baca dan hadam betul2. Buat yg lain ambil pengajaran dan jgn sesekali jadi PEMBUNUH mcm diorg.

Eksiden tu jadi betul2 dpn kereta aku. Alhamdulillah masih ada jarak selamat so aku x terlibat secara langsung. Ceritanya moto LC150 yg dinaiki oleh 2 beradik tu terlanggar belakang iswara yg rosak dan diletakkan di lorong kecemasan.

Impak perlanggaran tu menyebabkn diorg tercampak ke lorong tengah lebuhraya. Lori sayur yang berada di belakang diorg mengelak dan menyebabkn lori tu terbalik melintang lorong tgh dan lorong kanan. Uncle yg bwk lori sayur tu xmengalami sebarang kecederaan. Pujian harus diberikn kpd dia sbb dpt mengelak 2 org rider tersebut smp dia sendiri terbalik.

PEMBUNUH2 sekelian,jenayah korg bermula di sini. Lorong tgh dan lorong kanan terus tertutup dan xdpt dilalui. Tggl satu lorong. Dan bila jd mcm ni PEMBUNUH2 ni buat apa yg diorg sll buat; gunakan lorong kecemasan tanpa rasa bersalah langsung. Dhla guna lorong kecemasan, bila smp tpt kejadian drive slow, smbl tgn pgg henpon nk ambil gmbr. Korg nk ambil gmbr bukti jenayah korg ke ape?

Eksiden berlaku lbh kurg pkl 3:30 ptg, dan ambulans pertama yg smp adalah lbh kurg SEJAM kemudian! SEJAM weh, perjalanan yg biasanya ambil masa xsmp 15 minit. Ambulans tu ambil rider pertama dan tggl lg sorg rider.

Ambulans kedua smp slps 2 JAM SETENGAH! Eksiden pkl 3:30 dan ambulans kedua dgn bomba smp dkt2 pkl 6 weh!Semua disebabkn PEMBUNUH2 ni yg dgn tanpa segan silu guna lorong kecemasan.

Kedua2 rider tu suffer from head injury. Bleeding. Time kami smp diorg stil respond dan separa sedar. Kami tgk sendiri condition diorg deteriorate dlm masa menunggu ambulans smp.

Pandangan dari dalam ambulan yang terhalang.

Apa yg kami blh buat cuma try stop bleeding dan elakkn diorg dari pengsan/tido. Masa ambulans smp diorg dh kurg response dan semakin lemah. Skrg diorg kt Hosp Seremban dan kami pn xtau apa condition diorg skrg. Harap2 diorg selamat walaupn harapan agak tipis.

Kepada PEMBUNUH2 sekelian, aku harap korg sedar. Lorong kecemasan meant exactly for times like this. Tp disebbkn keBANGANGan korg org yg xbersalah jd mangsa.

Aku xdoa benda ni jadi kt korg blk, cukupla korg sedar dan xbuat lg. Dan kpd yg lain2 yg suka guna lorong kecemasan, igtlah yg korg juga mungkin akan jd PEMBUNUH suatu hari nnt. Ya dari dulu aku mmg sgt2 benci kt org2 yg suka guna lorong kecemasan time jem, tp hr ni aku rasa perasaan benci tu dh smp tahap maksima. Korang dh jd PEMBUNUH!

Berikut pula adalah video yang dimuatnaik oleh Puvan Barthiban yang merupakan petugas perubatan, video berkenaan menunjukkan ambulan menghadapi masalah untuk menggunakan lorong kecemasan untuk menyelamatkan kedua adik beradik ini. — Siakapkeli.my

Dua Beradik Maut, Kesan Dari Kecuaian Pemandu2 YG Guna Lorong Kecemasan - Sudah Sampai Masanya Kerajaan Perkenalkan Helikopter Ambulance.
bloglist-malaysia.blogspot
sozcyili.blogspot

Viral di laman sosial mengenai kisah dua beradik yang kemalangan teruk di lebuhraya dan kegagalan ambulance untuk tiba dengan pantas disebabkan pemandu2 lebuhraya yang tidak mengikut peraturan dengan menggunakan lorong kecemasan untuk kepentingan peribadi. Lorong kecemasan yang sesak itu akhirnya mengakibatkan ambulance gagal tiba di kawasan kemalangan dengan pantas bagi menyelamatkan mangsa kemalangan. Impaknya, dua beradik tersebut tidak dapat diselamatkan nyawa mereka dan meninggal dunia. Kedua-duanya telah selamat dikebumikan petang tadi.

Dimaklumkan juga bahawanya salah seorang yang maut adalah anak yang bertanggungjawab membawa ibunya untuk pemeriksaan berjadual di hospital. Sang ibu kehilangan kedua-dua anak lelaki dalam sekelip mata akibat sikap pentingkan diri oleh pemandu-pemandu Malaysia.

Ini apa yang ditaipkan oleh seorang pengguna media sosial dan kemudiannya diviralkan oleh netizens. Setakat ini lebih dari 21k perkongsian telah dilakukan.

Bacalah ;

PEMBUNUH!

Sesapa yg ikut plus arah utara area lepas tol simpang ampat petang tadi mesti sangkut jem terok kan. Sesapa yang ikut lorong kecemasan time tu, dukacita aku nk maklumkn bahawa korg adalah PEMBUNUH. Ya pembunuh, tp jgn risau sbb kemungkinan besar korg xkn kena tangkap dan hukum gantung. Tp pasti ada balasan utk korg kalau x di sini, mesti di sana nnt akan diadili seadil2nya.

Kepada PEMBUNUH2 yg terlibat, aku nk cerita jenayah korg so baca dan hadam betul2. Buat yg lain ambil pengajaran dan jgn sesekali jadi PEMBUNUH mcm diorg.

Eksiden tu jadi betul2 dpn kereta aku. Alhamdulillah masih ada jarak selamat so aku x terlibat secara langsung. Ceritanya moto LC150 yg dinaiki oleh 2 beradik tu terlanggar belakang iswara yg rosak dan diletakkan di lorong kecemasan. Impak perlanggaran tu menyebabkn diorg tercampak ke lorong tengah lebuhraya. Lori sayur yg berada di belakang diorg mengelak dan menyebabkn lori tu terbalik melintang lorong tgh dan lorong kanan. Uncle yg bwk lori sayur tu xmengalami sebarang kecederaan. Pujian harus diberikn kpd dia sbb dpt mengelak 2 org rider tersebut smp dia sendiri terbalik.

PEMBUNUH2 sekelian,jenayah korg bermula di sini. Lorong tgh dan lorong kanan terus tertutup dan xdpt dilalui. Tggl satu lorong. Dan bila jd mcm ni PEMBUNUH2 ni buat apa yg diorg sll buat; gunakan lorong kecemasan tanpa rasa bersalah langsung. Dhla guna lorong kecemasan, bila smp tpt kejadian drive slow, smbl tgn pgg henpon nk ambil gmbr. Korg nk ambil gmbr bukti jenayah korg ke ape?

Eksiden berlaku lbh kurg pkl 3:30 ptg, dan ambulans pertama yg smp adalah lbh kurg SEJAM kemudian! SEJAM weh, perjalanan yg biasanya ambil masa xsmp 15 minit. Ambulans tu ambil rider pertama dan tggl lg sorg rider.
Ambulans kedua smp slps 2 JAM SETENGAH! Eksiden pkl 3:30 dan ambulans kedua dgn bomba smp dkt2 pkl 6 weh!Semua disebabkn PEMBUNUH2 ni yg dgn tanpa segan silu guna lorong kecemasan.

Kedua2 rider tu suffer from head injury. Bleeding. Time kami smp diorg stil respond dan separa sedar. Kami tgk sendiri condition diorg deteriorate dlm masa menunggu ambulans smp. Apa yg kami blh buat cuma try stop bleeding dan elakkn diorg dari pengsan/tido. Masa ambulans smp diorg dh kurg response dan semakin lemah. Skrg diorg kt Hosp Seremban dan kami pn xtau apa condition diorg skrg. Harap2 diorg selamat walaupn harapan agak tipis.

Kepada PEMBUNUH2 sekelian, aku harap korg sedar. Lorong kecemasan meant exactly for times like this. Tp disebbkn keBANGANGan korg org yg xbersalah jd mangsa. Aku xdoa benda ni jadi kt korg blk, cukupla korg sedar dan xbuat lg. Dan kpd yg lain2 yg suka guna lorong kecemasan, igtlah yg korg juga mungkin akan jd PEMBUNUH suatu hari nnt. Ya dari dulu aku mmg sgt2 benci kt org2 yg suka guna lorong kecemasan time jem, tp hr ni aku rasa perasaan benci tu dh smp tahap maksima. Korang dh jd PEMBUNUH!

Sumber.

Berikut ialah gambar-gambar jenazah2 yang dikongsikan oleh pengguna media sosial bagi memberitahu bahawa kedua-dua mangsa kemalangan sebenarnya telah pun mengadap Ilahi.

Manakala ini ialah rakaman ketika ambulance backup cuba datang ke lokasi kejadian bagi menyelamatkan mangsa kemalangan tetapi apa yang pengguna jalanraya buat?

Kisah yang memilukan ini telah membuatkan beberapa netizen yang prihatin mengumpulkan gambar2 bahan bukti yang merujuk kepada pemandu2 yang menggunakan lorong kecemasan pada waktu itu dengan tujuan membuat laporan polis supaya pihak polis dapat mengambil sesuatu tindakan.

Dalam pada itu, adalah amat baik jika kerajaan mempertimbangkan cadangan helikopter ambulance bagi tujuan menyelamatkan nyawa terutamanya bagi kes-kes kecemasan seperti ini. Apabila ambulance darat gagal sampai ke destinasi disebabkan jalan jammed ataupun lorong kecemasan digunakan oleh pemandu2 'derhaka', pemandu ambulance boleh membuat panggilan kecemasan untuk minta backup supaya memberi laluan kepada ambulance udara agar pergi ke lokasi kemalangan. Mana-mana yang sampai dulu dia la yang akan membantu mangsa. At least dapat turunkan pegawai2 perubatan bagi membuat rawatan kecemasan on the spot pun cukuplah. Apa guna bayar GST 6% jika kerajaan berkira untuk upgrade tahap dan kualiti perkhidmatan perubatan kecemasan di negara kita kan. Sudah sampai masanya untuk kerajaan pertimbangkan cara ini memandangkan terlalu ramainya pengguna jalanraya yang mementingkan diri sendiri. Hari ini seorang ibu telah kehilangan dua anak lelaki sekaligus. Entah esok lusa siapa pula yang menjadi mangsa akibat kecuaian sesetengah pengguna jalanraya. Pemandu2 neh tak lut selagi mana yang menjadi mangsa itu bukan ahli keluarga mereka. Ada undang2 pun serupa macam takde undang2.

Oleh kerana kita tak mampu nak didik mereka, nak ubah mereka lebih baik kita pertingkatkan kualiti perkhidmatan perubatan dalam menanggani kes-kes kecemasan di luar hospital. Kerana setiap nyawa manusia itu tiada harganya. Fikir-fikirkanlah.

"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17.

Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
Attachment(s) from -:eSpAcE9808:-
1 of 1 File(s)

Mon May 23, 2016 4:05 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Perlu guna helikopter bila accident parah di PLUS.Kos helikopter (pajak) utk zon utara, tengah, selatan.itu lebih murah dari kos bayar tol.Bomba pun ada helikopter.Gunakanlah heli tu, 

On Monday, May 23, 2016 1:27 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  [Attachment(s) from -:eSpAcE9808:- included below]  

"Sesiapa Yang Salah Guna Lorong Kecemasan Ketika Kejadian Semalam, Anda Adalah Pembunuh!"
siakapkeli.my 
Kelmarin kira-kira jam 3.30 petang telah berlaku kemalangan berhampiran susur keluar tol Simpang Ampat, Alor Gajah, Melaka, di mana dua orang penunggang dan pembonceng motosikal yang merupakan adik dan abang telah terlanggar sebuah kereta rosak.

Kemalangan menyebabkan kedua-dua mereka mengalami cedera parah dan memerlukan rawatan secepat mungkin.

Namun, kerana dek sifat tidak bertanggungjawab dan mementingkan diri sesetengah pemandu kenderaan yang menggunakan lorong kecemasan menyebabkan pihak ambulan telah tiba begitu lewat sehingga 3 jam.

Dikhabarkan kedua adik beradik yang terlewat menerima rawatan sepatutnya angkara pemandu-pemandu yang tidak bertanggungjawab ini telah meninggal dunia di Hospital Seremban semalam.

Kepada mereka yang memandu kenderaan menggunakan lorong kecemasan yang menyebabkan ambulans lambat sampai untuk memberi rawatan kepada mangsa, anda adalah pembunuh.

Berikut adalah luahan Mohd Zulhairi Shariff yang merupakan seorang saksi yang berada ditempat kejadian.

PEMBUNUH!

Sesapa yg ikut plus arah utara area lps tol simpang ampat ptg td mesti sangkut jem trok kn. Sesapa yg ikut lorong kecemasan time tu, dukacita aku nk maklumkn bahawa korg adalah PEMBUNUH. 

Ya pembunuh, tp jgn risau sbb kemungkinan besar korg xkn kena tangkap dan hukum gantung. Tp pasti ada balasan utk korg kalau x di sini, mesti di sana nnt akan diadili seadil2nya.

Kepada PEMBUNUH2 yg terlibat, aku nk cerita jenayah korg so baca dan hadam betul2. Buat yg lain ambil pengajaran dan jgn sesekali jadi PEMBUNUH mcm diorg.

Eksiden tu jadi betul2 dpn kereta aku. Alhamdulillah masih ada jarak selamat so aku x terlibat secara langsung. Ceritanya moto LC150 yg dinaiki oleh 2 beradik tu terlanggar belakang iswara yg rosak dan diletakkan di lorong kecemasan. 

Impak perlanggaran tu menyebabkn diorg tercampak ke lorong tengah lebuhraya. Lori sayur yang berada di belakang diorg mengelak dan menyebabkn lori tu terbalik melintang lorong tgh dan lorong kanan. Uncle yg bwk lori sayur tu xmengalami sebarang kecederaan. Pujian harus diberikn kpd dia sbb dpt mengelak 2 org rider tersebut smp dia sendiri terbalik.

PEMBUNUH2 sekelian,jenayah korg bermula di sini. Lorong tgh dan lorong kanan terus tertutup dan xdpt dilalui. Tggl satu lorong. Dan bila jd mcm ni PEMBUNUH2 ni buat apa yg diorg sll buat; gunakan lorong kecemasan tanpa rasa bersalah langsung. Dhla guna lorong kecemasan, bila smp tpt kejadian drive slow, smbl tgn pgg henpon nk ambil gmbr. Korg nk ambil gmbr bukti jenayah korg ke ape?

Eksiden berlaku lbh kurg pkl 3:30 ptg, dan ambulans pertama yg smp adalah lbh kurg SEJAM kemudian! SEJAM weh, perjalanan yg biasanya ambil masa xsmp 15 minit. Ambulans tu ambil rider pertama dan tggl lg sorg rider. 

Ambulans kedua smp slps 2 JAM SETENGAH! Eksiden pkl 3:30 dan ambulans kedua dgn bomba smp dkt2 pkl 6 weh!Semua disebabkn PEMBUNUH2 ni yg dgn tanpa segan silu guna lorong kecemasan. 

Kedua2 rider tu suffer from head injury. Bleeding. Time kami smp diorg stil respond dan separa sedar. Kami tgk sendiri condition diorg deteriorate dlm masa menunggu ambulans smp. 

Pandangan dari dalam ambulan yang terhalang.
Apa yg kami blh buat cuma try stop bleeding dan elakkn diorg dari pengsan/tido. Masa ambulans smp diorg dh kurg response dan semakin lemah. Skrg diorg kt Hosp Seremban dan kami pn xtau apa condition diorg skrg. Harap2 diorg selamat walaupn harapan agak tipis.

Kepada PEMBUNUH2 sekelian, aku harap korg sedar. Lorong kecemasan meant exactly for times like this. Tp disebbkn keBANGANGan korg org yg xbersalah jd mangsa.

Aku xdoa benda ni jadi kt korg blk, cukupla korg sedar dan xbuat lg. Dan kpd yg lain2 yg suka guna lorong kecemasan, igtlah yg korg juga mungkin akan jd PEMBUNUH suatu hari nnt. Ya dari dulu aku mmg sgt2 benci kt org2 yg suka guna lorong kecemasan time jem, tp hr ni aku rasa perasaan benci tu dh smp tahap maksima. Korang dh jd PEMBUNUH!

Berikut pula adalah video yang dimuatnaik oleh Puvan Barthiban yang merupakan petugas perubatan, video berkenaan menunjukkan ambulan menghadapi masalah untuk menggunakan lorong kecemasan untuk menyelamatkan kedua adik beradik ini. — Siakapkeli.my  
Dua Beradik Maut, Kesan Dari Kecuaian Pemandu2 YG Guna Lorong Kecemasan - Sudah Sampai Masanya Kerajaan Perkenalkan Helikopter Ambulance.
bloglist-malaysia.blogspotsozcyili.blogspot Viral di laman sosial mengenai kisah dua beradik yang kemalangan teruk di lebuhraya dan kegagalan ambulance untuk tiba dengan pantas disebabkan pemandu2 lebuhraya yang tidak mengikut peraturan dengan menggunakan lorong kecemasan untuk kepentingan peribadi. Lorong kecemasan yang sesak itu akhirnya mengakibatkan ambulance gagal tiba di kawasan kemalangan dengan pantas bagi menyelamatkan mangsa kemalangan. Impaknya, dua beradik tersebut tidak dapat diselamatkan nyawa mereka dan meninggal dunia. Kedua-duanya telah selamat dikebumikan petang tadi. 

Dimaklumkan juga bahawanya salah seorang yang maut adalah anak yang bertanggungjawab membawa ibunya untuk pemeriksaan berjadual di hospital. Sang ibu kehilangan kedua-dua anak lelaki dalam sekelip mata akibat sikap pentingkan diri oleh pemandu-pemandu Malaysia.

Ini apa yang ditaipkan oleh seorang pengguna media sosial dan kemudiannya diviralkan oleh netizens. Setakat ini lebih dari 21k perkongsian telah dilakukan.

Bacalah ;

PEMBUNUH!
Sesapa yg ikut plus arah utara area lepas tol simpang ampat petang tadi mesti sangkut jem terok kan. Sesapa yang ikut lorong kecemasan time tu, dukacita aku nk maklumkn bahawa korg adalah PEMBUNUH. Ya pembunuh, tp jgn risau sbb kemungkinan besar korg xkn kena tangkap dan hukum gantung. Tp pasti ada balasan utk korg kalau x di sini, mesti di sana nnt akan diadili seadil2nya.
Kepada PEMBUNUH2 yg terlibat, aku nk cerita jenayah korg so baca dan hadam betul2. Buat yg lain ambil pengajaran dan jgn sesekali jadi PEMBUNUH mcm diorg.
Eksiden tu jadi betul2 dpn kereta aku. Alhamdulillah masih ada jarak selamat so aku x terlibat secara langsung. Ceritanya moto LC150 yg dinaiki oleh 2 beradik tu terlanggar belakang iswara yg rosak dan diletakkan di lorong kecemasan. Impak perlanggaran tu menyebabkn diorg tercampak ke lorong tengah lebuhraya. Lori sayur yg berada di belakang diorg mengelak dan menyebabkn lori tu terbalik melintang lorong tgh dan lorong kanan. Uncle yg bwk lori sayur tu xmengalami sebarang kecederaan. Pujian harus diberikn kpd dia sbb dpt mengelak 2 org rider tersebut smp dia sendiri terbalik.
PEMBUNUH2 sekelian,jenayah korg bermula di sini. Lorong tgh dan lorong kanan terus tertutup dan xdpt dilalui. Tggl satu lorong. Dan bila jd mcm ni PEMBUNUH2 ni buat apa yg diorg sll buat; gunakan lorong kecemasan tanpa rasa bersalah langsung. Dhla guna lorong kecemasan, bila smp tpt kejadian drive slow, smbl tgn pgg henpon nk ambil gmbr. Korg nk ambil gmbr bukti jenayah korg ke ape?
Eksiden berlaku lbh kurg pkl 3:30 ptg, dan ambulans pertama yg smp adalah lbh kurg SEJAM kemudian! SEJAM weh, perjalanan yg biasanya ambil masa xsmp 15 minit. Ambulans tu ambil rider pertama dan tggl lg sorg rider.
Ambulans kedua smp slps 2 JAM SETENGAH! Eksiden pkl 3:30 dan ambulans kedua dgn bomba smp dkt2 pkl 6 weh!Semua disebabkn PEMBUNUH2 ni yg dgn tanpa segan silu guna lorong kecemasan. 
Kedua2 rider tu suffer from head injury. Bleeding. Time kami smp diorg stil respond dan separa sedar. Kami tgk sendiri condition diorg deteriorate dlm masa menunggu ambulans smp. Apa yg kami blh buat cuma try stop bleeding dan elakkn diorg dari pengsan/tido. Masa ambulans smp diorg dh kurg response dan semakin lemah. Skrg diorg kt Hosp Seremban dan kami pn xtau apa condition diorg skrg. Harap2 diorg selamat walaupn harapan agak tipis.
Kepada PEMBUNUH2 sekelian, aku harap korg sedar. Lorong kecemasan meant exactly for times like this. Tp disebbkn keBANGANGan korg org yg xbersalah jd mangsa. Aku xdoa benda ni jadi kt korg blk, cukupla korg sedar dan xbuat lg. Dan kpd yg lain2 yg suka guna lorong kecemasan, igtlah yg korg juga mungkin akan jd PEMBUNUH suatu hari nnt. Ya dari dulu aku mmg sgt2 benci kt org2 yg suka guna lorong kecemasan time jem, tp hr ni aku rasa perasaan benci tu dh smp tahap maksima. Korang dh jd PEMBUNUH!
Sumber.
Berikut ialah gambar-gambar jenazah2 yang dikongsikan oleh pengguna media sosial bagi memberitahu bahawa kedua-dua mangsa kemalangan sebenarnya telah pun mengadap Ilahi.

Manakala ini ialah rakaman ketika ambulance backup cuba datang ke lokasi kejadian bagi menyelamatkan mangsa kemalangan tetapi apa yang pengguna jalanraya buat?
Kisah yang memilukan ini telah membuatkan beberapa netizen yang prihatin mengumpulkan gambar2 bahan bukti yang merujuk kepada pemandu2 yang menggunakan lorong kecemasan pada waktu itu dengan tujuan membuat laporan polis supaya pihak polis dapat mengambil sesuatu tindakan.

Dalam pada itu, adalah amat baik jika kerajaan mempertimbangkan cadangan helikopter ambulance bagi tujuan menyelamatkan nyawa terutamanya bagi kes-kes kecemasan seperti ini. Apabila ambulance darat gagal sampai ke destinasi disebabkan jalan jammed ataupun lorong kecemasan digunakan oleh pemandu2 'derhaka&#39;, pemandu ambulance boleh membuat panggilan kecemasan untuk minta backup supaya memberi laluan kepada ambulance udara agar pergi ke lokasi kemalangan. Mana-mana yang sampai dulu dia la yang akan membantu mangsa. At least dapat turunkan pegawai2 perubatan bagi membuat rawatan kecemasan on the spot pun cukuplah. Apa guna bayar GST 6% jika kerajaan berkira untuk upgrade tahap dan kualiti perkhidmatan perubatan kecemasan di negara kita kan. Sudah sampai masanya untuk kerajaan pertimbangkan cara ini memandangkan terlalu ramainya pengguna jalanraya yang mementingkan diri sendiri. Hari ini seorang ibu telah kehilangan dua anak lelaki sekaligus. Entah esok lusa siapa pula yang menjadi mangsa akibat kecuaian sesetengah pengguna jalanraya. Pemandu2 neh tak lut selagi mana yang menjadi mangsa itu bukan ahli keluarga mereka. Ada undang2 pun serupa macam takde undang2.

Oleh kerana kita tak mampu nak didik mereka, nak ubah mereka lebih baik kita pertingkatkan kualiti perkhidmatan perubatan dalam menanggani kes-kes kecemasan di luar hospital. Kerana setiap nyawa manusia itu tiada harganya. Fikir-fikirkanlah.  
"Wahai Tuhanku, Demi Nikmat-Nikmat Yang ENGKAU Kurniakan Kepadaku,
(Peliharalah Daku) Supaya Aku Tidak Akan Menjadi Penyokong Kepada
Golongan Yang Bersalah". Surah Al-Qasas Ayat 17. Confirmed. No Virus Found In This ~rIeNaCoM~ Mail.
#yiv6485987319 #yiv6485987319 -- #yiv6485987319ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-mkp #yiv6485987319hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-mkp #yiv6485987319ads {margin-bottom:10px;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-mkp .yiv6485987319ad {padding:0 0;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-mkp .yiv6485987319ad p {margin:0;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-mkp .yiv6485987319ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-sponsor #yiv6485987319ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-sponsor #yiv6485987319ygrp-lc #yiv6485987319hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-sponsor #yiv6485987319ygrp-lc .yiv6485987319ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv6485987319 #yiv6485987319actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv6485987319 #yiv6485987319activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv6485987319 #yiv6485987319activity span {font-weight:700;}#yiv6485987319 #yiv6485987319activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv6485987319 #yiv6485987319activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv6485987319 #yiv6485987319activity span span {color:#ff7900;}#yiv6485987319 #yiv6485987319activity span .yiv6485987319underline {text-decoration:underline;}#yiv6485987319 .yiv6485987319attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv6485987319 .yiv6485987319attach div a {text-decoration:none;}#yiv6485987319 .yiv6485987319attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv6485987319 .yiv6485987319attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv6485987319 .yiv6485987319attach label a {text-decoration:none;}#yiv6485987319 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv6485987319 .yiv6485987319bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv6485987319 .yiv6485987319bold a {text-decoration:none;}#yiv6485987319 dd.yiv6485987319last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv6485987319 dd.yiv6485987319last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv6485987319 dd.yiv6485987319last p span.yiv6485987319yshortcuts {margin-right:0;}#yiv6485987319 div.yiv6485987319attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv6485987319 div.yiv6485987319attach-table {width:400px;}#yiv6485987319 div.yiv6485987319file-title a, #yiv6485987319 div.yiv6485987319file-title a:active, #yiv6485987319 div.yiv6485987319file-title a:hover, #yiv6485987319 div.yiv6485987319file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv6485987319 div.yiv6485987319photo-title a, #yiv6485987319 div.yiv6485987319photo-title a:active, #yiv6485987319 div.yiv6485987319photo-title a:hover, #yiv6485987319 div.yiv6485987319photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv6485987319 div#yiv6485987319ygrp-mlmsg #yiv6485987319ygrp-msg p a span.yiv6485987319yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv6485987319 .yiv6485987319green {color:#628c2a;}#yiv6485987319 .yiv6485987319MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv6485987319 o {font-size:0;}#yiv6485987319 #yiv6485987319photos div {float:left;width:72px;}#yiv6485987319 #yiv6485987319photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv6485987319 #yiv6485987319photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv6485987319 #yiv6485987319reco-category {font-size:77%;}#yiv6485987319 #yiv6485987319reco-desc {font-size:77%;}#yiv6485987319 .yiv6485987319replbq {margin:4px;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-mlmsg select, #yiv6485987319 input, #yiv6485987319 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-mlmsg pre, #yiv6485987319 code {font:115% monospace;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-mlmsg #yiv6485987319logo {padding-bottom:10px;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-msg p#yiv6485987319attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-reco #yiv6485987319reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-sponsor #yiv6485987319ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-sponsor #yiv6485987319ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-sponsor #yiv6485987319ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv6485987319 #yiv6485987319ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv6485987319

Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: