Thursday, October 16, 2014

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4032[2 Attachments]

12 Messages

Digest #4032
1
4a
6a
Fw: Taktik Jijik Pengusaha Handphone by "-:eSpAcE9808:-" rienacom
6b
6d
Re: Fw: Taktik Jijik Pengusaha Handphone by "mohd uzaini abdul jalil"

Messages

Wed Oct 15, 2014 8:30 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom


BONUS KAKITANGAN AWAM GAJI JANUARI 2015?
telokbakong.blogspot
wrlr.blogspot.
Posted by AMIR Wartawan Rasmi LR

Tarikh Pembayaran Bonus Bajet 2015 Muktamad Pada Januari 2015. Tuntutan Cuepacs Ditolak!
BY STAFF BERITA SEMASA
Tarikh Pembayaran Bonus Bajet Muktamad Pada Januari 2015. Tuntutan Cuepacs Ditolak : Keputusan telah pun dibuat. Pengumuman telah pun disiarkan. Setelah tuntutan Cuepacs Malaysia masih juga tidak dilayan sebelum ini ketika waktu pembentangan Bajet 2015, Cuepacs telah melancarkan satu lagi tuntutan denganharapan mereka dapat meringankan sedikit sebanyak beban kewangan kakitangan kerajaan yang berpendapatan rendah menjelang pembukaan tahun baru 2015.
Oleh itu Cuepacs yang dikatakan membawa aspirasi jutaan penjawat awam di Malaysia telah berharap sangat supaya kerajaan Malaysia mempertimbangkan supaya pembayaran bonus kakitangan awam yang hanya dibuat bayaran pada Januari 2015 diawalkan dengan harapan mampu meringankan sedikit sebanyak beban kewangan yang ditanggung kalangan penjawat awam yang berpendapatan rendah dan serdahana serta berkeluarga lebih-lebih melibatkan persediaan anak-anak mereka memulakan sesi persekolahan 2015 kelak.
Tarikh Pembayaran Bonus Bajet 2015 : Cuepacs VS Kerajaan Malaysia?
1.. Pengumuman Bajet 2015 : bayaran bonus bajet 2015 akan dibuat pada Januari 2015 kepada kakitangan awam
2.. Tuntutan Cuepacs : Kerajaan membuat pembayaran bonus kepada penjawat awam pada 15 Disember 2014
Kerajaan menolak bulat-bulat permintaan Cuepacs tersebut melalui kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Ali Hamsa mengatakan Bonus setengah bulan gaji atau minimum RM500 untuk kakitangan awam ini telah pun diluluskan dalam pembentangan Bajet 2015 Malaysia. Oleh itu mengikut peraturan kewangan ia sepatutnya bayaran bonus hanya boleh dibuat bermula pada 1 Januari 2015.
Nampaknya kepada kalangan kakitangan awam yang sudah berkeluarga bersedia atau tidak, perlulah menggunakan duit sendiri buat sementara waktu menjelang hujung tahun ini. Seperti tahun lepas pembayaran bonus Bajet 2014 contohnya telah dibayar pada 2 Januari 2014.
Walaubagaimanapun berdasarkan rekod laporan Berita Semasa pada bonus Bajet 2013 pula, kerajaan telah membuat bayaran bonus pada bulan Disember 2012 dan Januari 2013 kepada kakitangan awak tetapi tidak untuk kali ini. Apa respon anda pula?
Semakan Kenaikan Gaji & Elaun Kakitangan Awam 2015
telokbakong.blogspot
blog-hangit.blogspot
Posted by hangit

Berita Semakan Kenaikan Gaji Kakitangan Awam 2015 & Elaun Naik Termasuk Elaun Perumahan! Tuntutan Cuepacs Bakal Dituruti? : Ramai yang kecewa sebenarnya termasuk dizahirkan sendiri oleh pihak Cuepacs Malaysia yang mewakili keluarga besar kakitangan awam di Malaysia berjumlah 1.52 juta sekarang ini, apabila pengumuman pada Bajet 2015 telah seperti yang mereka harapkan. Ini kerana….

kerana pada pandangan Cuepacs sekarang ini, semakan kenaikan gaji kakitangan awam 2014 dan elaun naik lebih utama dan merupakan tuntutan yang mendesak berbanding pemberian bonus "one off". Bukan mereka tidak bersyukur. Tetapi mengambil kira tiada berlakunya semakan kenaikan gaji kakitangan awam dan elaun naik di bawah pimpinan Datuk Seri Najib setelah sekian lamanya apatah lagi menjelang gelombang GST April 2015 kelak. Tambahan pula lain tuntutan yang dihantar Cuepacs, lain pula yang diumumkan. Jauh sekali angkanya.
a.. Hantar : Tuntutan dua bulan bonus gaji kakitangan awam
b.. Dapat : Pembayaran bonus setengah bulan gaji penjawat awam
c.. Respon Cuepacs : Tidak berpuas hati
Jika sebelum ini, Datuk Seri Najib pernah berjanji kepada kakitangan awam untuk melakukan semakan elaun kakitangan kerajaan 2015 seperti di bawah ini :
Semakan Kenaikan Gaji Kakitangan Awam 2015 & Elaun Naik : Respon Ali Hamsa?
Terbaru dan terkini, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ali Hamsa tampil ke hadapan mengatakan kerajaan Malaysia sedang dalam usaha sekarang melakukan semakan kenaikan gaji kakitangan awam 2015 & elaun naik selepas April 2015 berskala besar selepas ini.
Dan yang menariknya lagi apabila Tan Sri Ali Hamsa buat pertama kalinya setelah sekian lama sudah mula berjanji akan melakukan semakan terhadap tuntutan yang paling ditunggu-tunggu dan diharapkan oleh sejumlah besar kakitangan awam di Malaysia apabila semakan kenaikan elaun perumahan naik 2015 dilakukan supaya kadar yang bakal ditetapkan kelak sesuai dan sedikit sebanyak dapat menampung beban dan tanggungan yang selari dengan kos semasa hari ini.
Tan Sri Ali Hamsa turut mengatakan yang mana ada beberapa siri kenaikan elaun naik 2015 penjawat awam tidak boleh dielakkan lagi dan juga akan ada juga elaun yang akan dimansuhkan supaya munasabah dengan realiti hidup majoriti penjawat awam di Malaysia hari ini.
- berita semasa
Comments

anoymous ·
baca boleh,percaya jangan!!! cerita dongeng ni......

wsc ·

GA APALAH NAIK ASAL KERJANYA SEMAKIN BAGUS

Wed Oct 15, 2014 8:31 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Anak Nazri Aziz Dikutuk Gara-Gara Komen Kurang Cerdik Isu Minyak
bloglist-malaysia.blogspot
Posted by Jeebond BLM

TIDAK dinafikan ramai yang terkejut apabila harga petrol RON95 dinaikkan sebanyak RM0.20 baru-baru ini. Perkara tersebut mendapat perhatian banyak pihak dan telah menjadi perbualan hangat di laman-laman sosial seperti Facebook, Twitter dan Instagram.

Tidak ketinggalan kekasih kepada pelakon Nora Danish, Nedim Nazri yang telah meninggalkan komen kepada salah seorang pengguna laman sosial lain supaya menggunakan motorsikal ke pejabat berikutan kenaikan harga bahan api itu.

Selain itu, Nedim yang menggunakan pengenalan diri sebagai bossned_ turut menyarankan supaya pengguna laman sosial itu membuat perbandingan harga minyak di negara ini dengan Thailand.

Komen tersebut telah di 'screen capture' oleh seorang pemilik akaun twitter telah dikongsikan menerusi akaun Facebook (FB) blog Rotikaya.

Tidak mengambil masa yang lama, pengikut di akaun FB blog tersebut telah mengecam komen yang dibuat Nedim.

Malah ramai yang menganggap pandangan yang dikemukakan oleh anak kepada Menteri Pelancongan dan Kebudayaan itu sebagai kurang bijak.

Lebih 2 ribu komen telah ditinggalkan pada gambar yang dimuat naik di akaun FB Rotikaya selain mendapat 19,014 'like' dan 405 perkongsian semasa artikel ini ditulis, lapor The Malaysian Post.

- http://www.kualalumpurpost

Wed Oct 15, 2014 8:31 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Rungkai : Isu Missed Call Dari Pencuri Maklumat Bank & Kenalan

Dilulus untuk paparan oleh lararatu
tranungkite.net

Status : Separuh Benar & Separuh Tidak Benar

Salah seorang pengunjung SiakapKeli meminta kami untuk merungkai isu mengenai mesej amaran berkenaan "missed call dari nombor luar negara" yang tersebar luas terutamanya di aplikasi Whatsapp.

Menurut dari mesej amaran berkenaan, dua nombor dari luar negara akan membuat missed call kepada nombor mangsa. Jika mangsa membuat panggilan balik, mangsa akan dicaj sebanyak $15-$30. Selain itu, senarai kenalan dan maklumat bank di dalam telefon pintar juga akan dicuri oleh nombor terbabit dalam masa 3 saat.

Mesej amaran ini mula tersebar di Malaysia pada 2013 lagi berserta dengan mesej yang sama. Setelah kajian dibuat, kami juga mendapati mesej yang sama juga turut tersebar luas di negara luar.

Mesej yang sama dalam bahasa Inggeris (nombor yang sama).

Nombor berkenaan sebenarnya adalah nombor dari syarikat pengiklanan luar negara yang inginkan iklan mereka didengari oleh anda(beberapa mangsa yang pernah menelefon balik melaporkan mereka disajikan dengan pelbagai iklan). Nombor mangsa dipanggil secara random.Taktik ini boleh dikesan mula digunakan di Jepun pada 2002.

Mesej amaran yang disebarkan boleh dikatakan separuh benar dan separuh tidak.Untuk memudahkan pencerahan, kami pecahkan isu ini kepada dua bahagian supaya lebih senang difahami.

1 - Jika membuat panggilan balik akan dicas sebanyak $15-$30
Jika anda membuat panggilan ke luar negara, memang inilah caj yang dikenakan. Jadi, bahagian ini adalah benar.

2 - Salinan kenalan dan maklumat bank akan dicuri dalam masa 3 saat
Adalah mustahil untuk menyalin kesemua data didalam masa sesingkat 3 saat. Tersangat-sangat mustahil. Dan adalah tidak logik jika hanya dengan panggilan sahaja kesemua data itu dapat disalin. Panggilan telefon hanya digunakan untuk menghantar dan menerima suara. Untuk menghantar data, aplikasi tambahan diperlukan.

Berkenaan dengan penggunaan nama En. Zainal dan PDRM D9 di dalam mesej itu tidak dapat kami pastikan. Jika benar berlaku kes penipuan seperti ini di Malaysia, sudah tentu pihak polis sudah mengeluarkan kenyataan rasmi menggunakan media arus perdana, bukan dengan menggunakan Whatsapp.

Tetapi, apa yang jelas adalah kedua-dua nombor ini adalah 'scammer' dan jika anda mendapat missed call dari nombor-nombor tersebut, jangan telefon balik atau kredit telefon anda melayang. - SiakapKeli.com

Sumber : hoax-slayer, snopes, economist

Wed Oct 15, 2014 8:32 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

PERODUA MENJAWAB FITNAH KERETA KELUARANNYA BERMUTU RENDAH DIMANA GANDAR BELAKANG PERODUA ALZA MUDAH TERCABUT JIKA BERLAKU SEDIKIT PERLANGGARAN.
omakkau.blogspot
Posted by OMAK KAU!!

PERUSAHAAN Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua), menjelaskan beberapa keping gambar yang disebarkan dalam media sosial menggambarkan belakang akhir gandar sebuah Perodua Alza terpisah daripada bingkai.

Presiden Perodua dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Amnar Rashid Salleh berkata, kerosakan yang ditunjukkan dalam gambar tersebut disebabkan pelanggaran antara Perodua Alza dan kenderaan lain.

"Dalam beberapa posting, mereka mendakwa bahawa kenderaan itu rosak akibat kawalan kualiti rendah. Kami ingin menegaskan bahawa Perodua tidak bertolak ansur terhadap kualiti dan kawalan kualiti sama ada dalam pengeluaran, jualan dan juga perkhidmatan selepas jualan kami," katanya dalam satu kenyataan media, semalam.

Aminar Rashid berkata, komitmen terhadap kualiti adalah satu komponen teras dalam setiap empat tonggak transformasi iaitu transformasi pengeluaran; transformasi produk; pembangunan dan penyelidikan dan transformasi perolehan; dan transformasi kepuasan pelanggan.

"Kami ucapkan terima kasih kepada semua pelanggan kami atas sokongan mereka. Perodua akan ambil apa sahaja tindakan yang perlu untuk melindungi nama dan imej dari sebarang bentuk fitnah dan libel," katanya.

Sebelum ini heboh gegak gempita riuh rendah, beberapa keping gambar tersebar di laman sosial menasihatkan pemilik kereta Myvi atau Alza supaya berwaspada. Sudah terjadi beberapa kes gandar belakang kereta Perodua tercabut terus (walaupun kereta baharu)...sayangi nyawa anda. Jangan terus percaya pada kualiti kereta anda.

(Penjelasan) CEO Perodua Nafi Roda Belakang Mudah Tercabut

Dilulus untuk paparan oleh memo
tranungkite.net
fitrihadi

Semalam tersebar gambar beberapa kereta keluaran Perodua yang tercabut gandar roda belakang kerana kecuaian Perodua. Namun CEO Perodua tampil memberi penjelasan untuk menafikan kelemahan tersebut.

Ada pendapat mengatakan ianya berlaku kerana terdapat nut atau skru yang longgar di bahagian belakang tersebut kerana kecuaian service advisor. Namun CEO Perodua menafikan dan mengaatakan bahawa punca roda belakang bersama gandar itu tercabut adalah kerana terlibat dengan kemalangan. Berikut adalah statement yang diberikan:

Antara gambar kerosakan melibatkan roda belakang bersama gandar yang tercabut dari Perodua Alza dan Myvi yang tersebar di media sosial:

Jawapan Perodua Kurang Meyakinkan
greenboc.blogspot
Posted by Green Boc

Laporan media sosial: Beberapa keping gambar tersebar di laman sosial menasihatkan pemilik kereta Myvi atau Alza supaya berwaspada. Sudah terjadi beberapa kes gandar belakang kereta Perodua tercabut terus (walaupun kereta baharu)...sayangi nyawa anda. Jangan terus percaya pada kualiti kereta anda.

JAWAPAN PERODUA:

PERUSAHAAN Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) semalam, menjelaskan beberapa keping gambar yang disebarkan dalam media sosial menggambarkan belakang akhir gandar sebuah Perodua Alza terpisah daripada bingkai.

Presiden Perodua dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Amnar Rashid Salleh berkata, kerosakan yang ditunjukkan dalam gambar tersebut disebabkan pelanggaran antara Perodua Alza dan kenderaan lain.

"Dalam beberapa posting, mereka mendakwa bahawa kenderaan itu rosak akibat kawalan kualiti rendah. Kami ingin menegaskan bahawa Perodua tidak bertolak ansur terhadap kualiti dan kawalan kualiti sama ada dalam pengeluaran, jualan dan juga perkhidmatan selepas jualan kami," katanya dalam satu kenyataan media, semalam.

Aminar Rashid berkata, komitmen terhadap kualiti adalah satu komponen teras dalam setiap empat tonggak transformasi iaitu transformasi pengeluaran; transformasi produk; pembangunan dan penyelidikan dan transformasi perolehan; dan transformasi kepuasan pelanggan.

"Kami ucapkan terima kasih kepada semua pelanggan kami atas sokongan mereka. Perodua akan ambil apa sahaja tindakan yang perlu untuk melindungi nama dan imej dari sebarang bentuk fitnah dan libel," katanya. -SH

ULASAN GB

Jawapanbalas dari Perodua nampaknya kurang fakta dan kurang meyakinkan.

Benarkah kenderaan-kenderaan tersebut terbabit dengan kemalangan? Sebab tiada kesan perlanggaran di bahagian belakangnya dan tidak pula dimajukan fakta tepat bila, di mana dan siapa yang terlibat jika benar ia kemalangan.

Kedua, menuding bahawa ia rekaan atau fitnah tidak samasekali boleh memadamkan kebenaran. Melihat kepada gambar-gambar berkenaan, sukar untuk menepis dakwaan mengenai kualiti rendah kenderaan berkenaan oleh pengeluarnya.

Kita berharap mereka yang terlibat dengan penyebaran gambar tersebut dapat tampil ke hadapan untuk menjelaskan "hal sebenar" supaya ia dapat mendedahkan kebenaran.

Rasanya sudah sampai masanya Undang-undang Lemon diperkenalkan bagi melindungi pemebeli kenderaan.

'Undang-Undang Lemon' lindungi pembeli kenderaan, kata persatuan pengguna

Adakah pembeli kereta lebih suka mendapat ganti baru bagi kenderaan yang rosak atau cuma membaikinya sahaja sepanjang tempoh jaminan?

Ekoran peningkatan aduan tentang pembelian kenderaan dan perkhidmatan selepas jualan, satu kumpulan pengguna mahu "Undang-Undang Lemon" diperkenalkan di sini bagi membolehkan pengguna membuat tuntutan terhadap produk rosak yang terjual dalam masa singkat.

Pengarah Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) Ratna Devi Nadarajan berkata, sebanyak 4,915 aduan diterima tahun lalu, kebanyakannya berkait dengan keluaran kereta baru oleh pengilang terkemuka, tempatan dan antarabangsa.

"Daripada aduan, jumlah kerugian daripada industri automobil mampu mencecah kira-kira RM22 juta," katanya kepada The Malaysian Insider sebelum satu seminar membincangkan undang-undang ini diadakan Kuala Lumpur, minggu ini.

Undang-Undang Lemon memberi peluang kepada pengguna menukar produk jika mereka dapat membuktikan kerosakan yang dihadapi berpunca daripada kesilapan pengilang.

Di negara lain, undang-undang itu meliputi produk am seperti barangan elektrik, elektronik serta perabot.

Di Amerika Syarikat, Undang-Undang Lemon membenarkan pengguna menukar pembelian kereta (kemudiannya diguna pakai terhadap barangan pengguna lain) bagi menggantikan produk yang gagal memenuhi standard kualiti dan prestasi.

Singapura, Filipina, China, Jepun, dan Korea Selatan mempunyai undang-undang sedemikian yang melindungi penggunanya termasuk pembelian kenderaan.

Ratna berkata di bawah Undang-Undang Lemon, pengguna berhak mendapat barang ganti, pengembalian wang dan pengurangan harga kerana kerosakan sesuatu produk.

"Buat masa ini, klausa jaminan yang tidak jelas tidak memberi perlindungan sepenuhnya kepada pembeli kenderaan," katanya sambil menambah pengeluar dan agen sering lepas tangan apabila tamat tempoh jaminan.

Katanya, beban kini terletak di bahu pengguna bagi membuktikan kenderaan mengalami kerosakan semasa awal pembelian.

"Jika undang-undang ini diguna pakai, beban akan dipindahkan kepada pengeluar dan ejen mereka," katanya.

Katanya, NCCC mahu kerajaan menggubal undang-undang itu kerana kereta keluaran baru dijual di Malaysia agak mahal kerana dikenakan cukai, malah tidak ada badan kawal selia untuk pengguna membuat aduan kenderaan.

Katanya, NCCC berjumpa dengan beberapa pegawai kerajaan dalam usaha agar Undang-Undang Lemon dilaksanakan tetapi mendapat sambutan hambar.

"Kita akan teruskan mendesak agar undang-undang ini dilaksanakan, sama ada secara berasingan atau dimasukkan dalam undang-undang sedia ada yang berkaitan kepenggunaan," katanya. -TMI

comments:
Anonymous said...
I tak tahu sangat akn hal ini so no comment. Tapi yang pastinya sangat jelas sudah reason kenapa isu AP sampai sekarang belum lagi selesai sebab nak suruh rakyat malaysia beli kereta kualiti rendah serta rakyat tak ada pilihan kecuali beli kereta either proton yang dimiliki DR.M dan perodua milik kroni UMNO.

Anonymous said...
What a timing report-report mcm ni keluar pada saat persaingan semakin sengit...ha..ha..nampak mcm diokestra je...rakyat biasa dah tak bodoh mcm dulu le bro...

otaklunyai said...
kalau kata kemalangan punya hal... taklah teruk mana jika betul sebab kemalangan hingga menyebabkan tercabut gandar... low classssssss.... tak habih2 rakyat jadi mangsa lebong

Wed Oct 15, 2014 5:10 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

ingattak dulu gamabr alza jadi kemek yg aku post lama dulu..skrg isu  gandar blkg pulak..namapknya Msia jadi lambakan kereta tin milo.murah betul nyawa pengguna Msia...
*sori pd pengguna ALza....anda lsebenarnya ebih berkuasa sebab anda YG yakin dg Alza

On Wednesday, October 15, 2014 11:32 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  
PERODUA MENJAWAB FITNAH KERETA KELUARANNYA BERMUTU RENDAH DIMANA GANDAR BELAKANG PERODUA ALZA MUDAH TERCABUT JIKA BERLAKU SEDIKIT PERLANGGARAN.
omakkau.blogspotPosted by OMAK KAU!! PERUSAHAAN Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua), menjelaskan beberapa keping gambar yang disebarkan dalam media sosial menggambarkan belakang akhir gandar sebuah Perodua Alza terpisah daripada bingkai.

Presiden Perodua dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Amnar Rashid Salleh berkata, kerosakan yang ditunjukkan dalam gambar tersebut disebabkan pelanggaran antara Perodua Alza dan kenderaan lain.

"Dalam beberapa posting, mereka mendakwa bahawa kenderaan itu rosak akibat kawalan kualiti rendah. Kami ingin menegaskan bahawa Perodua tidak bertolak ansur terhadap kualiti dan kawalan kualiti sama ada dalam pengeluaran, jualan dan juga perkhidmatan selepas jualan kami," katanya dalam satu kenyataan media, semalam.

Aminar Rashid berkata, komitmen terhadap kualiti adalah satu komponen teras dalam setiap empat tonggak transformasi iaitu transformasi pengeluaran; transformasi produk; pembangunan dan penyelidikan dan transformasi perolehan; dan transformasi kepuasan pelanggan.

"Kami ucapkan terima kasih kepada semua pelanggan kami atas sokongan mereka. Perodua akan ambil apa sahaja tindakan yang perlu untuk melindungi nama dan imej dari sebarang bentuk fitnah dan libel," katanya.

Sebelum ini heboh gegak gempita riuh rendah, beberapa keping gambar tersebar di laman sosial menasihatkan pemilik kereta Myvi atau Alza supaya berwaspada. Sudah terjadi beberapa kes gandar belakang kereta Perodua tercabut terus (walaupun kereta baharu)...sayangi nyawa anda. Jangan terus percaya pada kualiti kereta anda.  
| (Penjelasan) CEO Perodua Nafi Roda Belakang Mudah Tercabut
 
Dilulus untuk paparan oleh memo
tranungkite.net fitrihadi |

 

Semalam tersebar gambar beberapa kereta keluaran Perodua yang tercabut gandar roda belakang kerana kecuaian Perodua. Namun CEO Perodua tampil memberi penjelasan untuk menafikan kelemahan tersebut.

Ada pendapat mengatakan ianya berlaku kerana terdapat nut atau skru yang longgar di bahagian belakang tersebut kerana kecuaian service advisor. Namun CEO Perodua menafikan dan mengaatakan bahawa punca roda belakang bersama gandar itu tercabut adalah kerana terlibat dengan kemalangan. Berikut adalah statement yang diberikan:

Antara gambar kerosakan melibatkan roda belakang bersama gandar yang tercabut dari Perodua Alza dan Myvi yang tersebar di media sosial:

Jawapan Perodua Kurang Meyakinkan
greenboc.blogspotPosted by Green Boc
Laporan media sosial: Beberapa keping gambar tersebar di laman sosial menasihatkan pemilik kereta Myvi atau Alza supaya berwaspada. Sudah terjadi beberapa kes gandar belakang kereta Perodua tercabut terus (walaupun kereta baharu)...sayangi nyawa anda. Jangan terus percaya pada kualiti kereta anda.

JAWAPAN PERODUA:

PERUSAHAAN Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) semalam, menjelaskan beberapa keping gambar yang disebarkan dalam media sosial menggambarkan belakang akhir gandar sebuah Perodua Alza terpisah daripada bingkai.

Presiden Perodua dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Amnar Rashid Salleh berkata, kerosakan yang ditunjukkan dalam gambar tersebut disebabkan pelanggaran antara Perodua Alza dan kenderaan lain.

"Dalam beberapa posting, mereka mendakwa bahawa kenderaan itu rosak akibat kawalan kualiti rendah. Kami ingin menegaskan bahawa Perodua tidak bertolak ansur terhadap kualiti dan kawalan kualiti sama ada dalam pengeluaran, jualan dan juga perkhidmatan selepas jualan kami," katanya dalam satu kenyataan media, semalam.

Aminar Rashid berkata, komitmen terhadap kualiti adalah satu komponen teras dalam setiap empat tonggak transformasi iaitu transformasi pengeluaran; transformasi produk; pembangunan dan penyelidikan dan transformasi perolehan; dan transformasi kepuasan pelanggan.

"Kami ucapkan terima kasih kepada semua pelanggan kami atas sokongan mereka. Perodua akan ambil apa sahaja tindakan yang perlu untuk melindungi nama dan imej dari sebarang bentuk fitnah dan libel," katanya. -SH

ULASAN GB

Jawapanbalas dari Perodua nampaknya kurang fakta dan kurang meyakinkan.

Benarkah kenderaan-kenderaan tersebut terbabit dengan kemalangan? Sebab tiada kesan perlanggaran di bahagian belakangnya dan tidak pula dimajukan fakta tepat bila, di mana dan siapa yang terlibat jika benar ia kemalangan.

Kedua, menuding bahawa ia rekaan atau fitnah tidak samasekali boleh memadamkan kebenaran. Melihat kepada gambar-gambar berkenaan, sukar untuk menepis dakwaan mengenai kualiti rendah kenderaan berkenaan oleh pengeluarnya.

Kita berharap mereka yang terlibat dengan penyebaran gambar tersebut dapat tampil ke hadapan untuk menjelaskan "hal sebenar" supaya ia dapat mendedahkan kebenaran.

Rasanya sudah sampai masanya Undang-undang Lemon diperkenalkan bagi melindungi pemebeli kenderaan.

'Undang-Undang Lemon' lindungi pembeli kenderaan, kata persatuan pengguna
Adakah pembeli kereta lebih suka mendapat ganti baru bagi kenderaan yang rosak atau cuma membaikinya sahaja sepanjang tempoh jaminan?

Ekoran peningkatan aduan tentang pembelian kenderaan dan perkhidmatan selepas jualan, satu kumpulan pengguna mahu "Undang-Undang Lemon" diperkenalkan di sini bagi membolehkan pengguna membuat tuntutan terhadap produk rosak yang terjual dalam masa singkat.

Pengarah Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) Ratna Devi Nadarajan berkata, sebanyak 4,915 aduan diterima tahun lalu, kebanyakannya berkait dengan keluaran kereta baru oleh pengilang terkemuka, tempatan dan antarabangsa.

"Daripada aduan, jumlah kerugian daripada industri automobil mampu mencecah kira-kira RM22 juta," katanya kepada The Malaysian Insider sebelum satu seminar membincangkan undang-undang ini diadakan Kuala Lumpur, minggu ini.

Undang-Undang Lemon memberi peluang kepada pengguna menukar produk jika mereka dapat membuktikan kerosakan yang dihadapi berpunca daripada kesilapan pengilang.

Di negara lain, undang-undang itu meliputi produk am seperti barangan elektrik, elektronik serta perabot.

Di Amerika Syarikat, Undang-Undang Lemon membenarkan pengguna menukar pembelian kereta (kemudiannya diguna pakai terhadap barangan pengguna lain) bagi menggantikan produk yang gagal memenuhi standard kualiti dan prestasi.

Singapura, Filipina, China, Jepun, dan Korea Selatan mempunyai undang-undang sedemikian yang melindungi penggunanya termasuk pembelian kenderaan.

Ratna berkata di bawah Undang-Undang Lemon, pengguna berhak mendapat barang ganti, pengembalian wang dan pengurangan harga kerana kerosakan sesuatu produk.

"Buat masa ini, klausa jaminan yang tidak jelas tidak memberi perlindungan sepenuhnya kepada pembeli kenderaan," katanya sambil menambah pengeluar dan agen sering lepas tangan apabila tamat tempoh jaminan.

Katanya, beban kini terletak di bahu pengguna bagi membuktikan kenderaan mengalami kerosakan semasa awal pembelian.

"Jika undang-undang ini diguna pakai, beban akan dipindahkan kepada pengeluar dan ejen mereka," katanya.

Katanya, NCCC mahu kerajaan menggubal undang-undang itu kerana kereta keluaran baru dijual di Malaysia agak mahal kerana dikenakan cukai, malah tidak ada badan kawal selia untuk pengguna membuat aduan kenderaan.

Katanya, NCCC berjumpa dengan beberapa pegawai kerajaan dalam usaha agar Undang-Undang Lemon dilaksanakan tetapi mendapat sambutan hambar.

"Kita akan teruskan mendesak agar undang-undang ini dilaksanakan, sama ada secara berasingan atau dimasukkan dalam undang-undang sedia ada yang berkaitan kepenggunaan," katanya. -TMI   comments:
- Anonymous said...
- I tak tahu sangat akn hal ini so no comment. Tapi yang pastinya sangat jelas sudah reason kenapa isu AP sampai sekarang belum lagi selesai sebab nak suruh rakyat malaysia beli kereta kualiti rendah serta rakyat tak ada pilihan kecuali beli kereta either proton yang dimiliki DR.M dan perodua milik kroni UMNO.
- Anonymous said...
- What a timing report-report mcm ni keluar pada saat persaingan semakin sengit...ha..ha..nampak mcm diokestra je...rakyat biasa dah tak bodoh mcm dulu le bro...
- otaklunyai said...
- kalau kata kemalangan punya hal... taklah teruk mana jika betul sebab kemalangan hingga menyebabkan tercabut gandar... low classssssss.... tak habih2 rakyat jadi mangsa lebong

#yiv0168467517 #yiv0168467517 -- #yiv0168467517ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-mkp #yiv0168467517hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-mkp #yiv0168467517ads {margin-bottom:10px;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-mkp .yiv0168467517ad {padding:0 0;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-mkp .yiv0168467517ad p {margin:0;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-mkp .yiv0168467517ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-sponsor #yiv0168467517ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-sponsor #yiv0168467517ygrp-lc #yiv0168467517hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-sponsor #yiv0168467517ygrp-lc .yiv0168467517ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv0168467517 #yiv0168467517actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv0168467517 #yiv0168467517activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv0168467517 #yiv0168467517activity span {font-weight:700;}#yiv0168467517 #yiv0168467517activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv0168467517 #yiv0168467517activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv0168467517 #yiv0168467517activity span span {color:#ff7900;}#yiv0168467517 #yiv0168467517activity span .yiv0168467517underline {text-decoration:underline;}#yiv0168467517 .yiv0168467517attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv0168467517 .yiv0168467517attach div a {text-decoration:none;}#yiv0168467517 .yiv0168467517attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv0168467517 .yiv0168467517attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv0168467517 .yiv0168467517attach label a {text-decoration:none;}#yiv0168467517 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv0168467517 .yiv0168467517bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv0168467517 .yiv0168467517bold a {text-decoration:none;}#yiv0168467517 dd.yiv0168467517last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv0168467517 dd.yiv0168467517last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv0168467517 dd.yiv0168467517last p span.yiv0168467517yshortcuts {margin-right:0;}#yiv0168467517 div.yiv0168467517attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv0168467517 div.yiv0168467517attach-table {width:400px;}#yiv0168467517 div.yiv0168467517file-title a, #yiv0168467517 div.yiv0168467517file-title a:active, #yiv0168467517 div.yiv0168467517file-title a:hover, #yiv0168467517 div.yiv0168467517file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv0168467517 div.yiv0168467517photo-title a, #yiv0168467517 div.yiv0168467517photo-title a:active, #yiv0168467517 div.yiv0168467517photo-title a:hover, #yiv0168467517 div.yiv0168467517photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv0168467517 div#yiv0168467517ygrp-mlmsg #yiv0168467517ygrp-msg p a span.yiv0168467517yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv0168467517 .yiv0168467517green {color:#628c2a;}#yiv0168467517 .yiv0168467517MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv0168467517 o {font-size:0;}#yiv0168467517 #yiv0168467517photos div {float:left;width:72px;}#yiv0168467517 #yiv0168467517photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv0168467517 #yiv0168467517photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv0168467517 #yiv0168467517reco-category {font-size:77%;}#yiv0168467517 #yiv0168467517reco-desc {font-size:77%;}#yiv0168467517 .yiv0168467517replbq {margin:4px;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-mlmsg select, #yiv0168467517 input, #yiv0168467517 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-mlmsg pre, #yiv0168467517 code {font:115% monospace;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-mlmsg #yiv0168467517logo {padding-bottom:10px;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-msg p#yiv0168467517attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-reco #yiv0168467517reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-sponsor #yiv0168467517ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-sponsor #yiv0168467517ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-sponsor #yiv0168467517ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv0168467517 #yiv0168467517ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv0168467517

Wed Oct 15, 2014 6:37 pm (PDT) . Posted by:

"Nazri Ahtar" littlenoti

alza - kalau kereta lain langgar belakang, efek pada bumper sahaja, bonet belakang tak kemek, lampu tak pecah, macamana rear shaft boleh tertanggal ?
myvi - kalau langgar dari belakang, logiknya bumper terkepak ke dalam, bukan ke luar. rgds,Nazri Ahtar

On Thursday, October 16, 2014 8:10 AM, "bashah bwasi@yahoo.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  ingattak dulu gamabr alza jadi kemek yg aku post lama dulu..skrg isu  gandar blkg pulak..namapknya Msia jadi lambakan kereta tin milo.murah betul nyawa pengguna Msia...
*sori pd pengguna ALza....anda lsebenarnya ebih berkuasa sebab anda YG yakin dg Alza

On Wednesday, October 15, 2014 11:32 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  
PERODUA MENJAWAB FITNAH KERETA KELUARANNYA BERMUTU RENDAH DIMANA GANDAR BELAKANG PERODUA ALZA MUDAH TERCABUT JIKA BERLAKU SEDIKIT PERLANGGARAN.
omakkau.blogspotPosted by OMAK KAU!! PERUSAHAAN Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua), menjelaskan beberapa keping gambar yang disebarkan dalam media sosial menggambarkan belakang akhir gandar sebuah Perodua Alza terpisah daripada bingkai.

Presiden Perodua dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Amnar Rashid Salleh berkata, kerosakan yang ditunjukkan dalam gambar tersebut disebabkan pelanggaran antara Perodua Alza dan kenderaan lain.

"Dalam beberapa posting, mereka mendakwa bahawa kenderaan itu rosak akibat kawalan kualiti rendah. Kami ingin menegaskan bahawa Perodua tidak bertolak ansur terhadap kualiti dan kawalan kualiti sama ada dalam pengeluaran, jualan dan juga perkhidmatan selepas jualan kami," katanya dalam satu kenyataan media, semalam.

Aminar Rashid berkata, komitmen terhadap kualiti adalah satu komponen teras dalam setiap empat tonggak transformasi iaitu transformasi pengeluaran; transformasi produk; pembangunan dan penyelidikan dan transformasi perolehan; dan transformasi kepuasan pelanggan.

"Kami ucapkan terima kasih kepada semua pelanggan kami atas sokongan mereka. Perodua akan ambil apa sahaja tindakan yang perlu untuk melindungi nama dan imej dari sebarang bentuk fitnah dan libel," katanya.

Sebelum ini heboh gegak gempita riuh rendah, beberapa keping gambar tersebar di laman sosial menasihatkan pemilik kereta Myvi atau Alza supaya berwaspada. Sudah terjadi beberapa kes gandar belakang kereta Perodua tercabut terus (walaupun kereta baharu)...sayangi nyawa anda. Jangan terus percaya pada kualiti kereta anda.  
| (Penjelasan) CEO Perodua Nafi Roda Belakang Mudah Tercabut
 
Dilulus untuk paparan oleh memo
tranungkite.net fitrihadi |

 

Semalam tersebar gambar beberapa kereta keluaran Perodua yang tercabut gandar roda belakang kerana kecuaian Perodua. Namun CEO Perodua tampil memberi penjelasan untuk menafikan kelemahan tersebut.

Ada pendapat mengatakan ianya berlaku kerana terdapat nut atau skru yang longgar di bahagian belakang tersebut kerana kecuaian service advisor. Namun CEO Perodua menafikan dan mengaatakan bahawa punca roda belakang bersama gandar itu tercabut adalah kerana terlibat dengan kemalangan. Berikut adalah statement yang diberikan:

Antara gambar kerosakan melibatkan roda belakang bersama gandar yang tercabut dari Perodua Alza dan Myvi yang tersebar di media sosial:

Jawapan Perodua Kurang Meyakinkan
greenboc.blogspotPosted by Green Boc
Laporan media sosial: Beberapa keping gambar tersebar di laman sosial menasihatkan pemilik kereta Myvi atau Alza supaya berwaspada. Sudah terjadi beberapa kes gandar belakang kereta Perodua tercabut terus (walaupun kereta baharu)...sayangi nyawa anda. Jangan terus percaya pada kualiti kereta anda.

JAWAPAN PERODUA:

PERUSAHAAN Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) semalam, menjelaskan beberapa keping gambar yang disebarkan dalam media sosial menggambarkan belakang akhir gandar sebuah Perodua Alza terpisah daripada bingkai.

Presiden Perodua dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Amnar Rashid Salleh berkata, kerosakan yang ditunjukkan dalam gambar tersebut disebabkan pelanggaran antara Perodua Alza dan kenderaan lain.

"Dalam beberapa posting, mereka mendakwa bahawa kenderaan itu rosak akibat kawalan kualiti rendah. Kami ingin menegaskan bahawa Perodua tidak bertolak ansur terhadap kualiti dan kawalan kualiti sama ada dalam pengeluaran, jualan dan juga perkhidmatan selepas jualan kami," katanya dalam satu kenyataan media, semalam.

Aminar Rashid berkata, komitmen terhadap kualiti adalah satu komponen teras dalam setiap empat tonggak transformasi iaitu transformasi pengeluaran; transformasi produk; pembangunan dan penyelidikan dan transformasi perolehan; dan transformasi kepuasan pelanggan.

"Kami ucapkan terima kasih kepada semua pelanggan kami atas sokongan mereka. Perodua akan ambil apa sahaja tindakan yang perlu untuk melindungi nama dan imej dari sebarang bentuk fitnah dan libel," katanya. -SH

ULASAN GB

Jawapanbalas dari Perodua nampaknya kurang fakta dan kurang meyakinkan.

Benarkah kenderaan-kenderaan tersebut terbabit dengan kemalangan? Sebab tiada kesan perlanggaran di bahagian belakangnya dan tidak pula dimajukan fakta tepat bila, di mana dan siapa yang terlibat jika benar ia kemalangan.

Kedua, menuding bahawa ia rekaan atau fitnah tidak samasekali boleh memadamkan kebenaran. Melihat kepada gambar-gambar berkenaan, sukar untuk menepis dakwaan mengenai kualiti rendah kenderaan berkenaan oleh pengeluarnya.

Kita berharap mereka yang terlibat dengan penyebaran gambar tersebut dapat tampil ke hadapan untuk menjelaskan "hal sebenar" supaya ia dapat mendedahkan kebenaran.

Rasanya sudah sampai masanya Undang-undang Lemon diperkenalkan bagi melindungi pemebeli kenderaan.

'Undang-Undang Lemon' lindungi pembeli kenderaan, kata persatuan pengguna
Adakah pembeli kereta lebih suka mendapat ganti baru bagi kenderaan yang rosak atau cuma membaikinya sahaja sepanjang tempoh jaminan?

Ekoran peningkatan aduan tentang pembelian kenderaan dan perkhidmatan selepas jualan, satu kumpulan pengguna mahu "Undang-Undang Lemon" diperkenalkan di sini bagi membolehkan pengguna membuat tuntutan terhadap produk rosak yang terjual dalam masa singkat.

Pengarah Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) Ratna Devi Nadarajan berkata, sebanyak 4,915 aduan diterima tahun lalu, kebanyakannya berkait dengan keluaran kereta baru oleh pengilang terkemuka, tempatan dan antarabangsa.

"Daripada aduan, jumlah kerugian daripada industri automobil mampu mencecah kira-kira RM22 juta," katanya kepada The Malaysian Insider sebelum satu seminar membincangkan undang-undang ini diadakan Kuala Lumpur, minggu ini.

Undang-Undang Lemon memberi peluang kepada pengguna menukar produk jika mereka dapat membuktikan kerosakan yang dihadapi berpunca daripada kesilapan pengilang.

Di negara lain, undang-undang itu meliputi produk am seperti barangan elektrik, elektronik serta perabot.

Di Amerika Syarikat, Undang-Undang Lemon membenarkan pengguna menukar pembelian kereta (kemudiannya diguna pakai terhadap barangan pengguna lain) bagi menggantikan produk yang gagal memenuhi standard kualiti dan prestasi.

Singapura, Filipina, China, Jepun, dan Korea Selatan mempunyai undang-undang sedemikian yang melindungi penggunanya termasuk pembelian kenderaan.

Ratna berkata di bawah Undang-Undang Lemon, pengguna berhak mendapat barang ganti, pengembalian wang dan pengurangan harga kerana kerosakan sesuatu produk.

"Buat masa ini, klausa jaminan yang tidak jelas tidak memberi perlindungan sepenuhnya kepada pembeli kenderaan," katanya sambil menambah pengeluar dan agen sering lepas tangan apabila tamat tempoh jaminan.

Katanya, beban kini terletak di bahu pengguna bagi membuktikan kenderaan mengalami kerosakan semasa awal pembelian.

"Jika undang-undang ini diguna pakai, beban akan dipindahkan kepada pengeluar dan ejen mereka," katanya.

Katanya, NCCC mahu kerajaan menggubal undang-undang itu kerana kereta keluaran baru dijual di Malaysia agak mahal kerana dikenakan cukai, malah tidak ada badan kawal selia untuk pengguna membuat aduan kenderaan.

Katanya, NCCC berjumpa dengan beberapa pegawai kerajaan dalam usaha agar Undang-Undang Lemon dilaksanakan tetapi mendapat sambutan hambar.

"Kita akan teruskan mendesak agar undang-undang ini dilaksanakan, sama ada secara berasingan atau dimasukkan dalam undang-undang sedia ada yang berkaitan kepenggunaan," katanya. -TMI   comments:
- Anonymous said...
- I tak tahu sangat akn hal ini so no comment. Tapi yang pastinya sangat jelas sudah reason kenapa isu AP sampai sekarang belum lagi selesai sebab nak suruh rakyat malaysia beli kereta kualiti rendah serta rakyat tak ada pilihan kecuali beli kereta either proton yang dimiliki DR.M dan perodua milik kroni UMNO.
- Anonymous said...
- What a timing report-report mcm ni keluar pada saat persaingan semakin sengit...ha..ha..nampak mcm diokestra je...rakyat biasa dah tak bodoh mcm dulu le bro...
- otaklunyai said...
- kalau kata kemalangan punya hal... taklah teruk mana jika betul sebab kemalangan hingga menyebabkan tercabut gandar... low classssssss.... tak habih2 rakyat jadi mangsa lebong

#yiv5474854427 #yiv5474854427 -- #yiv5474854427ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-mkp #yiv5474854427hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-mkp #yiv5474854427ads {margin-bottom:10px;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-mkp .yiv5474854427ad {padding:0 0;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-mkp .yiv5474854427ad p {margin:0;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-mkp .yiv5474854427ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-sponsor #yiv5474854427ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-sponsor #yiv5474854427ygrp-lc #yiv5474854427hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-sponsor #yiv5474854427ygrp-lc .yiv5474854427ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv5474854427 #yiv5474854427actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv5474854427 #yiv5474854427activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv5474854427 #yiv5474854427activity span {font-weight:700;}#yiv5474854427 #yiv5474854427activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv5474854427 #yiv5474854427activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv5474854427 #yiv5474854427activity span span {color:#ff7900;}#yiv5474854427 #yiv5474854427activity span .yiv5474854427underline {text-decoration:underline;}#yiv5474854427 .yiv5474854427attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv5474854427 .yiv5474854427attach div a {text-decoration:none;}#yiv5474854427 .yiv5474854427attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv5474854427 .yiv5474854427attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv5474854427 .yiv5474854427attach label a {text-decoration:none;}#yiv5474854427 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv5474854427 .yiv5474854427bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv5474854427 .yiv5474854427bold a {text-decoration:none;}#yiv5474854427 dd.yiv5474854427last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv5474854427 dd.yiv5474854427last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv5474854427 dd.yiv5474854427last p span.yiv5474854427yshortcuts {margin-right:0;}#yiv5474854427 div.yiv5474854427attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv5474854427 div.yiv5474854427attach-table {width:400px;}#yiv5474854427 div.yiv5474854427file-title a, #yiv5474854427 div.yiv5474854427file-title a:active, #yiv5474854427 div.yiv5474854427file-title a:hover, #yiv5474854427 div.yiv5474854427file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv5474854427 div.yiv5474854427photo-title a, #yiv5474854427 div.yiv5474854427photo-title a:active, #yiv5474854427 div.yiv5474854427photo-title a:hover, #yiv5474854427 div.yiv5474854427photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv5474854427 div#yiv5474854427ygrp-mlmsg #yiv5474854427ygrp-msg p a span.yiv5474854427yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv5474854427 .yiv5474854427green {color:#628c2a;}#yiv5474854427 .yiv5474854427MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv5474854427 o {font-size:0;}#yiv5474854427 #yiv5474854427photos div {float:left;width:72px;}#yiv5474854427 #yiv5474854427photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv5474854427 #yiv5474854427photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv5474854427 #yiv5474854427reco-category {font-size:77%;}#yiv5474854427 #yiv5474854427reco-desc {font-size:77%;}#yiv5474854427 .yiv5474854427replbq {margin:4px;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-mlmsg select, #yiv5474854427 input, #yiv5474854427 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-mlmsg pre, #yiv5474854427 code {font:115% monospace;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-mlmsg #yiv5474854427logo {padding-bottom:10px;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-msg p#yiv5474854427attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-reco #yiv5474854427reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-sponsor #yiv5474854427ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-sponsor #yiv5474854427ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-sponsor #yiv5474854427ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv5474854427 #yiv5474854427ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv5474854427

Wed Oct 15, 2014 8:33 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Badan selepas bersenam umpama radiator kereta...tak boleh kena air sejuk ??
malaysiaberih.blogspot
kakisembang.com

Kadang -kadang kita akan terdengar persoalan tentang mandi air sejuk selepas bersenam adalah tidak baik untuk tubuh badan. Ini kerana sesuatu yang sedang panas (tubuh badan slps bersenam) tidak elok disejukkan serta merta (mandi) kerana mungkin mendatangkan keburukan. Ia seringkali mengumpamakan ibarat radiator kereta yang sedang panas kemudian dimasukkan air. Namun adakah benar pendapat begini ?? Sesuaikah badan kita (ciptaan Allah) diumpamakan dengan besi ciptaan manusia ??

Fakta yang sebenarnya adalah mandi air sejuk selepas bersenam adalah tidak salah dan sebenarnya mempunyai kebaikan tersendiri. Badan kita dikurniakan sistem tersendiri yang tetap mengekalkan tahap suhu normal badan 36.5°c-37°c dan tidak mengikut jatuh atau naik dengan kesan cuaca diluar melainkan tidak sihat atau berhadapan dengan cuaca yang melampau. Bukan seperti besi panas sejuk mengeras apabila dicurah air.

Mandi air sejuk atau ais selepas bersenam sebenarnya adalah bagus kerana membantu mengurangkan sindrom D.O.M.S (Delayed Onset Muscle Soreness) selepas bersenam. Namun mandi air suam selepas bersenam juga ada kebaikannya iaitu ia membantu melegakan ketegangan urat dan otot dalam keadaan santai dengan menggunakan air suam. Jadi kesimpulannya sama ada air sejuk atau air panas selepas bersenam adalah dibolehkan.

Apakah D.O.M.S ?

Situasi ketika bersenam (weight training, HIIT, intense aerobic), otot tidak berasa terlalu sakit tapi apa yang anda alami adalah "tak larat" atau orang kata keupayaan telah mencapai had. Selepas bersenam pun otot masih rasa tak berapa sakit, cuma berasa "letih" sahaja. Tetapi keesokan pagi selepas bangun dari tidur, sakitnya otot tu macam rasa membengkak. Dan rasa sakit itu berlanjutan beberapa hari.

Sindrom ini dikenali sebagai "Delayed Onset Muscle Soreness" (DOMS) atau terjemahannya "Permulaan Kesakitan Otot yang Tertangguh". Setiap senaman yang melibatkan pergerakan "esentrik"; pada otot (pengecutan dan pengembangan) pasti akan membawa kepada DOMS, oleh itu ia merupakan fenomena yang normal.

Kebiasaannya DOMS yang normal bermula 24 jam selepas anda bersenam dan berakhir sehingga 72 jam atau 3 hari. Ada juga yang ambil masa sehingga 4 atau 5 hari, bergantung pada intensiti yang dilakukan dan pengalaman ketika bersenam.

Wed Oct 15, 2014 8:33 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Taktik Jijik Pengusaha Handphone China Untuk Perdaya Pelanggan

Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
telokbakong.blogspot
tranungkite.net


Saya mahu berkongsi pengalaman saya di TERMINAL ONE, tingkat Empat di kedai hp yg takde tulis nama kedai tapi paparan itam tulisan LENOVO. (Nama kedai dikatakan Wish Generation).

SEMOGA PIHAK RAMAI MENDAPAT PENGAJARAN DAN SETERUSNYA MEMBENDUNG KEJADIAN MENIPU LICIK INI!!!!

Kejadian berlaku pada 4hb Mei 2014, pkul 6.30 ptg. Saya menemani rakan datang ke terminal one, dgn niat utk membeli Apple Iphone 5. Setelah membuat tinjauan, di dapati harga yg di tawarkan suatu kedai di Tingkat 4, Terminal One dgn paparan Lenovo di kiosk tersebut (lokasi kiosk/kedai sperti dilakaran di bawah):

Apple Iphone 5 16gb berharga RM1699 manakala 32gb ditawarkan RM1899. Hanya perlu tambah RM200 dapat model 32gb. Setelah tawar menawar harga model 32gb diturunkan kepada RM1850 dan seterusnya final RM1800. Bagi kami harga tersebut ok, setelah dibandingkan survey kasar di The Mines, dan juga di sekitar Senawang.

Ketika itu, yg menjaga kiosk tersebut jugak dipercayai rakan kongsi kiosk tu dua orang wanita cina (berusia lingkungan 20-30 tahun). Setelah bersetuju dgn harga RM1800 utk model 32gb, kami bersetuju dan diberi tawaran percuma utk screen protector dan housing (anggaran bernilai RM10-15). Jadi, deposit diperlukan sementara menunggu pemasangan screen protector, rakan sy meletakkan RM50, lalu kami pergi membeli makan sebentar di kedai ground level Terminal One.

Setelah kembali dalam 15 minit kemudian, iphone siap dipasang screen protector, dan kami berpuas hati, lalu membayar baki sebanyak RM1750. Setelah itu, seorang perempuan berbangsa cina (berambut panjang), dgn cepat nya offer kami utk jailbreak iphone, sambil cerita kelebihan jailbreak/apps percuma dll.

Utk makluman, sy dah menggunakan product iphone selama 5 tahun lebih dan tidak menggalakkan jailbrek bagi pengguna biasa seperti rakan sy yg skadar melayari internet dan social surfing.

Jadi saya cakap tidak. Setelah berkali kali menolak tawaran tersebut, akhirnya beliau akur. Kemudian perempuan cina tersebut dgn cepat cakap, utk tolong create apple id, dan masukkan applikasi secara percuma. Dia ckp takpe sy tolong u.

Dalam hati sy tidak perlu pun takpe sbb applikasi itu percuma je, dan id bole kita create secara peribadi/privacy sendiri di rumah. Tapi ntah kenapa, sy dan rakan bersetuju lalu mgkin memudahkan kami lagi, bila balik tak payah susah2 nk create/install apps.

Jadi perempuan cina tersebut meminta kami masa 30-40 minit lagi – offer percuma utk create id, install application dan game serta update software iOS dari 7.0.x kepada 7.1
Jadi sekali lagi kami merayau2 utk membuang masa selama 30-40 minit.

Setelah kembali 40 minit kemudian, perempuan cina tersebut menunjukkan apa yg telah di lakukan seperti create id, disertakan id tersebut dan password, dan application seperti WECHAT, WHATSAPP, TANGO, VIBER, FACEBOOK dan TWITTER, tetapi tiada game game seperti yg dikatakan. Dalam hati sy ini semua free, xpe lah.

Akan tetapi perempuan cina tersebut ambil calculator dan tunjukkan charge sebanyak RM299 dikenakan atas service tersebut.

NAMPAK TAKKK?
1) Kesilapan pertama: tidak meminta resit ketika sebaik sahaja bayaran diberikan: kunun atas sebab professionalism/kepercayaan pihak kedai.
2) Verbal agreement mngatakan percuma tetapi kemudiannya RM299 utk software yg percuma?
Sedikit kekecohan berlaku, kerana saya bukannya buta Apple.

PERTAMA:
Saya menegaskan Apple ID adalah percuma. Akan tetapi kedua dua perempuan tersebut menegaskan ia berbayar utk model iphone 5 dan iphone 5s. Saya hanya menggunakan iphone 4s, jadi mereka ingt sy tak tahu tentang apple id.

Perempuan berdua ini claim: "Kalau u pergi midvelley apple centre u kne bayar RM500 tau, minta kad kredit la ape la tau utk create apple id".

Saya menegaskan secara percuma tetapi perempuan berdua ini tetap cakap kena bayar. Mereka berdua cakap mereka turut menggunakan iphone dan id mereka tersebut juga adalah dibyar kepada technician.

WHAT THE FISHHH??
Saya dengan tak puas hatinya mengeluarkan iphone saya, dan create Apple ID depan mata perempuan cina ini. Mereka berdua kelihatan gelisah.. Apple ID created, dan saya menegaskan bahawa saya pengguna apple product sudah 5 tahun lebih, macbook pro, air, ipad dan iphone. Kedua dua perempuan ini mula bercakap irrelevant, dan out of topic (explain apple id tu privacy, sebb tu kena bayar), dan masih menegaskan perlu bayar RM299.

KEDUA:
Saya jugak menegaskan di mana software yg dimasukkan itu, setting iphone dll. Saya masih tak nampak di mana yg kos RM299, sedangkan fb, whatsapp dan wechat adalah percuma.
Bagi saya RM299 adalah kos sgt menipu dan tidak disebut pada awal perjanjian.

KETIGA:
Saya dgn tegas mngatakan bayaran RM299 tidak langsung disebut pada awal perjanjian malah berkata ia adalah percuma, dan jugak ckp "mahu tolong install dan create".
Akan tetapi perempuan cina tersebut cakap: saya kata ada cas sedikit, mana bole percuma macam mana mahu buat bisness maa kalau percuma.

Saya skali lagi mencelah mngatakan KAMU PATUT CAKAP AWAL AKAN DIBYAR CAS RM299, dan dia dgn selamba cakap: saya tak tahu maa, ini harga technician skejap naik skejap turun, dan memberikan analogy pertandingan bola sepak Chelsea lawan Manchester mana tahu maa siapa menang siapa kalah, sama lah dgn harga service tersebut.

Betapa sakitnya hati aku dgr analogi bodoh perempuan tersebut.
Kemudiannya perempuan cina tersebut memanggil kawan mereka dua org lelaki.

Seorang rakan mereka berbadan gempal, berusia awal 30an menegaskan kami tetap perlu bayar. Saya sekali lagi menegaskan apple id percuma dan menunjukkan bukti saya sendiri telah mencipta id dalam 5 minit sahaja di depan mata kedua dua perempuan cina tersebut.

Kemudian statement berubah, lelaki itu cakap perlu byar sbb "You suruh kami buat jadi you kena byar service kami", dan skali lagi saya tegaskan pada mulanya perempuan cina itu menawarkan percuma tetapi kemudiannya menafikannya.

Akhirnya setelah 40min di kiosk tersebut mempertikaikan RM299, terpaksa di byar jugak.
Setelah ditawarkan RM250 harga final.

Kemudian resit barulah dikeluarkan.Dalam hati saya mahu report kepada polis tetapi tidak yakin akan keupayaan polis dalam settlekan kes mcm ni, dan jugak terfikir persatuan pengguna tetapi yakin persatuan pengguna Negeri sembilan tidak kuat.

Saya dalam dilemma patutkah diajukan Report kepada polis/persatuan pengguna.
Ada sapa2 pernah alami situasi seperti ini?

Saya sakit hati sbbkan kejadian penipuan ini pasti byk berlaku tambah2 pulak kepada sesiapa yg tidak tahu pasal Apple product. Saya simpati kepada sesiapa yg terkena dgn cara begini.

Nasihat saya, boikot kedai ni terus. (Gambar kedai tersebut takde kesempatan utk snap).

sumber

Wed Oct 15, 2014 1:05 pm (PDT) . Posted by:

"Quwarrizxmy Qurraizy"

terima kasih kerana info ini

saya pernah kene tipu dengan 'kedai gadget 1 maysia' kt cheras

hp china,hp dah rosak dll

awas semasa membeli,
resit jgn lupa
jgn over excited

On 15/10/2014, '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]
<automobil@yahoogroups.com> wrote:
> Taktik Jijik Pengusaha Handphone China Untuk Perdaya Pelanggan
>
> Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
> telokbakong.blogspot
> tranungkite.net
>
>
>
> Saya mahu berkongsi pengalaman saya di TERMINAL ONE, tingkat Empat di kedai
> hp yg takde tulis nama kedai tapi paparan itam tulisan LENOVO. (Nama kedai
> dikatakan Wish Generation).
>
> SEMOGA PIHAK RAMAI MENDAPAT PENGAJARAN DAN SETERUSNYA MEMBENDUNG KEJADIAN
> MENIPU LICIK INI!!!!
>
> Kejadian berlaku pada 4hb Mei 2014, pkul 6.30 ptg. Saya menemani rakan
> datang ke terminal one, dgn niat utk membeli Apple Iphone 5. Setelah membuat
> tinjauan, di dapati harga yg di tawarkan suatu kedai di Tingkat 4, Terminal
> One dgn paparan Lenovo di kiosk tersebut (lokasi kiosk/kedai sperti
> dilakaran di bawah):
>
>
>
>
> Apple Iphone 5 16gb berharga RM1699 manakala 32gb ditawarkan RM1899. Hanya
> perlu tambah RM200 dapat model 32gb. Setelah tawar menawar harga model 32gb
> diturunkan kepada RM1850 dan seterusnya final RM1800. Bagi kami harga
> tersebut ok, setelah dibandingkan survey kasar di The Mines, dan juga di
> sekitar Senawang.
>
> Ketika itu, yg menjaga kiosk tersebut jugak dipercayai rakan kongsi kiosk tu
> dua orang wanita cina (berusia lingkungan 20-30 tahun). Setelah bersetuju
> dgn harga RM1800 utk model 32gb, kami bersetuju dan diberi tawaran percuma
> utk screen protector dan housing (anggaran bernilai RM10-15). Jadi, deposit
> diperlukan sementara menunggu pemasangan screen protector, rakan sy
> meletakkan RM50, lalu kami pergi membeli makan sebentar di kedai ground
> level Terminal One.
>
> Setelah kembali dalam 15 minit kemudian, iphone siap dipasang screen
> protector, dan kami berpuas hati, lalu membayar baki sebanyak RM1750.
> Setelah itu, seorang perempuan berbangsa cina (berambut panjang), dgn cepat
> nya offer kami utk jailbreak iphone, sambil cerita kelebihan jailbreak/apps
> percuma dll.
>
> Utk makluman, sy dah menggunakan product iphone selama 5 tahun lebih dan
> tidak menggalakkan jailbrek bagi pengguna biasa seperti rakan sy yg skadar
> melayari internet dan social surfing.
>
> Jadi saya cakap tidak. Setelah berkali kali menolak tawaran tersebut,
> akhirnya beliau akur. Kemudian perempuan cina tersebut dgn cepat cakap, utk
> tolong create apple id, dan masukkan applikasi secara percuma. Dia ckp takpe
> sy tolong u.
>
> Dalam hati sy tidak perlu pun takpe sbb applikasi itu percuma je, dan id
> bole kita create secara peribadi/privacy sendiri di rumah. Tapi ntah kenapa,
> sy dan rakan bersetuju lalu mgkin memudahkan kami lagi, bila balik tak payah
> susah2 nk create/install apps.
>
> Jadi perempuan cina tersebut meminta kami masa 30-40 minit lagi – offer
> percuma utk create id, install application dan game serta update software
> iOS dari 7.0.x kepada 7.1
> Jadi sekali lagi kami merayau2 utk membuang masa selama 30-40 minit.
>
> Setelah kembali 40 minit kemudian, perempuan cina tersebut menunjukkan apa
> yg telah di lakukan seperti create id, disertakan id tersebut dan password,
> dan application seperti WECHAT, WHATSAPP, TANGO, VIBER, FACEBOOK dan
> TWITTER, tetapi tiada game game seperti yg dikatakan. Dalam hati sy ini
> semua free, xpe lah.
>
> Akan tetapi perempuan cina tersebut ambil calculator dan tunjukkan charge
> sebanyak RM299 dikenakan atas service tersebut.
>
> NAMPAK TAKKK?
> 1) Kesilapan pertama: tidak meminta resit ketika sebaik sahaja bayaran
> diberikan: kunun atas sebab professionalism/kepercayaan pihak kedai.
> 2) Verbal agreement mngatakan percuma tetapi kemudiannya RM299 utk software
> yg percuma?
> Sedikit kekecohan berlaku, kerana saya bukannya buta Apple.
>
> PERTAMA:
> Saya menegaskan Apple ID adalah percuma. Akan tetapi kedua dua perempuan
> tersebut menegaskan ia berbayar utk model iphone 5 dan iphone 5s. Saya hanya
> menggunakan iphone 4s, jadi mereka ingt sy tak tahu tentang apple id.
>
> Perempuan berdua ini claim: "Kalau u pergi midvelley apple centre u kne
> bayar RM500 tau, minta kad kredit la ape la tau utk create apple id".
>
> Saya menegaskan secara percuma tetapi perempuan berdua ini tetap cakap kena
> bayar. Mereka berdua cakap mereka turut menggunakan iphone dan id mereka
> tersebut juga adalah dibyar kepada technician.
>
> WHAT THE FISHHH??
> Saya dengan tak puas hatinya mengeluarkan iphone saya, dan create Apple ID
> depan mata perempuan cina ini. Mereka berdua kelihatan gelisah.. Apple ID
> created, dan saya menegaskan bahawa saya pengguna apple product sudah 5
> tahun lebih, macbook pro, air, ipad dan iphone. Kedua dua perempuan ini mula
> bercakap irrelevant, dan out of topic (explain apple id tu privacy, sebb tu
> kena bayar), dan masih menegaskan perlu bayar RM299.
>
> KEDUA:
> Saya jugak menegaskan di mana software yg dimasukkan itu, setting iphone
> dll. Saya masih tak nampak di mana yg kos RM299, sedangkan fb, whatsapp dan
> wechat adalah percuma.
> Bagi saya RM299 adalah kos sgt menipu dan tidak disebut pada awal
> perjanjian.
>
> KETIGA:
> Saya dgn tegas mngatakan bayaran RM299 tidak langsung disebut pada awal
> perjanjian malah berkata ia adalah percuma, dan jugak ckp "mahu tolong
> install dan create".
> Akan tetapi perempuan cina tersebut cakap: saya kata ada cas sedikit, mana
> bole percuma macam mana mahu buat bisness maa kalau percuma.
>
> Saya skali lagi mencelah mngatakan KAMU PATUT CAKAP AWAL AKAN DIBYAR CAS
> RM299, dan dia dgn selamba cakap: saya tak tahu maa, ini harga technician
> skejap naik skejap turun, dan memberikan analogy pertandingan bola sepak
> Chelsea lawan Manchester mana tahu maa siapa menang siapa kalah, sama lah
> dgn harga service tersebut.
>
> Betapa sakitnya hati aku dgr analogi bodoh perempuan tersebut.
> Kemudiannya perempuan cina tersebut memanggil kawan mereka dua org lelaki.
>
> Seorang rakan mereka berbadan gempal, berusia awal 30an menegaskan kami
> tetap perlu bayar. Saya sekali lagi menegaskan apple id percuma dan
> menunjukkan bukti saya sendiri telah mencipta id dalam 5 minit sahaja di
> depan mata kedua dua perempuan cina tersebut.
>
> Kemudian statement berubah, lelaki itu cakap perlu byar sbb "You suruh kami
> buat jadi you kena byar service kami", dan skali lagi saya tegaskan pada
> mulanya perempuan cina itu menawarkan percuma tetapi kemudiannya
> menafikannya.
>
> Akhirnya setelah 40min di kiosk tersebut mempertikaikan RM299, terpaksa di
> byar jugak.
> Setelah ditawarkan RM250 harga final.
>
> Kemudian resit barulah dikeluarkan.Dalam hati saya mahu report kepada polis
> tetapi tidak yakin akan keupayaan polis dalam settlekan kes mcm ni, dan
> jugak terfikir persatuan pengguna tetapi yakin persatuan pengguna Negeri
> sembilan tidak kuat.
>
> Saya dalam dilemma patutkah diajukan Report kepada polis/persatuan
> pengguna.
> Ada sapa2 pernah alami situasi seperti ini?
>
> Saya sakit hati sbbkan kejadian penipuan ini pasti byk berlaku tambah2 pulak
> kepada sesiapa yg tidak tahu pasal Apple product. Saya simpati kepada
> sesiapa yg terkena dgn cara begini.
>
> Nasihat saya, boikot kedai ni terus. (Gambar kedai tersebut takde kesempatan
> utk snap).
>
> sumber
>

Wed Oct 15, 2014 7:19 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

Parlimen kita sibuk dg Undan2 Akta hasutan, Himpun dan akta2 lain yg berbaur politik.Tapi bukan semua org suka citer politik 24 jam...Kurang sangat luluskan akta yg lebih ganas utk Protect Penggunaspt Akta Niaga  ker,, akta Perlindungan Pengguna ker..akta Barang Niaga Tiruan ker ?Akta Minyak dan Kereta** ker?Akta Kualiti Produk ker...Betul tak ? bettttulll
** automobil


On Thursday, October 16, 2014 4:05 AM, "Quwarrizxmy Qurraizy qurraizy@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  terima kasih kerana info ini

saya pernah kene tipu dengan 'kedai gadget 1 maysia' kt cheras

hp china,hp dah rosak dll

awas semasa membeli,
resit jgn lupa
jgn over excited

On 15/10/2014, '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]
<automobil@yahoogroups.com> wrote:
> Taktik Jijik Pengusaha Handphone China Untuk Perdaya Pelanggan
>
> Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
> telokbakong.blogspot
> tranungkite.net
>
>
>
> Saya mahu berkongsi pengalaman saya di TERMINAL ONE, tingkat Empat di kedai
> hp yg takde tulis nama kedai tapi paparan itam tulisan LENOVO. (Nama kedai
> dikatakan Wish Generation).
>
> SEMOGA PIHAK RAMAI MENDAPAT PENGAJARAN DAN SETERUSNYA MEMBENDUNG KEJADIAN
> MENIPU LICIK INI!!!!
>
> Kejadian berlaku pada 4hb Mei 2014, pkul 6.30 ptg. Saya menemani rakan
> datang ke terminal one, dgn niat utk membeli Apple Iphone 5. Setelah membuat
> tinjauan, di dapati harga yg di tawarkan suatu kedai di Tingkat 4, Terminal
> One dgn paparan Lenovo di kiosk tersebut (lokasi kiosk/kedai sperti
> dilakaran di bawah):
>
>
>
>
> Apple Iphone 5 16gb berharga RM1699 manakala 32gb ditawarkan RM1899. Hanya
> perlu tambah RM200 dapat model 32gb. Setelah tawar menawar harga model 32gb
> diturunkan kepada RM1850 dan seterusnya final RM1800. Bagi kami harga
> tersebut ok, setelah dibandingkan survey kasar di The Mines, dan juga di
> sekitar Senawang.
>
> Ketika itu, yg menjaga kiosk tersebut jugak dipercayai rakan kongsi kiosk tu
> dua orang wanita cina (berusia lingkungan 20-30 tahun). Setelah bersetuju
> dgn harga RM1800 utk model 32gb, kami bersetuju dan diberi tawaran percuma
> utk screen protector dan housing (anggaran bernilai RM10-15). Jadi, deposit
> diperlukan sementara menunggu pemasangan screen protector, rakan sy
> meletakkan RM50, lalu kami pergi membeli makan sebentar di kedai ground
> level Terminal One.
>
> Setelah kembali dalam 15 minit kemudian, iphone siap dipasang screen
> protector, dan kami berpuas hati, lalu membayar baki sebanyak RM1750.
> Setelah itu, seorang perempuan berbangsa cina (berambut panjang), dgn cepat
> nya offer kami utk jailbreak iphone, sambil cerita kelebihan jailbreak/apps
> percuma dll.
>
> Utk makluman, sy dah menggunakan product iphone selama 5 tahun lebih dan
> tidak menggalakkan jailbrek bagi pengguna biasa seperti rakan sy yg skadar
> melayari internet dan social surfing.
>
> Jadi saya cakap tidak. Setelah berkali kali menolak tawaran tersebut,
> akhirnya beliau akur. Kemudian perempuan cina tersebut dgn cepat cakap, utk
> tolong create apple id, dan masukkan applikasi secara percuma. Dia ckp takpe
> sy tolong u.
>
> Dalam hati sy tidak perlu pun takpe sbb applikasi itu percuma je, dan id
> bole kita create secara peribadi/privacy sendiri di rumah. Tapi ntah kenapa,
> sy dan rakan bersetuju lalu mgkin memudahkan kami lagi, bila balik tak payah
> susah2 nk create/install apps.
>
> Jadi perempuan cina tersebut meminta kami masa 30-40 minit lagi – offer
> percuma utk create id, install application dan game serta update software
> iOS dari 7.0.x kepada 7.1
> Jadi sekali lagi kami merayau2 utk membuang masa selama 30-40 minit.
>
> Setelah kembali 40 minit kemudian, perempuan cina tersebut menunjukkan apa
> yg telah di lakukan seperti create id, disertakan id tersebut dan password,
> dan application seperti WECHAT, WHATSAPP, TANGO, VIBER, FACEBOOK dan
> TWITTER, tetapi tiada game game seperti yg dikatakan. Dalam hati sy ini
> semua free, xpe lah.
>
> Akan tetapi perempuan cina tersebut ambil calculator dan tunjukkan charge
> sebanyak RM299 dikenakan atas service tersebut.
>
> NAMPAK TAKKK?
> 1) Kesilapan pertama: tidak meminta resit ketika sebaik sahaja bayaran
> diberikan: kunun atas sebab professionalism/kepercayaan pihak kedai.
> 2) Verbal agreement mngatakan percuma tetapi kemudiannya RM299 utk software
> yg percuma?
> Sedikit kekecohan berlaku, kerana saya bukannya buta Apple.
>
> PERTAMA:
> Saya menegaskan Apple ID adalah percuma. Akan tetapi kedua dua perempuan
> tersebut menegaskan ia berbayar utk model iphone 5 dan iphone 5s. Saya hanya
> menggunakan iphone 4s, jadi mereka ingt sy tak tahu tentang apple id.
>
> Perempuan berdua ini claim: "Kalau u pergi midvelley apple centre u kne
> bayar RM500 tau, minta kad kredit la ape la tau utk create apple id".
>
> Saya menegaskan secara percuma tetapi perempuan berdua ini tetap cakap kena
> bayar. Mereka berdua cakap mereka turut menggunakan iphone dan id mereka
> tersebut juga adalah dibyar kepada technician.
>
> WHAT THE FISHHH??
> Saya dengan tak puas hatinya mengeluarkan iphone saya, dan create Apple ID
> depan mata perempuan cina ini. Mereka berdua kelihatan gelisah.. Apple ID
> created, dan saya menegaskan bahawa saya pengguna apple product sudah 5
> tahun lebih, macbook pro, air, ipad dan iphone. Kedua dua perempuan ini mula
> bercakap irrelevant, dan out of topic (explain apple id tu privacy, sebb tu
> kena bayar), dan masih menegaskan perlu bayar RM299.
>
> KEDUA:
> Saya jugak menegaskan di mana software yg dimasukkan itu, setting iphone
> dll. Saya masih tak nampak di mana yg kos RM299, sedangkan fb, whatsapp dan
> wechat adalah percuma.
> Bagi saya RM299 adalah kos sgt menipu dan tidak disebut pada awal
> perjanjian.
>
> KETIGA:
> Saya dgn tegas mngatakan bayaran RM299 tidak langsung disebut pada awal
> perjanjian malah berkata ia adalah percuma, dan jugak ckp "mahu tolong
> install dan create".
> Akan tetapi perempuan cina tersebut cakap: saya kata ada cas sedikit, mana
> bole percuma macam mana mahu buat bisness maa kalau percuma.
>
> Saya skali lagi mencelah mngatakan KAMU PATUT CAKAP AWAL AKAN DIBYAR CAS
> RM299, dan dia dgn selamba cakap: saya tak tahu maa, ini harga technician
> skejap naik skejap turun, dan memberikan analogy pertandingan bola sepak
> Chelsea lawan Manchester mana tahu maa siapa menang siapa kalah, sama lah
> dgn harga service tersebut.
>
> Betapa sakitnya hati aku dgr analogi bodoh perempuan tersebut.
> Kemudiannya perempuan cina tersebut memanggil kawan mereka dua org lelaki.
>
> Seorang rakan mereka berbadan gempal, berusia awal 30an menegaskan kami
> tetap perlu bayar. Saya sekali lagi menegaskan apple id percuma dan
> menunjukkan bukti saya sendiri telah mencipta id dalam 5 minit sahaja di
> depan mata kedua dua perempuan cina tersebut.
>
> Kemudian statement berubah, lelaki itu cakap perlu byar sbb "You suruh kami
> buat jadi you kena byar service kami", dan skali lagi saya tegaskan pada
> mulanya perempuan cina itu menawarkan percuma tetapi kemudiannya
> menafikannya.
>
> Akhirnya setelah 40min di kiosk tersebut mempertikaikan RM299, terpaksa di
> byar jugak.
> Setelah ditawarkan RM250 harga final.
>
> Kemudian resit barulah dikeluarkan.Dalam hati saya mahu report kepada polis
> tetapi tidak yakin akan keupayaan polis dalam settlekan kes mcm ni, dan
> jugak terfikir persatuan pengguna tetapi yakin persatuan pengguna Negeri
> sembilan tidak kuat.
>
> Saya dalam dilemma patutkah diajukan Report kepada polis/persatuan
> pengguna.
> Ada sapa2 pernah alami situasi seperti ini?
>
> Saya sakit hati sbbkan kejadian penipuan ini pasti byk berlaku tambah2 pulak
> kepada sesiapa yg tidak tahu pasal Apple product. Saya simpati kepada
> sesiapa yg terkena dgn cara begini.
>
> Nasihat saya, boikot kedai ni terus. (Gambar kedai tersebut takde kesempatan
> utk snap).
>
> sumber
>
#yiv4556117092 #yiv4556117092 -- #yiv4556117092ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-mkp #yiv4556117092hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-mkp #yiv4556117092ads {margin-bottom:10px;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-mkp .yiv4556117092ad {padding:0 0;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-mkp .yiv4556117092ad p {margin:0;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-mkp .yiv4556117092ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-sponsor #yiv4556117092ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-sponsor #yiv4556117092ygrp-lc #yiv4556117092hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-sponsor #yiv4556117092ygrp-lc .yiv4556117092ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv4556117092 #yiv4556117092actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv4556117092 #yiv4556117092activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv4556117092 #yiv4556117092activity span {font-weight:700;}#yiv4556117092 #yiv4556117092activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv4556117092 #yiv4556117092activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv4556117092 #yiv4556117092activity span span {color:#ff7900;}#yiv4556117092 #yiv4556117092activity span .yiv4556117092underline {text-decoration:underline;}#yiv4556117092 .yiv4556117092attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv4556117092 .yiv4556117092attach div a {text-decoration:none;}#yiv4556117092 .yiv4556117092attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv4556117092 .yiv4556117092attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv4556117092 .yiv4556117092attach label a {text-decoration:none;}#yiv4556117092 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv4556117092 .yiv4556117092bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv4556117092 .yiv4556117092bold a {text-decoration:none;}#yiv4556117092 dd.yiv4556117092last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv4556117092 dd.yiv4556117092last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv4556117092 dd.yiv4556117092last p span.yiv4556117092yshortcuts {margin-right:0;}#yiv4556117092 div.yiv4556117092attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv4556117092 div.yiv4556117092attach-table {width:400px;}#yiv4556117092 div.yiv4556117092file-title a, #yiv4556117092 div.yiv4556117092file-title a:active, #yiv4556117092 div.yiv4556117092file-title a:hover, #yiv4556117092 div.yiv4556117092file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv4556117092 div.yiv4556117092photo-title a, #yiv4556117092 div.yiv4556117092photo-title a:active, #yiv4556117092 div.yiv4556117092photo-title a:hover, #yiv4556117092 div.yiv4556117092photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv4556117092 div#yiv4556117092ygrp-mlmsg #yiv4556117092ygrp-msg p a span.yiv4556117092yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv4556117092 .yiv4556117092green {color:#628c2a;}#yiv4556117092 .yiv4556117092MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv4556117092 o {font-size:0;}#yiv4556117092 #yiv4556117092photos div {float:left;width:72px;}#yiv4556117092 #yiv4556117092photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv4556117092 #yiv4556117092photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv4556117092 #yiv4556117092reco-category {font-size:77%;}#yiv4556117092 #yiv4556117092reco-desc {font-size:77%;}#yiv4556117092 .yiv4556117092replbq {margin:4px;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-mlmsg select, #yiv4556117092 input, #yiv4556117092 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-mlmsg pre, #yiv4556117092 code {font:115% monospace;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-mlmsg #yiv4556117092logo {padding-bottom:10px;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-msg p#yiv4556117092attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-reco #yiv4556117092reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-sponsor #yiv4556117092ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-sponsor #yiv4556117092ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-sponsor #yiv4556117092ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv4556117092 #yiv4556117092ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}#yiv4556117092

Wed Oct 15, 2014 11:31 pm (PDT) . Posted by:

"mohd uzaini abdul jalil"

Buat jer report polis.. tak kisah polis nak siasat ke tak.. janji dah ada
org report..
maknanya dah ada kes kedai ni.. kalau semua org buat tak kisah.. polis
lagilah tak tao..

2014-10-16 10:19 GMT+08:00 bashah bwasi@yahoo.com [automobil] <
automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> Parlimen kita sibuk dg Undan2 Akta hasutan, Himpun dan akta2 lain yg
> berbaur politik.
> Tapi bukan semua org suka citer politik 24 jam...
> Kurang sangat luluskan akta yg lebih ganas utk Protect Pengguna
> spt Akta Niaga ker,, akta Perlindungan Pengguna ker..akta Barang Niaga
> Tiruan ker ?
> Akta Minyak dan Kereta** ker?
> Akta Kualiti Produk ker...
> Betul tak ? bettttulll
>
> ** automobil
>
>
>
> On Thursday, October 16, 2014 4:05 AM, "Quwarrizxmy Qurraizy
> qurraizy@gmail.com [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
>
> terima kasih kerana info ini
>
> saya pernah kene tipu dengan 'kedai gadget 1 maysia' kt cheras
>
> hp china,hp dah rosak dll
>
> awas semasa membeli,
> resit jgn lupa
> jgn over excited
>
> On 15/10/2014, '-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]
> <automobil@yahoogroups.com> wrote:
> > Taktik Jijik Pengusaha Handphone China Untuk Perdaya Pelanggan
> >
> > Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah
> > telokbakong.blogspot
> > tranungkite.net
> >
> >
> >
> > Saya mahu berkongsi pengalaman saya di TERMINAL ONE, tingkat Empat di
> kedai
> > hp yg takde tulis nama kedai tapi paparan itam tulisan LENOVO. (Nama
> kedai
> > dikatakan Wish Generation).
> >
> > SEMOGA PIHAK RAMAI MENDAPAT PENGAJARAN DAN SETERUSNYA MEMBENDUNG KEJADIAN
> > MENIPU LICIK INI!!!!
> >
> > Kejadian berlaku pada 4hb Mei 2014, pkul 6.30 ptg. Saya menemani rakan
> > datang ke terminal one, dgn niat utk membeli Apple Iphone 5. Setelah
> membuat
> > tinjauan, di dapati harga yg di tawarkan suatu kedai di Tingkat 4,
> Terminal
> > One dgn paparan Lenovo di kiosk tersebut (lokasi kiosk/kedai sperti
> > dilakaran di bawah):
> >
> >
> >
> >
> > Apple Iphone 5 16gb berharga RM1699 manakala 32gb ditawarkan RM1899.
> Hanya
> > perlu tambah RM200 dapat model 32gb. Setelah tawar menawar harga model
> 32gb
> > diturunkan kepada RM1850 dan seterusnya final RM1800. Bagi kami harga
> > tersebut ok, setelah dibandingkan survey kasar di The Mines, dan juga di
> > sekitar Senawang.
> >
> > Ketika itu, yg menjaga kiosk tersebut jugak dipercayai rakan kongsi
> kiosk tu
> > dua orang wanita cina (berusia lingkungan 20-30 tahun). Setelah bersetuju
> > dgn harga RM1800 utk model 32gb, kami bersetuju dan diberi tawaran
> percuma
> > utk screen protector dan housing (anggaran bernilai RM10-15). Jadi,
> deposit
> > diperlukan sementara menunggu pemasangan screen protector, rakan sy
> > meletakkan RM50, lalu kami pergi membeli makan sebentar di kedai ground
> > level Terminal One.
> >
> > Setelah kembali dalam 15 minit kemudian, iphone siap dipasang screen
> > protector, dan kami berpuas hati, lalu membayar baki sebanyak RM1750.
> > Setelah itu, seorang perempuan berbangsa cina (berambut panjang), dgn
> cepat
> > nya offer kami utk jailbreak iphone, sambil cerita kelebihan
> jailbreak/apps
> > percuma dll.
> >
> > Utk makluman, sy dah menggunakan product iphone selama 5 tahun lebih dan
> > tidak menggalakkan jailbrek bagi pengguna biasa seperti rakan sy yg
> skadar
> > melayari internet dan social surfing.
> >
> > Jadi saya cakap tidak. Setelah berkali kali menolak tawaran tersebut,
> > akhirnya beliau akur. Kemudian perempuan cina tersebut dgn cepat cakap,
> utk
> > tolong create apple id, dan masukkan applikasi secara percuma. Dia ckp
> takpe
> > sy tolong u.
> >
> > Dalam hati sy tidak perlu pun takpe sbb applikasi itu percuma je, dan id
> > bole kita create secara peribadi/privacy sendiri di rumah. Tapi ntah
> kenapa,
> > sy dan rakan bersetuju lalu mgkin memudahkan kami lagi, bila balik tak
> payah
> > susah2 nk create/install apps.
> >
> > Jadi perempuan cina tersebut meminta kami masa 30-40 minit lagi – offer
> > percuma utk create id, install application dan game serta update software
> > iOS dari 7.0.x kepada 7.1
> > Jadi sekali lagi kami merayau2 utk membuang masa selama 30-40 minit.
> >
> > Setelah kembali 40 minit kemudian, perempuan cina tersebut menunjukkan
> apa
> > yg telah di lakukan seperti create id, disertakan id tersebut dan
> password,
> > dan application seperti WECHAT, WHATSAPP, TANGO, VIBER, FACEBOOK dan
> > TWITTER, tetapi tiada game game seperti yg dikatakan. Dalam hati sy ini
> > semua free, xpe lah.
> >
> > Akan tetapi perempuan cina tersebut ambil calculator dan tunjukkan charge
> > sebanyak RM299 dikenakan atas service tersebut.
> >
> > NAMPAK TAKKK?
> > 1) Kesilapan pertama: tidak meminta resit ketika sebaik sahaja bayaran
> > diberikan: kunun atas sebab professionalism/kepercayaan pihak kedai.
> > 2) Verbal agreement mngatakan percuma tetapi kemudiannya RM299 utk
> software
> > yg percuma?
> > Sedikit kekecohan berlaku, kerana saya bukannya buta Apple.
> >
> > PERTAMA:
> > Saya menegaskan Apple ID adalah percuma. Akan tetapi kedua dua perempuan
> > tersebut menegaskan ia berbayar utk model iphone 5 dan iphone 5s. Saya
> hanya
> > menggunakan iphone 4s, jadi mereka ingt sy tak tahu tentang apple id.
> >
> > Perempuan berdua ini claim: "Kalau u pergi midvelley apple centre u kne
> > bayar RM500 tau, minta kad kredit la ape la tau utk create apple id".
> >
> > Saya menegaskan secara percuma tetapi perempuan berdua ini tetap cakap
> kena
> > bayar. Mereka berdua cakap mereka turut menggunakan iphone dan id mereka
> > tersebut juga adalah dibyar kepada technician.
> >
> > WHAT THE FISHHH??
> > Saya dengan tak puas hatinya mengeluarkan iphone saya, dan create Apple
> ID
> > depan mata perempuan cina ini. Mereka berdua kelihatan gelisah.. Apple ID
> > created, dan saya menegaskan bahawa saya pengguna apple product sudah 5
> > tahun lebih, macbook pro, air, ipad dan iphone. Kedua dua perempuan ini
> mula
> > bercakap irrelevant, dan out of topic (explain apple id tu privacy, sebb
> tu
> > kena bayar), dan masih menegaskan perlu bayar RM299.
> >
> > KEDUA:
> > Saya jugak menegaskan di mana software yg dimasukkan itu, setting iphone
> > dll. Saya masih tak nampak di mana yg kos RM299, sedangkan fb, whatsapp
> dan
> > wechat adalah percuma.
> > Bagi saya RM299 adalah kos sgt menipu dan tidak disebut pada awal
> > perjanjian.
> >
> > KETIGA:
> > Saya dgn tegas mngatakan bayaran RM299 tidak langsung disebut pada awal
> > perjanjian malah berkata ia adalah percuma, dan jugak ckp "mahu tolong
> > install dan create".
> > Akan tetapi perempuan cina tersebut cakap: saya kata ada cas sedikit,
> mana
> > bole percuma macam mana mahu buat bisness maa kalau percuma.
> >
> > Saya skali lagi mencelah mngatakan KAMU PATUT CAKAP AWAL AKAN DIBYAR CAS
> > RM299, dan dia dgn selamba cakap: saya tak tahu maa, ini harga technician
> > skejap naik skejap turun, dan memberikan analogy pertandingan bola sepak
> > Chelsea lawan Manchester mana tahu maa siapa menang siapa kalah, sama lah
> > dgn harga service tersebut.
> >
> > Betapa sakitnya hati aku dgr analogi bodoh perempuan tersebut.
> > Kemudiannya perempuan cina tersebut memanggil kawan mereka dua org
> lelaki.
> >
> > Seorang rakan mereka berbadan gempal, berusia awal 30an menegaskan kami
> > tetap perlu bayar. Saya sekali lagi menegaskan apple id percuma dan
> > menunjukkan bukti saya sendiri telah mencipta id dalam 5 minit sahaja di
> > depan mata kedua dua perempuan cina tersebut.
> >
> > Kemudian statement berubah, lelaki itu cakap perlu byar sbb "You suruh
> kami
> > buat jadi you kena byar service kami", dan skali lagi saya tegaskan pada
> > mulanya perempuan cina itu menawarkan percuma tetapi kemudiannya
> > menafikannya.
> >
> > Akhirnya setelah 40min di kiosk tersebut mempertikaikan RM299, terpaksa
> di
> > byar jugak.
> > Setelah ditawarkan RM250 harga final.
> >
> > Kemudian resit barulah dikeluarkan.Dalam hati saya mahu report kepada
> polis
> > tetapi tidak yakin akan keupayaan polis dalam settlekan kes mcm ni, dan
> > jugak terfikir persatuan pengguna tetapi yakin persatuan pengguna Negeri
> > sembilan tidak kuat.
> >
> > Saya dalam dilemma patutkah diajukan Report kepada polis/persatuan
> > pengguna.
> > Ada sapa2 pernah alami situasi seperti ini?
> >
> > Saya sakit hati sbbkan kejadian penipuan ini pasti byk berlaku tambah2
> pulak
> > kepada sesiapa yg tidak tahu pasal Apple product. Saya simpati kepada
> > sesiapa yg terkena dgn cara begini.
> >
> > Nasihat saya, boikot kedai ni terus. (Gambar kedai tersebut takde
> kesempatan
> > utk snap).
> >
> > sumber
> >
>
>
>
>

Wed Oct 15, 2014 10:41 pm (PDT) . Posted by:

Salam Semua,

Inovasi Prabayar Terkini - ONEXOX

Kelebihan:-
Sekeping simkad bernilai RM 10 (RM 5 tersedia)
Kekalkan no lama, lanjutan tempoh sah sehingga 28 bulan
1800 sms percuma sesama rangkaian
USER GET USER. Syorkan ONEXOX kepada kenalan, komisen 5% ke atas topup yg
dibuat
Panggilan:-
Sesama Rangkaian:7 sen (1-30 saat), 8 sen (31-60 saat), SMS - 5 sen.
Lain-lain Rangkaian: 9 sen (1-30 saat), 9 sen (31-60 saat), SMS - 10 sen.
Daftar 10 no rakan & famili ke semua rangkaian - 6 sen (1-30 saat), 6 sen
(31-60 saat), SMS - 2 sen.
Internet 30 hari:-
3 GB - RM 68
1 .5 GB - RM 29.99 (Promo)
1 GB - RM 38
500 MB - RM 18
Harian 100MB - RM 3
Berminat!! Hubungi direct ke email saya

Nombor baru, sedia ada utk dipilih

Thanks and regards

Attachment(s) from
2 of 2 Photo(s)
Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: