Monday, October 27, 2014

www.groupautomobil.blogspot.com - Digest Number 4040

11 Messages

Digest #4040

Messages

Sun Oct 26, 2014 8:32 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

[PENTING] Google Street View Ancam Privasi Orang Awam: Bagaimana Cara Atasinya?
greenboc.blogspot
Posted by Green Boc

Baru-baru ini dilaporkan Google Street View kini sudah memetakan 90% jalan-jalan awam di Semenanjung Malaysia.

Langkah Google berkenaan telah mengundang pelbagai reaksi di Facebook Astro AWANI, lapor astroawani.com

Rata-ratanya berkata ia menjejaskan privasi kerana kediaman mereka boleh dilihat di laman dan aplikasi Google Maps.

"Membuka ruang untuk perompak datang merompak rumah," tulis Nazron Amir Mohd Naser.

Sambung Ahmad Faidzal, "Memudahkan kerja perompak. Taip alamat jer, pilih rumah mana satu hendak rompak."

Sham Sharif yang mencari kediaman keluarga menerusi Google Street View terperanjat kerana Arwah ayah beliau kelihatan di laman berkenaan.

"Baru lepas Google rumah di Ipoh. Terperanjat kami Nampak Arwah ayah yang sedang tutup gate masjid. Map itu diambil tahun lepas. Ayah meninggal pada Ogos tahun ini," tulis beliau.

Pengguna Facebook Nik Soh Che Man teknologi ada baik dan buruknya.

"Kita perlulah berhati-hati dan belajar mengenalpasti langkah-langkah untuk mengelak daripada anasir jahat yang mungkin akan dilakukan dengan kemudahan teknologi tersebut," tulisnya.

Sementara itu, admin amanz.my menyatakan,

"Semalam kami mengembara secara maya menggunakan fungsi ini dan kami menyedari ada gambar kenderaan milik kami yang tidak dipadamkan nombor pendaftarannya secara penuh oleh pihak Google. Mengikut undang-udang, pihak Google harus mengaburkan muka individu dan setiap nombor kenderaan yang dipaparkan di dalam Street View.

Sekiranya anda menemui imej peribadi dan nombor pendaftaran kenderaan milik anda yang tidak dikaburkan apakah yang boleh anda lakukan? Ikuti langkah-langkah berikut untuk mengarahkan Google untuk memadamkannya bagi pihak anda.

1) Buka laman Google Maps. Taipkan alamat atau taman rumah anda di kotak carian.
2) Tarik dan letakkan logo Pegman (watak kuning Street View) untuk mengakses fungsi Street View
3) Cari gambar yang ingin anda kaburkan.
4) Pada bahagian bawah sebelah kanan anda akan menemui butang "Report Inappropriate Street View" dan tekan butang "Submit".
5) Pihak Google kini akan memproses permintaan anda. Sekiranya alamat Emel disertakan pihak Google juga akan menghantarkan mesej kepada anda selepas imej diubah mengikut kehendak anda.

Aplikasi permudah jenayah jejak mangsa
bloglist-malaysia.blogspot
paapaada2.blogspot.

SEJAK kebelakangan ini, orang ramai begitu teruja dan taksub memuat naik lokasi perumahan, tempat bekerja dan lokasi-lokasi lain yang sering mereka kunjungi di laman sosial, menerusi aplikasi Google Street View.

Melalui aplikasi tersebut, mereka kini boleh meneroka dan menyusuri kawasan kejiranan masing-masing secara maya di peta melalui imej panorama 360 darjah pada paras jalan.
Imej sebenar sesuatu tempat akan keluar dengan mudah apabila individu memasukkan alamat lengkap sesuatu kawasan pada ruangan yang disediakan.

Aplikasi tersebut merupakan sebahagian daripada fungsi di dalam peta Google. Bukan sekadar penempatan awam dan kawasan kejiranan, ia turut membolehkan orang ramai melihat beberapa kawasan-kawasan lain seperti lebuh raya, pusat bandar, jalan raya dan lokasi-lokasi yang lain.

Street View yang kini popular di peta Google itu dikatakan sudah diguna pakai pada lebih 50 negara termasuk Malaysia.

Pengurus Negara Google Malaysia, Sajith Sivanandan berkata, Street View merupakan aplikasi popular di peta Google yang membolehkan orang ramai meneroka kawasan-kawasan tertentu secara maya dan memberi kemudahan kepada orang ramai terutamanya pelancong.

"Aplikasi ini bukan sahaja mampu mempromosikan lokasi-lokasi pelancongan di negara ini tetapi juga memberi impak yang positif terhadap ekonomi dalam jangka masa yang panjang.
"Sebagai contoh mungkin di sekitar imej itu terdapat restoran, kedai runcit dan perhentian teksi dan sebagainya yang memudahkan pelancong merancang perjalanan mereka," katanya.

Bimbang

Walaupun ia didakwa memudahkan orang ramai dan mendapat reaksi positif daripada pelbagai lapisan masyarakat, namun ada juga individu yang tidak senang duduk dengan kemudahan tersebut.

Ramai juga dalam kalangan orang awam melahirkan rasa bimbang terhadap aplikasi tersebut kerana ia dikhuatiri digunakan untuk tujuan yang tidak elok.

Ini kerana, paparan jelas setiap inci kedudukan rumah seseorang dikhuatiri akan memudahkan pihak-pihak tertentu terutamanya penjenayah untuk mengambil kesempatan daripada kemudahan teknologi tersebut.

Perkara itu diakui sendiri oleh seorang pelajar institusi pengajian swasta, Nik Fatin Shahirah Nik Muhaiminzee, 19.

Menurut Nik Fatin, walaupun secara umumnya aplikasi tersebut membawa kebaikan kepada sesetengah individu, namun pada masa yang sama ia turut berisiko mendatangkan keburukan terhadap sesetengah pihak.

"Dari segi kebaikan, pada saya ia mampu menjimatkan masa seseorang seperti menjadi petunjuk lokasi yang hendak dituju dengan tepat dan mampu menjimatkan masa.

"Bagaimanapun, bagi penjenayah, ia memudahkan mereka untuk merancang aktiviti kerana paparan skrin tersebut akan menunjukkan lokasi rumah dan jalan dengan teliti," jelasnya.

Dalam pada itu, Naib Pengerusi Yayasan Pencegah Jenayah Malaysia, Tan Sri Lee Lam Thye berkata, individu seharusnya memanfaatkan kemajuan teknologi yang disediakan dengan cara yang betul dan bukan sebaliknya.

"Zaman sudah berubah dan teknologi berkembang dengan begitu maju.

"Disebabkan itu, kita tidak boleh berbuat apa-apa selain daripada terus mengikuti arus perubahan semasa memandangkan kita sendiri tidak mempunyai kuasa untuk menghalang teknologi daripada berkembang," jelasnya.

PAPARAN peta Google terdahulu yang hanya menampakkan pemandangan dari atas.

----------------------------------------------------------
Jenayah

Bagaimanapun ujar Lam Thye, dia tidak menyangkal penggunaan aplikasi tersebut mampu menyumbang kepada peningkatan kes-kes jenayah, terutamanya kes pecah rumah di negara ini.

Ini kerana, melalui aplikasi tersebut, ia secara tidak langsung memudahkan penjenayah untuk merancang modus operandi mereka dengan lebih pantas dan teliti.

"Jika dahulu penjenayah mungkin perlu pergi ke sesebuah kawasan selama beberapa hari dan meninjau sendiri lokasi tersebut sebelum melakukan jenayah.

"Bagaimanapun dengan adanya aplikasi ini, mereka kini tidak perlu lagi bersusah payah dan hanya memasukkan alamat untuk pengecaman rumah serta meninjau lokasi tersebut dari jarak jauh," jelasnya.

Ujar Lam Thye, individu seharusnya mempunyai kesedaran sivik dengan menghormati privasi serta tidak menyalahgunakan kecanggihan teknologi yang sedia ada.

Sun Oct 26, 2014 8:32 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Pernah tak fikir apa yang akan berlaku jika anda tak mampu nak bayar tol??

Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
tranungkite.net

Pernah tak fikir apa yang akan berlaku jika anda tak mampu nak bayar tol kerana kesempitan duit pada masa itu?

Hari ini saya turun padang untuk menyiasat apa yang akan berlaku jika kita tak mampu bayar tol pada masa tersebut.

Telah guna Lebuhraya Kesas.. Sampai je di toll booth, saya kata takde duit nak bayar.. Kakak yang bertugas senyum dan tanya kenapa tak check sebelum pandu..

Saya beritahunya Rafizi kata tak payah bayar.. Saya pengikutnya..

Kakak tu terus senyum dan beri saya resit Ini... Tak marah.. Tak hantar lokap..

Kena bayar RM 2 iaitu jumlah yang harus dibayar di tol tersebut dalam masa 10 hari...

Weii 10 hari tak mampu cari RM 2,terjun dan mati je... Apa guna hidup lagi.. Serius ni..

Kerajaan kejam kan?

Sumber FB
Yuktes Vijay

Sun Oct 26, 2014 8:33 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Jauhi Facebook, Dropbox dan Google - Edward Snowden

Dilulus untuk paparan oleh lararatu
tranungkite.net

Berhati-hati dengan saluran yang disangkakan bersifat peribadi. Mungkin itu ringkasan mesej yang cuba disampaikan bekas juruteknik komputer Agensi Keselamatan Kebangsaan (NSA), Edward Snowden dalam pendedahan terbarunya seperti yang dilaporkan TechCrunch.com.

Snowden yang kerap menggemparkan dunia dengan isu kerahsiaan maklumat dan kini dalam persembunyian di Rusia, menasihatkan pengguna supaya menjauhi perkhidmatan internet popular seperti Dropbox, Facebook dan Google.

Snowden yang dihubungi melalui sesi temu ramah video jarak jauh sempena Festival New York, berkata demikian ketika ditanyakan soalan mengenai cara melindungi privasi.

"Bila anda mengatakan 'Saya tiada apa untuk disembunyikan', anda sebenarnya berkata 'Saya tidak peduli tentang hak ini'.

"Anda juga berkata 'Saya tidak memiliki hak ini kerana saya perlu justifikasi mengenainya'. Satu-satunya cara sesebuah hak itu berfungsi adalah pihak kerajaan perlu menjustifikasi pencerobohan dalam hak anda," kata Snowden yang mencetus ironi kerana temu ramah itu sendiri dibuat menggunakan platform khidmat layanan Google.

Snowden menasihatkan agar pengguna berhenti menggunakan perkhidmatan yang menjejas erti privasi. Dropbox menurut Snowden, tidak disokong enkripsi sementara alternatif seperti SpiderOak perlu diberi perhatian.

"Perbezaan antara Dropbox dan SpiderOak, adalah SpiderOak mengengkripsi data ketika ia berada dalam komputer pengguna, manakala Dropbox hanya mengenkripsi data ketika ia dalam transit (penghantaran) dan di dalam sistem pelayan," ujar Snowden.

Dia juga menyarankan agar pengguna menjauhi Facebook dan Google walaupun kedua-duanya sudah meningkatkan ciri keselamatan.

Pesannya lagi: "Jangan hantar pesanan teks tanpa enkripsi, dan cubalah perkhidmatan lain seperti RedPhone dan Silent Circle".

Apabila ditanya mengapa dia tidak kembali ke Amerika Syarikat (AS) untuk perbicaraan, Snowden memberitahu, dia tidak yakin kesnya akan dibicarakan dengan adil berikutan layanan yang diterima pendedah maklumat lain seperti Thomas Drake dan Chelsea Manning oleh pihak berkuasa AS.

sumber

Sun Oct 26, 2014 8:34 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Reality kehidupan rakyat Malaysia ketika ini...!
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie
Kajian yg dibuat oleh Muhammad Abdul Khalid, ahli ekonomi dlm bukunya "the colour of inequality : ethnicity, class, income and wealth in M'sia" mengariskan realiti berikut :

1. Lebih 53% rakyat M'sia tidak mempunyai apa2 aset kewangan

2. Golongan 10% terkaya mengawal 77% keseluruhan aset kewangan negara

3. 80% rakyat yg berpendapatan rendah cuma miliki 5.5% dari aset kewangan negara

4. Lebih dari 70% rakyat M'sia tidak punyai sebarang aset kewangan itu adalah Bumiputera

5. Walaupun ASB dikhaskan utk Bumiputera tetapi lebih 55% Bumiputera tidak mempunyai akaun ASB

6. 72% Bumiputera yg menabung dlm ASB hanya mempunyai simpanan purata RM554 seorang yg bersamaan hanya 2.6% keseluruhan tabungan ASB

7. Org kaya dari kalangan Bumiputera yg hanya berjumlah 0.2% dari keseluruhan penabung ASB memiliki 1.5 kali ganda lebih tabungan ASB dari keseluruhan 80% penabung biasa yg lain

8. Statistik pemilikan aset kewangan tersebut menggambarkan sebahagian besar rakyat tidak punyai lebihan pendapatan setelah ditolak hutang dan perbelanjaan bulanan utk menabung atau melabur

9. Menggambarkan betapa meruncingnya masalah pendapatan boleh belanja (disposable income) rakyat M'sia

10. Jurang miskin kaya di M'sia semakin melebar

Sun Oct 26, 2014 4:16 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

simpan ASB pun hasilnya kurang dari fund swasta dan Thaji

On Sunday, October 26, 2014 11:34 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


   

Reality kehidupan rakyat Malaysia ketika ini...!
kedahlanie.infoPosted by Kedah LanieKajian yg dibuat oleh Muhammad Abdul Khalid, ahli ekonomi dlm bukunya "the colour of inequality : ethnicity, class, income and wealth in M'sia" mengariskan realiti berikut :1. Lebih 53% rakyat M'sia tidak mempunyai apa2 aset kewangan2. Golongan 10% terkaya mengawal 77% keseluruhan aset kewangan negara3. 80% rakyat yg berpendapatan rendah cuma miliki 5.5% dari aset kewangan negara4. Lebih dari 70% rakyat M'sia tidak punyai sebarang aset kewangan itu adalah Bumiputera5. Walaupun ASB dikhaskan utk Bumiputera tetapi lebih 55% Bumiputera tidak mempunyai akaun ASB6. 72% Bumiputera yg menabung dlm ASB hanya mempunyai simpanan purata RM554 seorang yg bersamaan hanya 2.6% keseluruhan tabungan ASB7. Org kaya dari kalangan Bumiputera yg hanya berjumlah 0.2% dari keseluruhan penabung ASB memiliki 1.5 kali ganda lebih tabungan ASB dari keseluruhan 80% penabung biasa yg lain8. Statistik pemilikan aset kewangan tersebut menggambarkan sebahagian besar rakyat tidak punyai lebihan pendapatan setelah ditolak hutang dan perbelanjaan bulanan utk menabung atau melabur9. Menggambarkan betapa meruncingnya masalah pendapatan boleh belanja (disposable income) rakyat M'sia10. Jurang miskin kaya di M'sia semakin melebar <!--#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-mkp #yiv8261990711hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-mkp #yiv8261990711ads {margin-bottom:10px;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-mkp .yiv8261990711ad {padding:0 0;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-mkp .yiv8261990711ad p {margin:0;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-mkp .yiv8261990711ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-sponsor #yiv8261990711ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-sponsor #yiv8261990711ygrp-lc #yiv8261990711hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-sponsor #yiv8261990711ygrp-lc .yiv8261990711ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv8261990711 #yiv8261990711actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv8261990711 #yiv8261990711activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv8261990711 #yiv8261990711activity span {font-weight:700;}#yiv8261990711 #yiv8261990711activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv8261990711 #yiv8261990711activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv8261990711 #yiv8261990711activity span span {color:#ff7900;}#yiv8261990711 #yiv8261990711activity span .yiv8261990711underline {text-decoration:underline;}#yiv8261990711 .yiv8261990711attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv8261990711 .yiv8261990711attach div a {text-decoration:none;}#yiv8261990711 .yiv8261990711attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv8261990711 .yiv8261990711attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv8261990711 .yiv8261990711attach label a {text-decoration:none;}#yiv8261990711 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv8261990711 .yiv8261990711bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv8261990711 .yiv8261990711bold a {text-decoration:none;}#yiv8261990711 dd.yiv8261990711last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv8261990711 dd.yiv8261990711last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv8261990711 dd.yiv8261990711last p span.yiv8261990711yshortcuts {margin-right:0;}#yiv8261990711 div.yiv8261990711attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv8261990711 div.yiv8261990711attach-table {width:400px;}#yiv8261990711 div.yiv8261990711file-title a, #yiv8261990711 div.yiv8261990711file-title a:active, #yiv8261990711 div.yiv8261990711file-title a:hover, #yiv8261990711 div.yiv8261990711file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv8261990711 div.yiv8261990711photo-title a, #yiv8261990711 div.yiv8261990711photo-title a:active, #yiv8261990711 div.yiv8261990711photo-title a:hover, #yiv8261990711 div.yiv8261990711photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv8261990711 div#yiv8261990711ygrp-mlmsg #yiv8261990711ygrp-msg p a span.yiv8261990711yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv8261990711 .yiv8261990711green {color:#628c2a;}#yiv8261990711 .yiv8261990711MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv8261990711 o {font-size:0;}#yiv8261990711 #yiv8261990711photos div {float:left;width:72px;}#yiv8261990711 #yiv8261990711photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv8261990711 #yiv8261990711photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv8261990711 #yiv8261990711reco-category {font-size:77%;}#yiv8261990711 #yiv8261990711reco-desc {font-size:77%;}#yiv8261990711 .yiv8261990711replbq {margin:4px;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-mlmsg select, #yiv8261990711 input, #yiv8261990711 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-mlmsg pre, #yiv8261990711 code {font:115% monospace;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-mlmsg #yiv8261990711logo {padding-bottom:10px;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-msg p#yiv8261990711attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-reco #yiv8261990711reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-sponsor #yiv8261990711ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-sponsor #yiv8261990711ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-sponsor #yiv8261990711ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv8261990711 #yiv8261990711ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}-->

Sun Oct 26, 2014 6:08 pm (PDT) . Posted by:

"Zaiedishaq" zaiedishaq

kebanyakkan kajian/bancian yang dibuat, tidak menyatakan saiz (jumlah),
lokasi, ia dibuat.

contoh; saiz kumpulan 2 orang, kajian gaji.
sampel 1 - RM1000
sample 2 - RM19000
purata gaji = RM10000

Patut?

Kita sepatutnya diberi maklumat dengan detail, bukan semberono..
Sekarang ni saya tengok terlalu banyak kajian yang seakan-akan lack of data
dan seperti macam menggunakan halo effect (
http://en.wikipedia.org/wiki/Halo_effect) pada rakyat (kita semua).

Kenapalah dengan fakta yang macam ni yang disua kan pada kita..

*maaf, tiada kena mengena dengan automotif secara khusus (tapi kena dari
secara am).

2014-10-27 7:16 GMT+08:00 bashah bwasi@yahoo.com [automobil] <
automobil@yahoogroups.com>:

>
>
> simpan ASB pun hasilnya kurang dari fund swasta dan Thaji
>
>
> On Sunday, October 26, 2014 11:34 PM, "'-:eSpAcE9808:-'
> rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:
>
>
>
> 
>
>
> Reality kehidupan rakyat Malaysia ketika ini...!
> <http://www.kedahlanie.info/2014/10/reality-kehidupan-rakyat-malaysia.html>
> kedahlanie.info
> Posted by Kedah Lanie
> Kajian yg dibuat oleh Muhammad Abdul Khalid, ahli ekonomi dlm bukunya
> "the colour of inequality : ethnicity, class, income and wealth in M'sia"
> mengariskan realiti berikut :
> 1. Lebih 53% rakyat M'sia tidak mempunyai apa2 aset kewangan
> 2. Golongan 10% terkaya mengawal 77% keseluruhan aset kewangan negara
> 3. 80% rakyat yg berpendapatan rendah cuma miliki 5.5% dari aset kewangan
> negara
> 4. Lebih dari 70% rakyat M'sia tidak punyai sebarang aset kewangan itu
> adalah Bumiputera
> 5. Walaupun ASB dikhaskan utk Bumiputera tetapi lebih 55% Bumiputera tidak
> mempunyai akaun ASB
> 6. 72% Bumiputera yg menabung dlm ASB hanya mempunyai simpanan purata
> RM554 seorang yg bersamaan hanya 2.6% keseluruhan tabungan ASB
> 7. Org kaya dari kalangan Bumiputera yg hanya berjumlah 0.2% dari
> keseluruhan penabung ASB memiliki 1.5 kali ganda lebih tabungan ASB dari
> keseluruhan 80% penabung biasa yg lain
> 8. Statistik pemilikan aset kewangan tersebut menggambarkan sebahagian
> besar rakyat tidak punyai lebihan pendapatan setelah ditolak hutang dan
> perbelanjaan bulanan utk menabung atau melabur
> 9. Menggambarkan betapa meruncingnya masalah pendapatan boleh belanja
> (disposable income) rakyat M'sia
> 10. Jurang miskin kaya di M'sia semakin melebar
>
>
>
>

Sun Oct 26, 2014 8:34 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom

Penghujung benua Asia makin 'lenyap&#39;
kedahlanie.info
Posted by Kedah Lanie

Lokasi dua buah rumah yang lenyap di kawasan pesisir pantai di Kampung Permata.

SENAI - Pesisir pantai Taman Negara Tanjung Piai, Pontian yang menjadi tanah penghujung benua Asia juga salah satu kawasan di negara ini mengalami hakisan kritikal dan memerlukan tindakan segera daripada pihak berkaitan untuk mengawalnya.

Difahamkan sebelum ini, laluan pejalan kaki ke penghujung benua itu pernah ditenggelami air akibat mendapan dan apabila air surut, kawasan di Tanjung Piai berhampiran pokok bakau minyak tertua itu tidak dapat dimasuki dengan bot disebabkan kawasan itu semakin cetek.

Pengarah Kejuruteraan Pantai dan Lepas Pantai Universiti Teknologi Malaysia, Prof Dr Ahmad Khairi Abd Wahab berkata, masalah ini berlaku mungkin disebabkan kawasan pembangunan di sekitarnya.

"Tanjung Piai juga antara lokasi yang dikategorikan sebagai salah satu kawasan yang mengalami hakisan secara kritikal dan tanah penghujung benua Asia yang berada di situ juga telah tiada kerana turut dibawa air.

"Ia mungkin disebabkan aktiviti pembangunan di kawasan pantai yang menyebabkan tiada keseimbangan secara semula jadi," katanya.

Ahmad Khairi berkata, pihak yang bertanggungjawab perlu ambil tindakan segera untuk mengawal hakisan.

"Hakisan adalah masalah negara dan penglibatan semua pihak yang berkaitan baik dari peringkat kerajaan negeri dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) serta institusi lain yang berkaitan perlu untuk membantu menangani masalah ini," katanya.

Ogos lalu, dua rumah lenyap akibat ditenggelamkan air laut dalam tempoh tiga bulan sejak Mei lalu di Kampung Permata, Pontian berikutan hakisan pantai.
Ahmad Khairi berkata, walaupun proses hakisan pantai membimbangkan, ia tidak akan menyebabkan tanah di pesisiran pantai Semenanjung lenyap dalam masa terdekat kerana proses itu mengambil masa yang lama.

Sun Oct 26, 2014 4:14 pm (PDT) . Posted by:

"bashah" bwasi

""Ahmad Khairi berkata, walaupun proses hakisan pantai membimbangkan, ia tidak akan menyebabkan tanah di pesisiran pantai Semenanjung lenyap dalam masa terdekat kerana proses itu mengambil masa yang lama.""
Setakat ini sajakah statement profesor kita ? ?Tanamlah pokok bakau atau buat klon B24 - kalau boleh buat klon durian yg banyak ditanam tepi jalan ** , takkan tak boleh biat klon bakau ?
Tonton video  ini pula
** automobil
It Seems Like It Can't Work, But Then The Camera Pulls Back, And Damn, There It Is

|   |
|   | |   |   |   |   |   |
| It Seems Like It Can't Work, But Then The Camera Pulls B...Real-world magic. |
| |
| View on www.upworthy.com | Preview by Yahoo |
| |
|   |

 

On Sunday, October 26, 2014 11:34 PM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [automobil]" <automobil@yahoogroups.com> wrote:


  
Penghujung benua Asia makin 'lenyap&#39;
kedahlanie.infoPosted by Kedah Lanie 
  Lokasi dua buah rumah yang lenyap di kawasan pesisir pantai di Kampung Permata.
SENAI - Pesisir pantai Taman Negara Tanjung Piai, Pontian yang menjadi tanah penghujung benua Asia juga salah satu kawasan di negara ini mengalami hakisan kritikal dan memerlukan tindakan segera daripada pihak berkaitan untuk mengawalnya.

Difahamkan sebelum ini, laluan pejalan kaki ke penghujung benua itu pernah ditenggelami air akibat mendapan dan apabila air surut, kawasan di Tanjung Piai berhampiran pokok bakau minyak tertua itu tidak dapat dimasuki dengan bot disebabkan kawasan itu semakin cetek.

Pengarah Kejuruteraan Pantai dan Lepas Pantai Universiti Teknologi Malaysia, Prof Dr Ahmad Khairi Abd Wahab berkata, masalah ini berlaku mungkin disebabkan kawasan pembangunan di sekitarnya.

"Tanjung Piai juga antara lokasi yang dikategorikan sebagai salah satu kawasan yang mengalami hakisan secara kritikal dan tanah penghujung benua Asia yang berada di situ juga telah tiada kerana turut dibawa air.

"Ia mungkin disebabkan aktiviti pembangunan di kawasan pantai yang menyebabkan tiada keseimbangan secara semula jadi," katanya.

Ahmad Khairi berkata, pihak yang bertanggungjawab perlu ambil tindakan segera untuk mengawal hakisan.

"Hakisan adalah masalah negara dan penglibatan semua pihak yang berkaitan baik dari peringkat kerajaan negeri dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) serta institusi lain yang berkaitan perlu untuk membantu menangani masalah ini," katanya.

Ogos lalu, dua rumah lenyap akibat ditenggelamkan air laut dalam tempoh tiga bulan sejak Mei lalu di Kampung Permata, Pontian berikutan hakisan pantai.
Ahmad Khairi berkata, walaupun proses hakisan pantai membimbangkan, ia tidak akan menyebabkan tanah di pesisiran pantai Semenanjung lenyap dalam masa terdekat kerana proses itu mengambil masa yang lama. <!--#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-mkp {border:1px solid #d8d8d8;font-family:Arial;margin:10px 0;padding:0 10px;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-mkp hr {border:1px solid #d8d8d8;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-mkp #yiv4639047308hd {color:#628c2a;font-size:85%;font-weight:700;line-height:122%;margin:10px 0;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-mkp #yiv4639047308ads {margin-bottom:10px;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-mkp .yiv4639047308ad {padding:0 0;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-mkp .yiv4639047308ad p {margin:0;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-mkp .yiv4639047308ad a {color:#0000ff;text-decoration:none;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-sponsor #yiv4639047308ygrp-lc {font-family:Arial;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-sponsor #yiv4639047308ygrp-lc #yiv4639047308hd {margin:10px 0px;font-weight:700;font-size:78%;line-height:122%;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-sponsor #yiv4639047308ygrp-lc .yiv4639047308ad {margin-bottom:10px;padding:0 0;}#yiv4639047308 #yiv4639047308actions {font-family:Verdana;font-size:11px;padding:10px 0;}#yiv4639047308 #yiv4639047308activity {background-color:#e0ecee;float:left;font-family:Verdana;font-size:10px;padding:10px;}#yiv4639047308 #yiv4639047308activity span {font-weight:700;}#yiv4639047308 #yiv4639047308activity span:first-child {text-transform:uppercase;}#yiv4639047308 #yiv4639047308activity span a {color:#5085b6;text-decoration:none;}#yiv4639047308 #yiv4639047308activity span span {color:#ff7900;}#yiv4639047308 #yiv4639047308activity span .yiv4639047308underline {text-decoration:underline;}#yiv4639047308 .yiv4639047308attach {clear:both;display:table;font-family:Arial;font-size:12px;padding:10px 0;width:400px;}#yiv4639047308 .yiv4639047308attach div a {text-decoration:none;}#yiv4639047308 .yiv4639047308attach img {border:none;padding-right:5px;}#yiv4639047308 .yiv4639047308attach label {display:block;margin-bottom:5px;}#yiv4639047308 .yiv4639047308attach label a {text-decoration:none;}#yiv4639047308 blockquote {margin:0 0 0 4px;}#yiv4639047308 .yiv4639047308bold {font-family:Arial;font-size:13px;font-weight:700;}#yiv4639047308 .yiv4639047308bold a {text-decoration:none;}#yiv4639047308 dd.yiv4639047308last p a {font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv4639047308 dd.yiv4639047308last p span {margin-right:10px;font-family:Verdana;font-weight:700;}#yiv4639047308 dd.yiv4639047308last p span.yiv4639047308yshortcuts {margin-right:0;}#yiv4639047308 div.yiv4639047308attach-table div div a {text-decoration:none;}#yiv4639047308 div.yiv4639047308attach-table {width:400px;}#yiv4639047308 div.yiv4639047308file-title a, #yiv4639047308 div.yiv4639047308file-title a:active, #yiv4639047308 div.yiv4639047308file-title a:hover, #yiv4639047308 div.yiv4639047308file-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv4639047308 div.yiv4639047308photo-title a, #yiv4639047308 div.yiv4639047308photo-title a:active, #yiv4639047308 div.yiv4639047308photo-title a:hover, #yiv4639047308 div.yiv4639047308photo-title a:visited {text-decoration:none;}#yiv4639047308 div#yiv4639047308ygrp-mlmsg #yiv4639047308ygrp-msg p a span.yiv4639047308yshortcuts {font-family:Verdana;font-size:10px;font-weight:normal;}#yiv4639047308 .yiv4639047308green {color:#628c2a;}#yiv4639047308 .yiv4639047308MsoNormal {margin:0 0 0 0;}#yiv4639047308 o {font-size:0;}#yiv4639047308 #yiv4639047308photos div {float:left;width:72px;}#yiv4639047308 #yiv4639047308photos div div {border:1px solid #666666;height:62px;overflow:hidden;width:62px;}#yiv4639047308 #yiv4639047308photos div label {color:#666666;font-size:10px;overflow:hidden;text-align:center;white-space:nowrap;width:64px;}#yiv4639047308 #yiv4639047308reco-category {font-size:77%;}#yiv4639047308 #yiv4639047308reco-desc {font-size:77%;}#yiv4639047308 .yiv4639047308replbq {margin:4px;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-actbar div a:first-child {margin-right:2px;padding-right:5px;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-mlmsg {font-size:13px;font-family:Arial, helvetica, clean, sans-serif;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-mlmsg table {font-size:inherit;font:100%;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-mlmsg select, #yiv4639047308 input, #yiv4639047308 textarea {font:99% Arial, Helvetica, clean, sans-serif;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-mlmsg pre, #yiv4639047308 code {font:115% monospace;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-mlmsg * {line-height:1.22em;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-mlmsg #yiv4639047308logo {padding-bottom:10px;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-msg p a {font-family:Verdana;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-msg p#yiv4639047308attach-count span {color:#1E66AE;font-weight:700;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-reco #yiv4639047308reco-head {color:#ff7900;font-weight:700;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-reco {margin-bottom:20px;padding:0px;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-sponsor #yiv4639047308ov li a {font-size:130%;text-decoration:none;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-sponsor #yiv4639047308ov li {font-size:77%;list-style-type:square;padding:6px 0;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-sponsor #yiv4639047308ov ul {margin:0;padding:0 0 0 8px;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-text {font-family:Georgia;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-text p {margin:0 0 1em 0;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-text tt {font-size:120%;}#yiv4639047308 #yiv4639047308ygrp-vital ul li:last-child {border-right:none !important;}-->

Sun Oct 26, 2014 8:35 am (PDT) . Posted by:

"-:eSpAcE9808:-" rienacom



Lelaki Ini Sanggup Bongkar Rahsia Mudah Bagi Menjimatkan Minyak Kereta. Mudahnya!
bloglist-malaysia.blogspot
Posted by Jeebond BLM

Isu minyak naik harga memang tak akan habis. Kenapa? Sebab mungkin lepas ni harga minyak tetap juga naik.

Tapi, apa kata kita lupakan isu pokok dan masalah ini. Mari kita fikirkan jalan penyelesaiannya.

Kami ingin kongsikan rahsia mudah untuk jimatkan minyak kereta yang telah dititipkan oleh Tuan Azizul Azli.

KERETA KECIL WARNA MERAH

Setiap rumah hari ini harus ada kereta kecil, saya beranggapan ia sama pentingnya dengan sikat rambut.

Izinkan saya bercerita :

Sejak dahulu kala saya tetap beranggapan bahawa minyak akan tetap naik harga. Saya tidak pernah bersandarkan harapan kepada sesiapa apatah lagi ahli politik yang hanya pandai berbicara.

Saya kekal dengan kenderaan kecil sejak saya mula kerja, dari kerja biasa hingga saya hari ini dengan beberapa pelaburan rumah sewa.

Kereta kecil ini sangat menjimatkan, urusan anak, masjid-surau, kepasar, cuci rumah, jumpa penyewa baru, datang kerja , parking dicelah pokok semua dia boleh lakukan. Cuma saya belum pernah cuba terbang.

Pelajar saya Nabihah Zainol pernah berkata, kereta kancilnya paling awal masuk syurga sebab satu keluarga mereka jika kemasjid dan terawih ia jadi peneman setia.

Beli sebuah kereta kecil dan letakkan dirumah, anda akan tahu nikmatnya.

Setangki penuh kancil saya cuma 27 liter sahaja. Kenaikkan RM0.20 sen baru ini menambahkan perbelanjaan saya menjadi RM5.40 sahaja. Jika sebulan empat kali isi baru RM21.20.

Bersamaan dengan dua kotak rokok sahaja.

Berhenti bergantung harap pada ahli politik, mereka ada kocek yang mereka perlu isi. Rancang hidup dan mulakan dengan kereta kecil.

Berusaha mengubah nasib hidup kita dan bukannya janji manis politik belaka.

Waktu kecil saya didik untuk menyanyi lagu 'kereta kecil warna merah, boleh ku bawak kesekolah'

Kita hanya berusaha dan bergantung harap pada-Nya. Bukan sesama manusia.

Wallahu A'llam

‪#‎RancangHidupKitaAgarSempurna‬

Credit : Azizul Azli Ahmad, dengan izin.

Sun Oct 26, 2014 11:38 am (PDT) . Posted by:


Facebook: Fanpage Automobil
http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520

Group Automobil
http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

Web:
OILYMAN
http://oilyman.com.my

Blog In Malaysia
http://bloginmalaysia.com

Kataloh
http://kataloh.com

Cari Mudah
http://carimudah.com

Find And Book the Best Hotel Resort
http://besthotelreviews.org

Enplegu.com
http://enplegu.com

Choosing the Best Hotel Reviews
http://besthotelreviews.info

Blog Soccers
http://blogsoccers.com

Google Adsense Program
http://googleadsenseprogram.com

Azami Entertainment
http://azamientertainment.com

Din Apartment
http://dinapartment.com

University College Online
http://universitycollegeonline.info

Kad Niaga
http://kadniaga.com

Google Adsense Program Info
http://googleadsenseprogram.info

K-Pop Music Download
http://k-popmusicdownload.info

Health Care Definition
http://healthcaredefinition.com

Laptop Skin Sticker
http://laptopskinsticker.com

Sun Oct 26, 2014 11:38 am (PDT) . Posted by:


Fri Nov 30, 2012 9:22 pm
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

Salam Sejahtera semua.

Mulai 28 November 2012, ahli group Automobil tidak boleh "HIDE ID".
In disebabkan polisi baru Yahoo Groups yang tidak membenarkan menukar alamat email asal seperti sebelum ini.

Jadi kepada sesiapa yang ingin "HIDE ID" sila email dan minta pada kawan-kawan anda untuk melakukan posting sekaligus merahsiakan alamat email syarikat tempat anda bekerja.

Group Automobil juga telah memberikan akses penuh kepada kebanyakan ahli yang aktif terus post email ke group tanpa tapisan moderator tetapi masih di pantau.

Sekian,
Terima Kasih.
Iwan

Anda mempunyai masalah dibawah:
1. Ada masalah dengan "Bounce Email" ?
2. Ahli membuat post yang tidak releven ?
3. Kena Ban ?
4. Posting lambat / tidak disiarkan ?
5. Tidak boleh "Post Mesej" ?
Hubungi: automobil-owner@yahoogroups.com

----------------------------------------

Post message:
automobil@yahoogroups.com
Subscribe:
automobil-subscribe@yahoogroups.com

----------------------------------------

Notis Moderator - PENTING Fri Nov 30, 2012
http://autos.groups.yahoo.com/group/automobil/message/32069

----------------------------------------

Blogspot: Group Automobil - http://groupautomobil.blogspot.com
Facebook: Fanpage Automobil - http://www.facebook.com/pages/Automobil/191663580864520
Group Automobil - http://www.facebook.com/group.php?gid=310206678640

----------------------------------------

Weblist:        
OILYMAN - http://oilyman.com.my
Blog In Malaysia - http://bloginmalaysia.com
Kataloh - http://kataloh.com
Cari Mudah - http://carimudah.com
Find And Book the Best Hotel Resort - http://besthotelreviews.org
Enplegu.com - http://enplegu.com
Choosing the Best Hotel Reviews - http://besthotelreviews.info     
Blog Soccers - http://blogsoccers.com
Google Adsense Program - http://googleadsenseprogram.com
Azami Entertainment - http://azamientertainment.com
Din Apartment - http://dinapartment.com
University College Online - http://universitycollegeonline.info
Kad Niaga - http://kadniaga.com
Google Adsense Program Info - http://googleadsenseprogram.info
K-Pop Music Download - http://k-popmusicdownload.info     
Health Care Definition - http://healthcaredefinition.com     
Laptop Skin Sticker - http://laptopskinsticker.com

No comments: